مقاومت بازار مس در برابر چندخبر منفی

قیمت مس طی دو روز اخیر حدود دو درصد کاهش یافته اما همچنان بالای ۸ هزار دلار در هر تن قرار دارد. قیمت فلز سرخ در سال جاری بالای هشت هزار دلار تثبیت شده است، اما نتوانسته از سد ۸۳۴۵ دلار که اوایل ماه جاری مشاهده شده عبور کند. در ادامه به دلایل کاهش قیمت مس و افق این بازار اشاره می‌کنیم. هفته پیش برخی بازارهای آسیایی از جمله بازار چین به مناسبت شروع سال نو تعطیل بود و انتظار می‌رفت این هفته خریداران چینی حضوری قدرتمند در بازار داشته باشند. شرکت‌های چینی باید در آستانه افزایش مصرف در فصل بهار بر موجودی انبار خود بیفزایند و به همین دلیل ضروری است خریدها از هم‌اکنون آغاز شود، اما انتشار چند خبر منفی از اقتصاد منطقه یورو و بخش تولید کارخانه‌ای آمریکا سبب شد خریداران چینی محتاطانه عمل کنند.

بنا به اعلام یورواستات، نهاد آمارگر اتحادیه اروپا، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۲ اقتصاد منطقه یورو بیش از پیش در رکود فرو رفته و تولید ناخالص داخلی این منطقه ۶/۰ درصد، یعنی بیش از انتظار اقتصاددان‌ها افول کرده است. از سوی دیگر گزارش فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌ای آمریکا در سال جاری چندان امیدبخش نبوده و نیز بخش ساخت‌و‌‌ساز این کشور به رونقی که انتظار می‌رفت دست نیافته است.

این عوامل در کنار رشد ارزش دلار در برابر یورو و ین و نیز افزایش ذخیره مس در بورس شانگهای به بالای یک میلیون تن سبب شده قیمت مس کاهش یابد. اما شایعه اقدام احتمالی دولت چین در محدود کردن فعالیت‌های ساخت و ساز طی چند هفته آینده، بزرگ‌ترین عامل افول قیمت مس بوده است.

اما روز گذشته اعلام شد شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان و منطقه یورو افزایش یافته است و این خبر توانست روند کاهش ارزش یورو در برابر دلار را معکوس کند و امیدهایی نسبت به رونق اقتصاد این منطقه پدید آورد. نکته مهم اینکه در بدبینانه‌ترین حالت وضعیت اقتصاد منطقه یورو از نیمه دوم سال جاری میلادی به تدریج بهتر خواهد شد.

عامل دیگر رشد قیمت مس در ماه‌های آینده تداوم اجرای سیاست‌های انبساطی در اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا، ژاپن و چین است.بر اساس گزارش جهان سهم، روز گذشته قیمت دیگر فلزات اساسی نیز کاهش یافت. قیمت نیکل و آلومینیوم به ترتیب با ۶/۲ و ۶/۰ درصد کاهش به ۱۷۳۹۰ و ۲۱۰۳ دلار در هر تن رسید. قیمت قلع و روی نیز به ترتیب با ۸۵/۱ درصد و ۶۶/۰ درصد کاهش به ۲۳۸۵۰ دلار و ۲۱۴۱ دلار رسید. قیمت سرب نیز با ۷/۰ درصد افول به هر تن ۲۳۷۳ دلار رسید.