موج - رکود بازار فولاد و افت شدید قیمت آن، هم اکنون بزرگ‌ترین نگرانی صاحبان این صنایع به شمار می‏رود.

سال گذشته صنعت فولاد جهان صعود قیمت شدیدی را تجربه کرد. این روند بر بازار ایران بی‌تاثیر نبوده و موجب افزایش قیمت محصولات فولادی و به تبع آن، نوسان در بازار مصرف‌کنندگان این محصول از جمله بازار مسکن شد.

این شرایط ادامه داشت تا این که دولت به تعیین قیمت‏های دستوری برای کارخانجات دولتی پرداخت و با این اقدام بین قیمت‏های جهانی فولاد با قیمت داخلی آن فاصله افتاد.

تولیدکنندگان خصوصی نیز که واردکننده مواد اولیه و شمش بودند، به دلیل تفاوت بین قیمت مواد اولیه و فروش محصولات آن در داخل، با مشکل مواجه شدند.

با تداوم این شرایط، کاهش قیمت جهانی فولاد و حرکت نزولی آن امری بعید به نظر نمی‏رسید. بروز بحران جهانی سرعت این روند را دو چندان کرد، تا جایی که امروز شاهد افت قیمت جهانی این محصول هستیم.

در این میان، ایران به دلیل تاثیرپذیری از بازار جهانی فولاد با افت شدید قیمت‏ها و رکود در معاملات رو به رو شد و مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان فولاد به خصوص بخش خصوصی آن ظهور کرد.

هر چند به عقیده برخی از کارشناسان، فصل سرما و توقف در اجرای طرح‏های عمرانی و ساخت و سازها به این مشکلات دامن زده، اما کاهش قیمت نفت را می‏توان دلیل محکم تری برای رکود به شمار آورد.

بحران اقتصادی جهان نه تنها مستقیما موجب کاهش قیمت سنگ آهن و مواد اولیه صنعت فولاد شده، بلکه به دلیل وابستگی محصولات فولادی به قیمت نفت و تاثیر مستقیم بر این محصول، کاهش قیمت نفت هزینه‏های حمل و نقل و انرژی برای تولید این صنعت را با چالش رو به رو کرده است.

به طور کلی، برخی از صاحبنظران بازگشت تعادل به بازار فولاد کشور را منوط به اتمام فصل سرما و آغاز ساخت و سازها می‏دانند. با توجه به تاثیر پذیری صنعت فولاد کشور از بازارهای جهانی، به نظر می‏رسد این امر تا تعادل در قیمت جهانی نفت و ایجاد آرامش اقتصادی جهان به تعویق بیافتد.