شرکت بی اچ پی بیلیتون، بزرگترین شرکت معدنکاری متنوع - کار جهان، اعلام کرد که اگر بهبود قیمت مس پایدار بماند پروژه‌های به تاخیر انداخته‌اش را در شیلی در سال ۲۰۱۰ مورد بازنگری قرار خواهد داد. این شرکت در آغاز سال جدید به خاطر افت قیمت‌های مس در بحبوحه بحران مالی جهانی‌، ۶هزار از کارکنان خود را در سطح جهان از کار معاف کرد.

شرکت مزبور همچنین پروژه‌های بزرگش، شامل توسعه بزرگترین معدن مس جهان، اسکوندیدا را به تاخیر انداخت. این شرکت سهام اکثریت معدن اسکوندیدا را در دست دارد.

دیه گو هرناندز، رییس بخش فلزات پایه شرکت، به خبرنگاران گفت: «اگر قیمت‌های مس در همین سطح کنونی باقی بمانند شرکت‌های معدنکاری‌، از جمله شرکت ما‌، خواهند توانست پروژه‌های توسعه خود را که در اثر بحران مالی و افت قیمت‌ها به تعویق افتاده‌اند، از سال آینده دوباره مورد نظر قرار بدهند.

شیلی بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است، اما افت عیار سنگ معدن معادن بزرگ این کشور و مشکلات مکانیکی تولید آن را در سال ۲۰۰۸ پایین آورد.

از سوی دیگر بحران مالی جهانی نیز تقاضا را برای این فلز کاهش داده است. تولید در معدن اسکوندیدا در فصل نخست سال جاری، به خاطر مشکلات فنی در آسیای نیمه خودشکن و افت عیار، ۳۰‌درصد کمتر از تولید دوره مشابه در سال گذشته بود. هرناندز گفت، «در ماه جولای ما قصد داریم آسیای نیمه خود شکن را به مدت ۴۵ روز برای تعمیرات اساسی متوقف کنیم. در پایان ماه اوت تعمیرات

به انجام خواهد رسید و ما احتمالا به ظرفیت کامل تولید برخواهیم گشت.»