قیمت شمش فولاد در هفته جاری همانند چند هفته گذشته، در تعدادی از بازارهای عمده جهانی از جمله کشورهای CIS، دارای روند افزایشی بوده است.

تولیدکنندگان بیلت CIS به علت تقویت تقاضای خرید بیلت از سایر کشورها به ویژه توسط ترکیه، همچنان قیمت 420 دلار/تن،
سی اف آر بنادر شمالی را برای صادرات به ایران پیشنهاد می‌کنند. اما با توجه به قیمت بیلت در بازار داخلی ایران بر مبنای تحویل فوری و پایین بودن قیمت محصولات نهایی فولاد و ضعف تقاضا، قیمت‌های پیشنهادی کشورهای CIS مورد اقبال خریداران قرار نگرفته است.
طبق گزارش متال بولتن آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است که بازار بیلت در این کشور همچنان قوی است؛ ولی تغییرات قیمت آن تا حدودی تثبیت شده است. به‌رغم ضعیف شدن بازار میلگرد در داخل ترکیه، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور در سطح هفته قبل، 430-425 دلار/تن، تحویل درب کارخانه، بدون احتساب مالیات ارزش افزوده، بدون تغییر باقی ماند. در بخش صادرات نیز قیمت معاملاتی بیلت در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است و در سطح 410-400 دلار/تن، فوب تثبیت شده است. لازم به ذکر است به دنبال افزایش تقاضای خرید میلگرد از ترکیه، تقاضای کارخانه‌ها تولید فولاد ترکیه برای خرید بیلت از کشورهای CIS نیز افزایش یافته است؛ به نحوی که کشور ترکیه در حال حاضر به یکی از واردکنندگان عمده شمش فولادی از کشورهای CIS تبدیل شده است. به دنبال افزایش تقاضای ترک‌ها، صادرکنندگان بیلت در روسیه و اوکراین، قیمت خود را 20 دلار/تن افزایش داده و از 380-370 دلار/تن، سی اف آر در هفته قبل به 390-380 دلار/تن، سی اف آر ترکیه در هفته مورد بررسی افزایش داده اند و فعالان بازار اعتقاد دارند که در صورت تداوم تقاضا، احتمال افزایش بیشتر قیمت بیلت دور از انتظار نیست.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS از ۳۶۰-۳۵۰ دلار/تن، فوب در هفته قبل به سطح ۳۷۰-۳۶۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافت. از اوکراین خبر می‌رسد که تولیدکنندگان بیلت این کشور که قبلا نسبت به اخذ سفارش از کشورهای جنوب شرق آسیا با قیمت پایین تر (۳۳۰ دلار/تن، فوب) برای تحویل در ماه مه اقدام کرده بودند، از اجرای تعهدات خود سرباز می‌زنند. این امر باعث شد که خریداران بیلت در کشورهای جنوب شرق آسیا به دنبال یافتن منابع جدید خرید بیلت از جمله تایوان باشند.
آخرین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس، 390-380 دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییری نداشته است.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید ۲۰اmnsiا، ۳۰۸۰ یوآن/تن (۴۵۲ دلار/تن)و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵، ۳۰۰۰ یوآن/تن (۴۴۰ دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت بیلت در حدود ۲۵ دلار/تن در هفته مورد بررسی است. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین نیز ۶۰۰-۵۹۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که با توجه بالا بودن قیمت‌های پیشنهادی، امکان رقابت با قیمت‌های پیشنهادی کشورهای CIS و ترکیه وجود ندارد. در تایوان، قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور به ۳۸۵-۳۷۶ دلار/تن، تحویل درب کارخانه با احتساب VAT رسید که در مقایسه با هفته قبل حدود ۶ تا ۹ دلار/تن کاهش داشته است.
رشد آرام اسلب
گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، با توجه به تحرکات اخیر و بهبود فعالیت در برخی از بازارهای جهانی محصولات فولادی تخت، قیمت اسلب صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل افزایش یافت. همچنین گزارش می‌شود که روسیه برای صادرات اسلب به چین، قیمت ۳۵۰-۳۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر را پیشنهاد می‌کند. هر چند قیمت پیشنهادی مذکور مورد قبول خریداران قرار نگرفته است و آنها قیمت مورد نظر خود را حدود ۳۳۰ دلار/تن اعلام می‌کنند.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا