رشد قیمت میلگرد چشم بادامی‌ها

منیژه حیاتی

همانطور که از یکماه قبل پیش‌بینی می‌شد، معاملات فولاد در بورس کالا به واسطه تنوع و پایین‌تر بودن نرخ محصولات وارداتی، در قبضه این کالاها در آمده درمقابل محصولات داخلی به دلیل آنکه در مقابل خواست بازار و کاهش قیمت‌ها سرسختی و مقاومت زیادی داشته و حرکت کندتری دارند، عملا میدان را به وارداتی‌ها به‌خصوص میلگردهای چینی واگذار کرده‌اند. این مساله که به دنبال کاهش حجم عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس طی هفته‌های جاری شدت پیدا کرده باعث شد تا با فشار تقاضا روز گذشته، قیمت محصولات وارداتی در بورس رشد کند. این رشد قیمت و رقابت بازار در روزگذشته به گفته فعالان بازار به واسطه پایین بودن حجم عرضه وارداتی‌ها اتفاق افتاد.

به نظر می‌رسد در حالی که عرضه‌کنندگان داخلی در انتظار مشخص شدن نرخ جدید تعرفه هستند و زمان را برای فروش محصولات خود از دست می‌دهند، کالاهای وارداتی به محکم کردن جایگاه خود در بازار ادامه داده و حضور خود را تثبیت می‌کنند. یکی از فعالان در خصوص استقبال بازار از محصولات وارداتی گفت: در حال حاضر فعالان بازار از این مساله مطلع هستند که در مقایسه با نرخ شمش، قیمت محصول نهایی در بازار به کف رسیده، اما در حال حاضر نفروختن کالا و انتظار برای بهتر شدن معاملات، ضرر بیشتری برای تولیدکننده‌ها به دنبال دارد.

به گفته وی، در حال حاضر تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرر بیشتر باید با جهت بازار جلو رفته و به موقع در قیمت‌های خود و بنا بر خواست بازار حرکت کنند، چرا که در این شرایط که محصولات وارداتی جا پای خود را در بازار محکم کرده‌اند، نفروختن ضرر بیشتری نسبت به فروختن به دنبال دارد.

بازار غیررسمی شرایط بهتری دارد

گفته می‌شود محصولات داخلی در بازار غیررسمی بازار بهتری نسبت به بورس دارند علت آن این است که در بازار غیررسمی شرایط بهتری برای خریداران در نظر می‌گیرند از جمله اینکه بدون دریافت ۳درصد و با شرط عدم ثبت اسامی، کالا را پیشنهاد می‌کنند. این در مقابل هزینه و بوروکراسی‌هایی که در بورس وجود دارد برای خریداران انگیزه خرید در بازار غیررسمی به دنبال دارد.

یکی از کارگزاران بورس با اشاره به عرضه محصول آذربایجان در بورس گفت: برای مثال روز گذشته خریدارانی وجود داشتند که با نرخ پایین‌تر از ۴۹۰ تومان خواهان خرید کالای این شرکت بودند. از اینرو انتظار می‌رود عرضه‌کنندگان راهکاری برای مقابله با شرایط فعلی و رقابت با وارداتی‌ها به کار گیرند از جمله اینکه قیمت‌های خود را با در نظر گرفتن ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در بورس گرفته می‌شود، اما در بازار غیررسمی اخذ نمی‌شود در بورس پیشنهاد دهند.با توجه به اینکه دیروز از میان کالاهای وارداتی میلگردهای چینی که عرضه شده توسط بازرگانی دولتی هستند در بورس رشد کرد و از آنجا که اغلب کارگزاران عدم افزایش بیشتر حجم عرضه را عامل رشد ۵ تا ۱۰تومانی این کالاها در بورس می‌دانستند، به نظر می‌رسد این کالاها برخلاف انگیزه‌ای که باعث شده بود تا سال گذشته وارد کشور شوند که همان جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بود این بار زمینه رشد قیمت‌ها در بازار را فراهم کردند، چرا که روزگذشته پس از رشد قیمت میلگرد چینی در بورس، قیمت‌ها در بازار آزاد پس از یک هفته ثبات، رشد کرد.

میلگرد خراسان، ۵۱۵تومان

دیروز در بورس کالا فولاد خراسان سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۲-۳اA را ۵۱۵تومان، ۲۸۰تن فروخت. فولاد آذربایجان نیز ۴۹۰تومان سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳اA را ۷۰۰تن فروخت، اما موفق به فروش میلگرد ۳۲-۳اA خود با این نرخ نشد. گروه ملی سبد میلگرد ۱۶ تا ۱۰-۳اA را با نرخ ۵۱۰تومان ۷۵۰تن فروخت.

از محصولات ذوب‌آهن دیروز تنها سبد تیرآهن ۱۸ و ۲۰ عرضه شد که در رقابت خریداران از ۷۰۰ به ۷۱۵تومان رسید.

رشد نرخ وارداتی‌ها

دیروز در میان کالاهای وارداتی تنها تیرآهن۱۴و۱۶ عربستان (United golf steel) فروش نرفت. این کالا با نرخ ۶۲۰ و بعد از ۱۰تومان کاهش نرخ ۶۱۰تومان عرضه شد، اما خریداران با نرخ ۵۶۰تومان موافق بودند.

دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳اA ترکیه (Colakoylu metalurji) با نرخ ۴۶۰تومان ۱۷۶۰تن معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳اA اکینسلردمیر ترکیه ۴۶۰تومان، ۴۴۰تن معامله شد. دیروز از میان کالاهای وارداتی سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-۳اA چین از ۴۶۰تومان به ۴۶۵ تومان رشد کرد. سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-۳اA این کشور نیز از ۴۶۴ به ۴۷۲تومان رشد کرد و در نهایت ۱۱۰۰تن معامله شد.