گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روز چهارشنبه 2 اسفند ماه، در گروه آلومینیوم، 6940 تن انواع شمش و بیلت شرکت‌های هرمزال، المهدی و ایرالکو با ارزش بیش از 492 میلیارد ریال دادوستد شد. نماینده گروه مس در این روز نیز شرکت مس کاران بود که 40 تن مس مفتول را به قیمت 235هزار و 329 ریال به فروش رساند.

بر اساس این گزارش در عرضه‌های روز گذشته آلومینیوم در بورس کالای ایران بیلت ۶۰۶۳-۷ ایرالکو با قیمت پایه ۶هزارو ۷۶۲ تومانی عرضه شد که با ایجاد رقابت، ۱۰ درصد بیشتر از قیمت پایه یعنی با قیمت ۷ هزارو ۴۳۸ تومان در هر کیلو معامله شد. کل تقاضا برای این محصول ۵ هزار و ۸۰ تن بوده که تولیدکننده، تنها پاسخگوی ۲۰۰۰ تن بود. از طرف دیگر شمش ۱۰۰۰ پوندی ۹۹/۷ درصدی المهدی با قیمت پایه ۶ هزار و ۳۳۰ تومان در هر کیلو عرضه شد که با ۱۰ درصد دامنه رقابت با قیمت ۶ هزار و ۹۵۲ تومان در هر کیلو به فروش رسید. کل تقاضا برای این محصول ۲ هزارو ۱۰۰ تن بود که تنها یک‌هزار و ۷۴۰ تن به تقاضاکنندگان عرضه شده است. همچنین شمش ۱۰۰۰ پوندی ۹۹/۷ درصدی آلومینیوم هرمزگان (هرمزال) با قیمت پایه ۶ هزار و ۳۲۰ تومان عرضه و با ایجاد رقابت ۱۰ درصدی با قیمت ۶ هزار و ۹۵۲ تومان در هر کیلو معامله شد. کل عرضه برای این محصول ۲۰۰ تن بوده است در حالی که تقاضای یک هزار و ۴۰۰ تنی را شاهد بود.
از سوی دیگر در بازار دیروز فلزات پایه معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به ثبات نرخ ارز قیمت‌ها نیز نسبت به روز گذشته ثابت ماند. به گفته فعالان بازار به دلیل ثبات قیمت‌ها خرید و فروش‌ها اندکی بهبود یافته است در حالی که قیمت‌ها همچنان بالا است و بازار نیاز به رسیدگی دارد. یکی از کارشناسان حوزه فلزات معتقد است: بازار تا انتشار اخبار مجدد از نتیجه جلسه بین ایران و گروه 1+5 در 8 اسفند ماه در رکود به سر خواهد برد و بعید به نظر می‌رسد تا آن زمان باز هم شاهد نوسانات غیرمنطقی شود.
البته این رکود تاثیر چندانی بر فلزاتی همچون قلع نمی‌گذارد؛ چرا که مدتی است قلع به دلیل کاهش موجودی انبار روند صعودی در پیش گرفته و رشد کاذبی را شاهد بوده است. از طرفی کاهش موجودی انبارها به قدری تجار را نگران کرده که به گفته کارشناسان مدت‌هاست در انتظار قیمت ۱۰۰ هزار تومانی این فلز هستند. درحال حاضر، کاهش قیمت این فلز منطقی به نظر نمی‌رسد و سبب اثر روانی قیمت در بازار می‌شود و همین نگرانی‌ها التهاب بازار قلع را بیشتر می‌کند تا جایی که در بازار فروشنده‌ای پیدا نمی‌شود.
در واقع این شرایط افزایش قیمت برای فلزاتی همچون مس و آلومینیوم نیز حاکم است؛ چرا که قیمت این فلزات در بازار آزاد بعد از عرضه آن در بورس کالا با افزایش همراه شد و گویی تغییر روند فرمول‌ها تاثیری بر قیمت این فلزات نداشت. البته قیمت مس و آلومینیوم نسبت به روز سه‌شنبه تغییری نداشته است و در حال حاضر تا عرضه بعدی در بازار آزاد با همین روند در بازار آزاد به فروش می‌رسد. البته این صعود برای مس یک خط در میان بود اما بر اساس پیش‌بینی کارشناسان قیمت این فلزات در هفته آینده نیز نزولی خواهد بود.