سیر صعودی ‌قیمت ‌آهن کنترل شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی : دیروز با اجرای مکانیزم کنترل تقاضا در بورس که براساس آن از کارگزاران خواسته می‌شود تا از حجم تقاضای خود کاسته و بر این اساس حجم کل تقاضای بازار را به حجم عرضه می‌ر‌سانند، میلگرد با نرخ پایه معامله شد و افزایش نرخی اتفاق نیفتاد.

براساس این گزارش، ذوب آهن میلگرد ۲۸ تا۱۸-A۳ خود را در حالی با نرخ ۵۳۵تومان عرضه کرد که قیمت میلگردهای این شرکت در روزهای قبل در بورس و بازار آزاد با نرخ‌های بالاتری فروش رفته بود. با توجه به این که طی هفته جاری محصولات مبارکه نیز با نرخ پایه معامله شد و این شرکت به تمامی عرضه‌ها پاسخ داده بود، اغلب فعالان بازار تثبیت نرخ‌ها را دستوری دانسته و این اقدام را به تعهدی که فولادسازان به دولت نسبت به عدم رشد قیمت‌ها داده‌اند، نسبت می‌دادند.

بازرگانی دولتی عرضه بیشتری داشته باشد

اکثر قریب به اتفاق فعالان بازار به این نکته اذعان دارند که رشد قیمت فولادی‌ها در یک هفته اخیر حبابی و غیرمنطقی و ناشی از هیجانات آنی بوده اما تثبیت قیمت‌ها را هم با روشی که در پیش گرفته شده صحیح نمی‌دانند.

یکی از فعالان بازار با بیان اینکه دولت تصمیم جدی دارد تا قیمت فولاد رشد کند و بازار به این امر واقف شده، افزود: با توجه به قیمت شمش فولاد در دنیا و روندی که بازارهای جهانی دارد به نظر می‌رسد نرخ‌های میلگرد در بازار ایران متعادل است، اما کنترل آن باید به روش‌های اصولی انجام شود که یکی از آنها عرضه کالا از سوی عرضه‌کننده‌ها و پاسخ به نیاز بازار است. وی با بیان اینکه کم کردن تقاضای بازار به این روش، از کشش و هیجان بازار چیزی کم نمی‌کند، خاطرنشان ساخت: از این‌رو انتظار می‌رفت شرکت بازرگانی دولتی و شرکت‌های دیگری همچون فولاد آذربایجان در این مقطع کالای خود را بیشتر در بورس عرضه می‌کردند. وی با اشاره به عدم عرضه انبوه محصولات بازرگانی دولتی در بورس افزود: این شرکت با هدف کنترل و تنظیم بازار سال گذشته محصولاتی را از کشورهای دیگر وارد کرد، اما شاهدیم که در زمان‌هایی که باید کالاهای زیادی در بورس عرضه شود و از حجم هیجان بازار بکاهد، عرضه‌ای صورت نمی‌گیرد. وی با اشاره به عرضه کالای شرکت‌هایی همچون فولاد آذربایجان گفت: این شرکت هم دیروز در بورس عرضه‌ای نداشت در حالی که شاهد بودیم در زمان رکود همه روزه محصول این شرکت در بورس روی تابلو می‌آمد.

تحلیل بازار از آینده

اگرچه رشد قیمت‌ها در اوایل هفته منطقی نبود اما در حال حاضر هنوز هستند افرادی که برای رشد قیمت‌ها دلایلی قائل هستند.

یکی از تجار می‌گوید: رشد آرام قیمت شمش و انتظار رشد قیمت‌ها در بازار داخلی پس از انتخابات ریاست جمهوری، عاملی شده تا تقاضا در بازار بالا باشد به طوری‌که دیروز برای میلگرد ذوب‌آهن تقاضایی بالغ بر ۱۰۹هزار تن در بورس

وجود داشت.

وی یکی دیگر از عوامل را مشکلاتی همچون کمبود واردات شمش به کشور در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بازار نسبت به این مساله که آیا این کمبود در سال‌جاری تکرار خواهد شد یا نه شک دارد، از این رو خرید را بر نخریدن ترجیح می‌دهند.

کمبود اطلاعات در بازار

یکی از فعالان بورس با تاکید بر اینکه تثبیت قیمت‌ها در بورس باعث شد تا افرادی که در ابتدای هفته با نرخ‌های بالاتری کالا بخرند ضرر زیادی را متحمل شوند، گفت: به‌رغم اینکه ریسک خرید بالا است، اما نقدینگی بازار زیاد است و تجار با در نظر گرفتن حتی چند درصد سود سعی می‌کنند این نقدینگی را وارد بازار کنند، از این رو به نظر می‌رسد تحلیل‌ها بر ریسک فعلی در بازار ارجحیت پیدا کرده است.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز با اشاره به اینکه نبود اطلاعات کافی در بازار و عدم اطلاع‌رسانی درخصوص تعرفه اتهامات زیادی را در بازار ایجاد کرده، معتقد است در شرایط فعلی تمام موازنه‌ها در بازار فولاد تغییر کرده و عوامل موثری همچون نقدینگی، سرمایه، تقاضا و مصرف در یک مسیر متصل و منطقی قرار ندارند. علاوه بر اینکه بازار نسبت به تصمیماتی که در حوزه تعرفه گرفته شده تحلیل درستی ندارد. وی معتقد است عدم ثبات تصمیم‌گیری‌ها در این بحث باعث شده تا فعالان بازار نسبت به این امر گله‌مند باشند.

میلگرد چینی ۵۱۵ تومان

دیروز تیرآهن‌های روسیه (۲۰ و ۱۴) با نرخ ۶۷۵ تومان عرضه شد، اما فروش نرفت. اما از میان کالاهای وارداتی سبد میلگرد

۲۵ تا ۱۰-A۳ اکینسلر دمیر ترکیه با نرخ ۵۲۵ تومان ۵هزار تن معامله شد. سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۴-A۳ چین نیز ۵۱۵ تومان ۵هزار تن فروش رفت. سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۸-A۳ ذوب‌آهن ۲۹هزار و ۹۲۰ تن ۵۳۵ تومان معامله شد.