افت 19درصدی تولید فولاد خام جهان
منیژه حیاتی
به‌رغم اینکه طبق آخرین گزارش‌ها تولید فولاد خام در دنیا طی ۱۱ ماه سال جاری میلادی، ۹/۰درصد رشد داشته است اما تلاطم‌های ایجاد شده در بازارهای جهانی و به دنبال آن شیوع رکود در معاملات فولاد باعث شد تا طی ماه نوامبر اکثر کشورها تولید خود را کاهش دهند.

براساس این گزارش طی ماه نوامبر ۲۰۰۸، تنها ۱۰ کشور در آمارهای خود رشد تولید را نشان می‌دهند و بقیه کشورها همگی با افت حجم تولید مواجه بودند.
در این ماه مجموعا 89میلیون و 42هزار تن فولاد تولید شد که در مقایسه با 109میلیون و 936هزار تن کالای تولید شده در ماه نوامبر سال قبل، 19درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه حجم تولید فولاد در کل دنیا طی ماه اکتبر 99میلیون و 253هزار تن بوده است که این رقم هم نشانگر کاهش حجم تولیدات طی ماه اخیر بوده است.
در ماه نوامبر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۱۳میلیون و ۱۳هزار تن کالا تولید کردند که در مقایسه با ماه نوامبر سال قبل ۸/۲۴درصد کاهش داشته است.مجموع تولید این کشورها از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۹میلیون و ۳۳هزار تن بوده است که ۲/۲درصد کاهش داشته است.طی ماه نوامبر سال جاری بلژیک با تولید ۵۲۰هزار تن فولاد خام، نسبت به نوامبر سال قبل ۱/۴۵درصد کاهش تولید داشته است.فرانسه در همین مدت یک میلیون و ۳۵هزار تن تولید داشته است که ۱/۲۹درصد کاهش نشان می‌دهد. این کشور از ابتدای سال جاری ۱۷میلیون و ۲۴۰هزار تن تولید داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۳درصد افت تولید داشته است.
آلمان 3 میلیون و 284هزار تن در ماه نوامبر تولید داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5/18درصد کاهش نشان می‌دهد. این کشور طی 11 ماه سال جاری مجموعا 43میلیون و 398هزار تن فولاد تولید کرده که نسبت به سال قبل 1/3درصد افت داشته است.ایتالیا با 5/16درصد افت حجم تولید، طی ماه نوامبر مجموعا 2میلیون و 300هزارتن تولید داشته که این رقم از ابتدای سال جاری، 28میلیون و 896هزار تن بوده است.
طی ۱۱ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این کشور با یک درصد کاهش تولید مواجه شده است.
لهستان با تولید 640میلیون تن فولاد طی ماه نوامبر سال 2008 میلادی، در مقایسه با نوامبر سال گذشته با 8/22درصد کاهش تولید روبه‌رو بوده است. این کشور 9میلیون و 446هزار تن فولاد از ابتدای سال جاری تولید کرده است که نسبت به سال قبل 7/3درصد کاهش داشته است.
اسپانیا طی ماه نوامبر ۸۶۸هزار تن فولاد تولید کرده است که در مقایسه با نوامبر ۲۰۰۷، ۵/۴۵درصد کاهش داشته است. کل تولید این کشور از ابتدای سال جاری میلادی ۱۷میلیون و ۶۴۵هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تنها ۲/۰درصد رشد داشته است.انگلستان با تولید ۸۳۴هزار تنی فولاد خام در ماه نوامبر ،۵/۲۷درصد کاهش تولید داشته است. این کشور طی ۱۱ ماه سال ۲۰۰۸میلادی ۱۲میلیون و ۹۶۰هزار تن فولاد تولید داشته که نسبت به ۱۱ ماه سال ۲۰۰۷، ۴/۱درصد کاهش داشته است.
ترکیه با 4/15درصد افت تولید در ماه نوامبر، مجموعا یک هزار و 812هزار تن فولاد خام تولید کرده است. این کشور 25میلیون و 58هزار تن طی یازده ماه 2008 میلادی تولید فولاد خام داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6درصد رشد نشان می‌دهد.
روسیه و اوکراین نیز به ترتیب ۵/۳۶ و ۹/۵۴درصد کاهش حجم تولید در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ داشته‌اند.
روسیه 3میلیون و 731هزار تن و اوکراین نیز یک میلیون و 597هزار تن فولاد خام طی ماه نوامبر تولید کرده‌اند.تولید این کشورها از ابتدای سال جاری نیز کاهش داشته به طوری که روسیه با تولید 65میلیون و 200تن فولاد طی 11 ماه 3/1درصد کاهش تولید داشته و اوکراین نیز با تولید 35میلیون و 76هزار تن کالا، 3/10درصد کاهش تولید را ثبت کرده است.
مکزیک طی ماه نوامبر با تولید یک میلیون و ۱۸۵هزار تن کالا، ۲/۲۵درصد افت تولید داشت، ضمن آنکه در قاره آمریکا، ایالات‌متحده آمریکا نیز با ۴/۳۸درصد کاهش تولید در ماه نوامبر، مجموعا ۵میلیون و ۵۴هزار تن کالا تولید کرده است.
طی 11 ماه سال جاری این کشور 87هزار و 787هزار تن کالا تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2/2درصد افت تولید داشته است.در آسیا مجموعا 54میلیون و 56هزار تن فولاد در ماه نوامبر تولید شده که 4/11درصد کاهش داشته است. در منطقه خاورمیانه مجموعا یک میلیون و 263هزار تن فولاد در ماه نوامبر تولید شد که 3/10درصد افت داشته است.