ایسنا - براساس قوانین مناطق آزاد تجاری و قوانین بورس اوراق بهادار، بورس کالای بین‌المللی باید تشکیل شود.

عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران، در خصوص نحوه کار بورس کالای کیش ‌اظهار کرد: در حال حاضر در این بورس تمامی اقلام مشتقات نفتی بوده و خرید داخلی هستند و همزمان با تالار تهران مورد معامله قرار می‌گیرند.

وی افزود: ۲۳ کارگزار در ساختمان صدف دارای نماینده هستند و به دلیل آنکه سیستم با تالار تهران یکی شده است اگر درخواست داخلی وجود داشته باشد، ثبت و معامله انجام می‌شود. او تاکید کرد: در این بورس قرار است محصولات صادراتی عرضه شود و دفاتری هم از شرکت‌های خارجی و شرکت‌های نفتی در آنجا افتتاح شده‌اند و شرکت بازرگانی پتروشیمی اعلام کرده که ۱۵ قلم محصول به صورت صادراتی روی تابلو می‌آورد که واحد مورد معامله برای آنها یورو خواهد بود. بنازاده درباره تاسیس بورس کالای بین‌المللی نیز گفت: براساس قوانین مناطق آزاد تجاری و قوانین بورس اوراق بهادار، بورس کالای بین‌المللی باید تشکیل شود و مصوبه آن وجود دارد، اما هنوز دستورالعمل‌ اجرایی بورس اوراق بهادار یا بورس کالا در این باره صادر نشده است.

مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران ادامه داد: پس از تهیه دستورالعمل‌، در مورد نحوه تشکیل و اداره آن تصمیم‌گیری خواهد شد و به دلیل فراهم کردن شرایط برای حضور سرمایه‌گذار خارجی به طور حتم نیز دچار تغییراتی شود و ترکیب هیات‌مدیره آن مستقل از بورس کالا یا با همین اعضا باشد. البته تصور می‌شود با خدماتی که شرکت بورس کالای ایران فراهم کرده است از نظر نرم‌افزاری و انجام معاملات شبیه به این شرکت اداره شود.وی درباره معاملات هفته گذشته تالار نقره‌ای اظهار کرد: در هفته گذشته مرغ منجمد به عنوان کالای جدید تالار پذیرش شد و شرکت زربال این محصول را معرفی کرده و با توجه به اینکه ۱۰‌درصد کل تولیدات مرغ (۵/۱‌میلیون تن) منجمد می‌شود که خرید ۷۰‌درصد آن از سوی شرکت پشتیبانی امور دام است، معتقدیم اگر عرضه‌ها و خرید این شرکت از طریق بورس کالا صورت گیرد، قیمت این محصول متعادل خواهد شد. او افزود: در هفته گذشته دو گرید از مرغ منجمد عرضه شد که قیمت آن بسیار مناسب‌تر از بازار بود. زیرا از نظر بهداشتی بهتر از مرغ گرم است، اما ارزان‌تر عرضه شد. البته محصولات وارداتی هم می‌توانند در این گروه عرضه شوند.