انتظارکاهش قیمت میلگرد و تیرآهن در بورس

عکس: نگار متین‌نیا

منیژه حیاتی: دیروز بورس کالای ایران بازهم با رکود در بخش‌ معاملات فولاد روبه‌رو شد به طوری که تنها ۲ محصول فولاد آذربایجان و ۲ محصول فولاد کاویان عرضه شد. در این روز یک محموله از سبد تیرآهن بال پهن ذوب‌آهن که کالای مشتری بود نیز عرضه شد که به دلیل بالابودن قیمت آن فروش نرفت.

به گفته بسیاری از فعالان بازار، رکود حاکم بر معاملات آهن و عدم گردش نقدینگی در این بازار باعث شده تا تقاضا در حد قابل توجهی کاهش پیدا کند، اما در این میان بسیاری از خریداران معتقدند قیمت میلگرد و تیرآهن‌هایی که ذوب‌آهن اخیرا در بورس عرضه کرده بالاتر از نرخ‌هایی است که در بازار آزاد پیشنهاد می‌شود، از این‌رو اگر نرخ‌های پیشنهادی این شرکت در بورس کاهش پیدا می‌کرد امکان اینکه سلف‌ ماه‌های آینده در بورس تقاضا داشته باشد بیشتر می‌شد.

به گفته اغلب تجار آهن، تثبیت قیمت در بورس با توجه به رکود حاکم بر بازار منطقی نیست.این در حالی است که پیش از این تثبیت قیمت‌ها به جهت حمایت از خریدارانی که قبلا کالا از بورس خریده‌اند مورد تایید بازار بود، اما در شرایط فعلی بسیاری از افراد و فعالانی که پیش از این با تثبیت نرخ‌ها موافق بودند نیز با فرآیند کشف نرخ محصولات ذوب‌آهن که اغلب به صورت خریدهای پروژه‌ای تعیین می‌شود موافق نیستند.یکی از فعالان بازار آهن در این خصوص می‌گوید: سازوکار بورس تعیین قیمت کالاها بر مبنای عرضه و تقاضا است، اما اینکه قیمت کالایی از قبل بین خریدار و فروشنده تعیین شود و حتی حجم کالا نیز برای خریداران محدودیت ایجاد کند، مفهوم معاملات بورس را از بین می‌برد.وی معتقد است بسیاری از فروشندگان هنوز قبول نکرده‌اند که سطح قیمت‌ها در بازارها پایین آمده و به رغم وجود منابع ارزان قیمت، قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهند. به گفته وی، تثبیت نرخ در بورس به هیچ وجه حمایت از مشتری نیست. برای حمایت از تعدادی اندک از تجار بازار نباید تمام بازار و فرآیند کشف قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. وجود چنین تحلیل‌هایی از سوی خریداران باعث شد تا دیروز فولاد آذربایجان نرخ پیشنهادی کالاهای خود را از ۶۲۵ به ۶۱۵تومان کاهش دهد که البته یکی از این کالاها (سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵- A۳) نیز حتی با وجود کاهش قیمت از سوی عرضه‌کننده فروش نرفت. بالاترین نرخ پیشنهادی خریداران برای این کالا ۵۷۰تومان بود. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش قیمت ورق در هفته گذشته و زمزمه‌هایی که در خصوص کاهش مجدد آن در معاملات امروز (دوشنبه) مطرح می‌شود، خریداران تیرآهن و میلگرد نیز انتظار کاهش قیمت این دو محصول را داشتند.

نقدینگی بازار آهن در بانک‌ها

یکی از فعالان بازار آهن با اشاره به خروج نقدینگی از بازار آهن طی ماه‌های اخیر اظهار داشت: بالا بودن نرخ سود در بانک‌ها در مقایسه با سودی که در خرید و فروش آهن وجود دارد و ریسکی که با این بازار عجین شده باعث شده تا بسیاری از نقدینگی‌‌ها در این بخش به سمت بانک‌ها سرازیر شود و از سوی دیگر به دلیل عدم بازگشت مجدد این نقدینگی به بازار توان خرید کاهش پیدا کرده است.

به عقیده این فعال بازار حتی اوراق مشارکت با سود ۱۸درصدی نیز جاذبه بیشتری در شرایط فعلی دارد و بدین ترتیب نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد. به گفته وی خروج هر ۱۰میلیارد تومان پول از بازار، همراه است با بیکاری حدود ۱۰۰ کارگر در بخش‌های تولیدی و خدماتی در بازار آهن، بنابراین فروشندگان می‌توانند با در نظر گرفتن برخی تسهیلات این جذبه را برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاورند.

عرضه محصولات بازرگانی دولتی همچنان متوقف است

پیرو مشکلاتی که در خصوص تحویل و بارگیری کالاهای وارداتی شرکت بازرگانی دولتی به‌وجود آمده بود و با توجه به اینکه مشتری‌ها و بورس هنوز پاسخ قابل قبولی از سوی این عرضه‌کننده دریافت نکرده‌اند، عرضه‌های کالاهای وارداتی همچنان متوقف است. یکی از مشتریان محصولات مذکور که اعتراضاتی را در این خصوص داشته می‌گوید: نحوه تحویل محموله‌های وارداتی شرکت بازرگانی دولتی از ابتدا با مشکلات زیادی همراه بود اما به دلیل آنکه نرخ این کالاها در مقایسه با قیمت محصولات وارداتی پایین‌تر بود خریداران اعتراض زیادی نسبت به آن نداشتند، اما در‌حال‌حاضر که سطح قیمت‌ها در بازار کاهش یافته و تقاضا نیز شرایط جالب توجهی ندارد، خریدار انتظار دارد کالا با شرایط بهتر و قابل قبول‌تری در اختیارش قرار گیرد. به گفته وی مشتری محصولات وارداتی در شرایط فعلی سرویس دهی بهتری انتظار دارد ضمن اینکه این کالاها اخیرا در تناژ پایین بارگیری می‌شود که مشتری را متحمل هزینه حمل بیشتری می‌کند.

ورق کاویان ۷۸۵تومان

دیروز در بورس کالای ایران سبد تیرآهن بال پهن ۱۶ ذوب آهن (کالای مشتری) با نرخ ۱۰هزار و ۲۰۰ ریال عرضه شد اما فروش نرفت و هیچ تقاضایی برای آن ثبت نشد.سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵-۳اA فولاد آذربایجان هم ۶۱۵تومان عرضه شد، اما فروش نرفت.میلگرد ۲۸-۳اA این شرکت نیز ۶۱۵تومان عرضه شد که ۲۲۰ تن فروش رفت. ورق گرم ۲۰ تا ۴۰-۱۲۵۰ فولاد کاویان ۷۸۵تومان فروش رفت. ورق گرم بالاتر از ۴۰-۱۲۵۰ نیز با نرخ ۹۰۰ تومان به ثبت رسید.