ایسنا- معاون وزیر صنایع و معادن معتقد است که قیمت مواد معدنی در کشور هم‌اکنون نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

محمدمسعود سمیعی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چه تغییری در میزان درآمدهای معدنی کشور با توجه به کاهش شدید قیمت این مواد در بازارهای جهانی به وجود آمده است؟ گفت: در سال جاری میلادی که قیمت انرژی در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافت، به تبع آن قیمت مواد معدنی به ویژه فلزات معدنی هم به شکل حباب افزایش چشمگیری پیدا کرد.

افزایش قیمت مواد معدنی وابسته به انرژی

وی عنوان کرد: اکثر فلزات معدنی در بورس لندن (LME) قیمت‌گذاری می‌شوند که این نوع قیمت‌گذاری جهانی بوده و ما نیز از آن تبعیت می‌کنیم. به عنوان مثال قیمت فولاد داخلی هم‌اکنون نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رشد قیمت آلومینیوم و مس در سالجاری

او با بیان این‌که در حال حاضر EPS (پیش‌بینی سود) اکثر شرکت‌های معدنی کشور مثبت است، درباره گزارش بانک جهانی در خصوص کاهش قیمت‌ ۸ فلز اساسی توضیح داد: قیمت مس و آلومینیوم در داخل کشور امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌اند. سرب و روی نیز به این دلیل که تقاضای آن‌ها کم شده و تولید آن‌ها افزایش یافته، قیمت‌شان کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌ها محقق نشده است

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درآمدهای معدنی کشور با توجه به کاهش قابل ملاحظه بهای مواد معدنی امسال با کاهش روبه‌رو خواهد ‌شد؟‌ تاکید کرد: پیش‌بینی‌های انجام شده درباره تحقق رشد درآمدهای معدنی کشور با توجه به افزایش قیمتی بود که فلزات معدنی در اوایل سال جاری پیدا کرده‌ بودند، اما هم‌اکنون به‌‌رغم این‌که EPS بسیاری از شرکت‌ها نسبت به سال قبل مثبت است، این پیش‌بینی‌ها با توجه به اتفاقات به وجود آمده محقق نشده است.