قیمت‌های مس با توجه به اینکه کمبود مستمر استخراج از معادن باعث کاهش تولید و جلوگیری از مازاد این فلز در بازار خواهد شد احتمالا در کوتاه مدت به ثباتی دست خواهند یافت.

مشاور مستقل صنعت مس آنگوس مک میلان گفت، «مبانی مس به بدی مبانی برخی دیگر از فلزات نیست. موجودی‌های انباری این فلز چندان چشمگیر نیستند و ما شاهد کاهش ظرفیت‌های معدنکاری آن هستیم.» او افزود، «این ممکن است مبنایی ثابت برای مس در بازار ایجاد کند، گر چه هنوز پتانسیل‌هایی برای تنزل قیمت آن هم وجود دارند.» برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند که خریدهای چین باعث رشد قیمت این فلز خواهد شد. ویل آدامز از سایت اینترنتی بیس متالز گفت، «چین ممکن است اقدامات خود برای خرید مس را آغاز کند و در نتیجه پشتوانه‌ای برای افزایش قیمت آن در بازار فراهم شود.» او گفت این احتمال همراه با جنب و جوشی که بازار در اثر خوش بینی‌اش به شروع ریاست جمهوری اوباما در ایالات متحده پیدا خواهد کرد، می‌تواند قیمت هر تن مس را در کوتاه مدت به بین ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰دلار برساند. در ساعت ۱۶:۴۵ قیمت مس برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن به ۳۲۵۴.۶۴‌دلار برای هر تن رسید.

دیوید تورتل، از استراتژیست‌های سیتی گروپ، گفت که او انتظار دارد بازار مس در حد و حدود ۳۰۰۰‌دلار ـ با دویست سیصد دلار کمتر یا بیشتر ـ تثبیت شود. او گفت که هر چه پیش‌تر برویم جریان این بازار به چگونگی مهار شدن بحران اقتصادی بستگی خواهد داشت، چنانکه اکنون شاهدیم که بازارهای اعتباری به تدریج از گرفتاری‌هایشان رها می‌شوند و دولت‌ها بسته‌های اقتصادی تقویت کننده بازار را به اجرا می‌گذارند. در زیر برخی از تحولات اخیر در زمینه‌های تولید، ذخایر و قیمت‌های مس ذکر شده‌اند که ممکن است بر جهت بازار در سال ۲۰۰۹ تاثیر بگذارند.