بازار جهانی فولاد هفته گذشته را با تلاش عرضه کنندگان برای افزایش قیمت‌ها و در مقابل مقاومت خریداران سپری کرد.

بنابر گزارش‌های رسیده، در پی افزایش قیمت آهن قراضه طی هفته گذشته تولیدکنندگان و فروشندگان بیلت قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش دادند، اما رکود بازار و عدم رغبت خریداران باعث شد تا قیمت‌ها به خصوص نرخ بیلت و میلگرد ثابت بماند.
طبق گزارش‌های منتشره توسط متال بولتن، قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر رتردام، بدنبال افزایش ۱۶درصدی قیمت‌ها در هفته گذشته، این هفته نیز ۴-۳ درصد افزایش یافت و پیرو افزایش ۱۶درصدی قیمت در هفته گذشته، در این هفته نیز قیمت آهن قراضه با ۴-۳درصد افزایش همراه شد. همچنین آخرین قیمت آهن قراضه (HMS۱&۲ (۵۰:۵۰ و آهن قراضه Shredded در تاریخ ۱۵/۰۱/۲۰۰۹، به ترتیب ۲۴۳-۲۳۸‌دلار/تن و ۲۸۳-۲۷۸‌دلار/تن، فوب رتردام گزارش شده است که حاکی از افزایش قیمت این اقلام در هفته مورد بررسی است.
بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد که به دنبال افزایش تقاضا و خرید قراضه توسط تولیدکنندگان فولاد این کشور، قیمت آهن قراضه وارداتی و نیز قیمت آهن قراضه داخلی باز هم افزایش یافت.
قیمت آهن قراضه (HMS۱&۲ (۸۰:۲۰ وارداتی ترکیه از آمریکا که در هفته گذشته در حدود ۲۸۱‌دلار/تن، سی اف آر (۲۶۴‌دلار/تن، فوب) بوده است، در هفته مورد بررسی به حدود ۲۸۷‌دلار/تن، سی اف آر ترکیه (۲۷۰دلار/تن،فوب بنادر شرقی آمریکا) اعلام شده است که در مقایسه با سطح قیمت هفته قبل، قیمت انواع آهن قراضه روند صعودی داشته است. در بازار ترکیه برخی از اخبار حاکی است که خرید آهن قراضه به قیمت ۳۰۰‌دلار/تن، سی اف آر نیز انجام گرفته است. به دنبال شدت یافتن سرما در آمریکا، روند جمع آوری آهن قراضه در این کشور بیش از پیش محدود شده است. به‌رغم تقاضای نه چندان قوی در آمریکا، قیمت آهن قراضه در بازار داخلی این کشور نیز ۱۵ تا ۲۰‌دلار/تن افزایش یافته است.
قیمت آهن قراضه در اروپا نیز همانند آمریکا روند افزایشی داشته است. با وجود سردی تقاضا برای آهن قراضه، قیمت این اقلام به دلیل کاهش عرضه، که ناشی از بحران مالی و افت تولید صنعتی بوده است، افزایش یافته است. قیمت آهن قراضه( HMS1&2 (70:30 از اروپا‌،
۲۷۹-۲۷۸‌دلار/تن، سی اف آر ترکیه (۲۶۹‌دلار/تن، فوب بلژیک) گزارش شده است. همچنین قیمت آهن قراضه در بازار داخلی کشورهای اروپایی رشد داشته است. قیمت آهن قراضه در بازار داخلی ایتالیا حدود ۲۶۰ یورو/تن است. در انگلستان نیز قیمت انواع آهن قراضه بین ۱۰ تا ۲۰ پوند/تن افزایش داشته است.تحلیلگران بازار آهن قراضه بر این عقیده اند که به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه، تولیدکنندگان محصولات فولادی در حال افزایش قیمت محصولات خود می‌باشند و طبعا تغییرات آتی قیمت آهن قراضه تا حدود زیادی بستگی به شرایط بازار و تغییرات قیمت محصولات نهایی فولاد و پذیرش آن از سوی خریداران این محصولات خواهد داشت.
تلاش بی‌نتیجه تولیدکنندگان برای افزایش قیمت بیلت
تغییرات قیمت بیلت طی هفته گذشته بیانگر این امر است که قیمت‌های معاملاتی شمش در اغلب بازارهای جهانی، تغییر چندانی نداشته است، ولی قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان و فروشندگان بیلت از روند صعودی برخوردار بوده است. استمرار افزایش قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی عامل اصلی افزایش قیمت بیلت ذکر شده است.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است که قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور 410‌دلار/تن (بدون احتساب VAT و تحویل در کارخانه) است، هر چند برخی از منابع بازار قیمت‌های جدید پیشنهادی بیلت برای فروش در بازار داخل را 440-425‌دلار/تن (تحویل در کارخانه و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) اعلام می‌کنند. همچنین قیمت پیشنهادی کارخانه‌های ترکیه برای صادرات بیلت در هفته مورد بررسی افزایش یافت و از 440-430‌دلار/تن، فوب در هفته قبل به 450-440‌دلار/تن، فوب برای تولید ماه فوریه سال 2009، رسیده است. ولی آخرین قیمت معامله شده بین 400 تا 410‌دلار/تن، فوب بوده است. تولیدکنندگان بیلت در ترکیه اعلام می‌‌کنند که به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه، چاره‌ای جز افزایش قیمت بیلت ندارند. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که به دنبال افزایش قیمت بیلت، تقاضا برای خرید بیلت از ترکیه کاهش یافته است و خریداران تنها به میزان نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند.
در هفته مورد بررسی، قیمت و شرایط صادراتی بیلت در کشورهای CIS چندان روشن و شفاف نبوده است. اخبار موجود نشان می‌دهد که تولیدکنندگان کشورهای روسیه و اوکراین قیمت پیشنهادی خود را برای صدور بیلت، به سطح ۴۳۰-۴۲۰‌دلار/تن، فوب افزایش داده‌اند. قیمت بیلت برخی از تولیدکنندگان کشورهای CIS برای صادرات به ترکیه، ۴۱۰-۴۰۵‌دلار/تن، فوب اعلام شده است. افزیش خرید بیلت توسط چین، افزایش قیمت بیلت در ترکیه و ترقی قیمت آهن قراضه از دلایل افزایش قیمت پیشنهادی بیلت توسط تولیدکنندگان کشورهای CIS، قید شده است.
در اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه، بازار خرید بیلت چندان فعال نیست و آخرین قیمت بیلت معامله شده به مقصد این کشورها،
۳۸۰-۳۷۰‌دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج‌فارس بوده است. لکن قیمت‌های پیشنهادی جدید، به‌رغم عدم علاقه به خرید توسط خریداران این منطقه، افزایش یافته است. افزایش بی‌اعتمادی به بازار باعث شده است که خریداران این منطقه فعلا از بازار خرید خارج شده و خریداران موجود هم تنها به میزان نیاز خود اقدام به سفارش می‌نمایند. تحلیلگران بازار بر این عقیده اند که سردی بازار بیلت در منطقه خاورمیانه طی سه ماه اول سال ۲۰۰۹ ادامه خواهد یافت.
آخرین قیمت بیلت روسیه به ایران، معادل 450-430‌دلار/ تن، (CFR) بنادر دریای خزر برای تحویل در ماه فوریه سال 2009، و قیمت بیلت اوکراین 430-420‌دلار/تن، (CFR) بنادر جنوبی ایران با روش پرداخت اعتبار اسنادی گشایش شده از طریق بانک‌های غیرایرانی اعلام شده است.
قیمت بیلت صادراتی برزیل به مقصد امارات متحده، ۴۲۵‌دلار/تن، فوب ابوظبی گزارش شده است.
تثبیت قیمت میلگرد در بازارهای جهانی
آخرین قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، طبق گزارش متال بولتن، حاکی از تثبیت نسبی قیمت صادراتی میلگرد در اغلب بازارهای جهانی در هفته مورد بررسی است.
در بازار داخلی ترکیه، قیمت فروش میلگرد در هفته مورد بررسی در حدود 500-490‌دلار/تن (بدون احتساب vat و تحویل در کارخانه) بوده است که نسبت به هفته قبل تغییر نداشته است. تولیدکنندگان میلگرد در ترکیه اعلام می‌کنند که اگر افزایش قیمت آهن قراضه ادامه یابد، آنها مجبور خواهند شد که قیمت میلگرد تولیدی خود را افزایش دهند. در بخش صادرات، آخرین پیشنهاد قیمت میلگرد صادراتی ترکیه، 510-500 ‌دلار/تن، فوب گزارش شده است. فعالان بازار اظهار می‌دارند که با افزایش قیمت آهن قراضه، حاشیه سود تولیدکنندگان میلگرد کاهش یافته است. برخی از تولیدکنندگان میلگرد عنوان می‌کنند که آنها هنوز از قراضه‌ای استفاده می‌‌کنند که به قیمت 230‌دلار/تن خریداری شده است و با توجه به سطح فعلی قیمت آهن قراضه، قیمت میلگرد باید حداقل به سطح 530-525‌دلار/تن افزایش یابد. بازارهای صادراتی میلگرد ترکیه، کشورهای شمال آفریقا، عراق، اردن، سوریه و یمن است.
در بازار امارات متحده عربی، آخرین قیمت میلگرد‌، ۱۹۵۰-۱۸۵۰ درهم /تن (۵۳۱-۵۰۴‌دلار/تن- وزن تئوریکال)، با روش پرداخت ۳ تا ۴ ماه، اعلام شده است که در مقایسه با چند هفته قبل، تغییر قابل توجهی نداشته است. اما گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که حجم معاملات میلگرد در بازارهای منطقه خاورمیانه، به ویژه امارات، افزایش یافته است. هر چند مقدار سفارشات فعلا کم است، ولی انتظار می‌رود که تا اواسط ماه مارس سالجاری، حجم سفارشات بالاتر رود. آخرین پیشنهاد قیمت صادراتی ترکیه به مقصد امارات در حدود ۵۰۰‌دلار/تن، سی اف آر، دبی درج شده است.
در آمریکا‌، بازار میلگرد همچنان آرام و تقاضا سرد و ضعیف است. آخرین قیمت میلگرد تولیدکنندگان داخلی آمریکا همچنان در سطح 628-617‌دلار/تن، تحویل در کارخانه باقی مانده است. هر چند برخی از فروشندگان به هنگام فروش، به مشتریان خود تخفیف می‌دهند. از طرف دیگر گفته می‌شود که صادرکنندگان میلگرد به بازار آمریکا، به آهستگی قیمت خود را بالا می‌برند.
در اروپا، قیمت میلگرد در بازار داخلی ایتالیا، ۴۲۰-۴۱۰ یورو/تن (۵۵۱-۵۳۸‌دلار/تن) اعلام شده است. قیمت میلگرد صادراتی ایتالیا نیز در حال حاضر، حدود ۴۲۰ یورو/تن است.
در هفته مورد بررسی‌، قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان میلگرد در کشورهای CIS‌، در سطح هفته قبل یعنی 490-480‌دلار/تن، فوب باقی ماند و اغلب تولیدکنندگان عمده میلگرد درکشورهای CIS از دادن پیشنهاد قیمت برای فروش میلگرد خودداری می‌ورزند و منتظر شفاف شدن شرایط بازار هستند.
روسیه اعلام کرده که دولت این کشور در حال افزایش تعرفه واردات میلگرد و لوله برای یک دوره نه ماه از ۵‌درصد به ۱۵‌درصد است. لازم به ذکر است که دولت روسیه قبلا به دنبال افزایش قیمت محصولات فولادی و مواد اولیه تولید، سطح تعرفه‌های خود را کاهش داده بود، اما با تغییر وضعیت بازار و افت شدید قیمت و تقاضا، دولت این کشور تصمیم گرفته است که از طریق افزایش تعرفه واردات از تولیدکنندگان داخلی این کشور حمایت کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا