شانا- محمدعلی خطیبی نماینده ایران در اوپک اظهار داشت: کشورهای تولیدکننده نفت اعم از اوپک و غیراوپک به منظور ساماندهی قیمت نفت، امکان ایجاد بورس مشترکی را بررسی کنند.

محمدعلی خطیبی درباره راهکارها و ابزارهای بهبود قیمت نفت اظهار داشت: درباره عملکرد اوپک یک نقد کلی وجود دارد و آن این که «تغییر سقف تولید اوپک» تنها ابزار موثر در بهبود قیمت و بازار نفت نیست، بلکه راهکارهای دیگری را می‌توان به کار گرفت.

نماینده ایران در هیات‌عامل اوپک با مثبت ارزیابی کردن ایده یاد شده، گفت: در بازاری که قیمت نفت در حال نوسان است، ۱۰۰درصد از عرضه و تقاضا ناشی نمی‌شود، بلکه عوامل غیربنیادین نیز در قیمت نفت موثر است، ضمن آنکه این نکته قابل تعمق است که چرا قیمت‌گذاری نفت تنها در بازارهای بزرگ بورس انجام می‌شود و این بازارها سرنوشت قیمت نفت صادرکنندگان را تعیین می‌کنند.

از بین رفتن انحصار در قیمت‌گذاری نفت

خطیبی ادامه داد: این نکته قابل بررسی است که چرا کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اعم از کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک اجازه می‌دهند یک عده معامله‌گر در بورس قیمت نفت را تعیین کنند و ما نیز محکوم به پذیرفتن قیمت تعیین شده در بورس باشیم.

خطیبی اظهار داشت: این موضوع که چرا کشورهای بزرگ تولیدکننده در تعیین قیمت‌گذاری کالای خود تاثیرگذار نیستند، پرسش جدی است.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک ادامه داد:‌ بررسی تغییر شرایط یاد شده و از بین بردن انحصار بازارهای بورس در تعیین قیمت نفت،‌ از پرسش‌هایی است که همواره میان تولیدکنندگان به خصوص اخیرا مطرح شده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به در اختیار داشتن بازارهای بزرگ بورس دنیا از سوی کشورهای مصرف‌کننده نفت اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون بازارهای بزرگ بورس دنیا در اختیار کشورهای مصرف‌کننده نفت است و این پرسش ایجاد می‌شود که اگر قرار است قیمت نفت را بازارهای بورس بزرگ دنیا تعیین کنند، چرا باید این بازارها در انحصار کشورهای مصرف‌کننده باشد.

ایجاد بورس از سوی تولیدکنندگان نفت

خطیبی ادامه داد: این پرسش مطرح است که آیا امکانی وجود ندارد کشورهای تولیدکننده اعم از اوپک و غیر اوپک با همکاری یکدیگر بازار بورسی را ایجاد کنند که با بورس کشورهای

مصرف کننده در رقابت باشد و آنان یکدیگر را اصلاح کنند و باعث شفاف‌تر شدن بازار نفت شوند.

وی افزود: تمام این موارد پرسش‌هایی است که همواره مطرح می‌شود و شاید برای آنها نیز پاسخ صریحی وجود نداشته باشد، در همین حال موارد یاد شده باید به‌طور دقیق مطالعه و بررسی شود.

دفاع تولیدکنندگان نفت از حق خود در کاهش قیمت

وی به افزایش قیمت نفت در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته که قیمت نفت به بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید،‌ کشورهای مصرف‌کننده همواره از بازارهای بورس به شدت انتقاد می‌کردند و معتقد بودند این بازارها قیمت‌های نفت را به طور کاذب بالا می‌برد، اما هم‌اکنون که بورس در جهت کاهش قیمت نفت عمل می‌کند، دیگر شاهد انتقاد کشورهای مصرف‌کننده نیستیم. خطیبی تاکید کرد:‌ هم‌اکنون زمان آن رسیده که کشورهای تولیدکننده در صدد تاثیرگذاری بیشتر در قیمت‌گذاری نفت باشند.

وی اظهار داشت: در افت و خیز قیمت‌ها همواره پرسش‌هایی مطرح و تجربیاتی کسب شده که باید از آنها استفاده کنیم و وضعیت قیمت‌گذاری را به سمت شفاف‌سازی و منصفانه و به دور از هر گونه دخالت پیش ببریم. نماینده ایران در هیات‌عامل اوپک گفت: به نظر می‌رسد بر وضعیت کنونی قیمت‌گذاری نفت انتقادهای جدی وجود داشته باشد.خطیبی همچنین به تاثیر کنترل موسسه‌های مالی در بحران اقتصادی اشاره و تصریح کرد:‌ بسیاری از دولت‌ها با ایجاد بحران اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که باید کنترل بیشتری روی موسسه‌های مالی داشته باشند، زیرا کنترل نشدن موسسه‌های مالی و بانک‌ها منجر به نابسامانی و ایجاد مشکل در اقتصاد جهان می‌شود. وی اظهار داشت: شواهد نشان می‌دهد کشورهایی که کنترل جدی بر موسسه‌های مالی و بانک‌ها داشتند، از بحران اقتصادی کمتر متاثر شده اند، به این ترتیب دولت‌ها ضمن این که نباید محدودیت‌های زیادی روی موسسه‌های مالی و بانک‌ها ایجاد کند، کنترل جدی روی آنها داشته باشند.

خطیبی با تاکید بر کنترل بیشتر روی بازارهای بورس در دنیا گفت:‌ تجربه کسب شده در باره بانک‌ها و موسسه‌های مالی، باید در خصوص بازارهای بزرگ بورس نیز اعمال شود و کنترل بیشتری بر عملکرد آنها صورت گیرد.