گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بازار فولاد در شرایطی به پایان معاملات هفتگی خود نزدیک می‌شود که دیروز علاوه بر بازار آزاد، قیمت‌ها در بورس کالا پایین‌تر از قبل به ثبت رسید.

بر اساس این گزارش، روز گذشته قیمت همه کالاهای عرضه شده از سوی فولادسازان اعم از شمش و محصول نهایی کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر، تاثیرپذیری بازار آزاد از این اقدام بورس کالا دلیلی شد تا نرخ فروش میلگرد از سوی انبارداران به پایین‌تر از ۲ هزار تومان سقوط کند. روز گذشته قیمت شمش نیز در مبادی جنوبی در محدوده ۱۸۰۰ تومان و در بنادر شمالی ۱۸۵۰ تومان بود. به گفته برخی از تجار، این قیمت‌های اعلامی لزوما نشان‌دهنده انجام معامله نیست؛ چرا که بعضی از فروشنده‌های شمش از این قیمت‌ها که خریداران پیشنهاد می‌کنند استقبال نکرده و همچنان ترجیح می‌دهند کالاهای خود را در انبارها حفظ کنند.

البته محموله هایی که مورد معامله قرار نمی‌گیرند مربوط به آن بخش از واردکننده‌ها است که با وجوه خود و به طور مستقیم اقدام به واردات کرده‌اند. اما در مقابل، افرادی که از طریق تسهیلات واردات این کالاها را انجام داده‌اند ترجیحا کالاهای خریداری شده را برای دریافت وجه نقد و سود حاصل از واردات در بازار به فروش می‌رسانند، به خصوص که هر روزی که می‌گذرد با روند کاهشی قیمت، نگه داشتن چنین محموله‌هایی برای دارندگان آنها به صرفه نیست. البته یکی از معامله‌گران بازار فولاد در خصوص تحولات بازار فولاد در روزهای اخیر می‌گوید: اصولا رشد قیمتی که کالاهای فولادی در این مدت داشتند به دو دلیل عمده بود یکی نبود ارز مورد نیاز برای واردات شمش و مواد اولیه و دیگری بالا رفتن قیمت ارز اما رشد قیمت‌ها در کنار این دو عامل، درگیرودار نوسان‌های هیجانی و روانی هم قرار داشت. از این رو آن بخش از رشد قیمت‌ها را که مربوط به عوامل واقعی است اگر کنار بگذاریم به نظر می‌رسد رشد حاصل از جو روانی در حال جبران است. البته در مورد اینکه چند درصد از افزایش قیمت فولاد واقعی بوده و چند درصد فقط به عوامل و التهابات روانی ارتباط داشته نه تنها قابل ارزیابی دقیق نیست، بلکه بر سر آن اختلاف نظر زیادی در بین معامله‌گران وجود دارد. از این رو تعدادی از معامله‌گران قیمت واقعی میلگرد را ۲‌هزار و ۱۰۰ تومان می‌دانند، اما عده‌ای دیگر محدوده پایین‌تر از ۲‌هزار تومان را قیمت واقعی و تمام شده میلگرد می‌دانند.

اما در هر صورت روند معاملات و کاهش قیمت محصولات انباری به زیر ۲ هزار تومان نشان داد که فعلا کفه ترازوی بازار به سمت پایین است و بعید است که با توجه به مشکلاتی که در نقدینگی بازار وجود دارد و درگیر بودن معامله‌گران، جریان بازار تغییر کند.

کارخانه‌ها هم در روزهای اخیر با این جریان همگام شده و اقدام به کاهش قیمت‌ها کرده‌اند و هنوز در برابر این جریان مقاومتی از سوی آنها دیده نمی‌شود. از سوی دیگر، کاهش تقاضا از یک سو و افت تولید در برخی واحدهای فولادی و کاهش واردات شمش همگی دست به دست هم داد تا اثر کاهش قیمت ارز در بازار فولاد خود را به خوبی نشان دهد. دیروز در غیاب بزرگ‌ترین عرضه‌کننده مقاطع در بورس کالا یعنی ذوب آهن اصفهان، چهار تولیدکننده میلگرد به رینگ فلزات آمدند که در پایان ۲۹ هزار و ۸۱۰ تن انواع میلگرد مورد دادوستد قرار گرفت.

شرکت صدر فولاد یک هزار و ۱۰۰ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۰ را روی تابلوی عرضه برد که ۷۷۰ تن آن خریداری شد.

فولاد کویر نیز در دو مرحله ۵ هزار و ۵۰۰ تن سبد میلگرد ۱۴تا ۲۵ را عرضه کرد که با تشکیل صف تقاضای بیش از ۱۲ هزار تن، کل این محموله معامله شد. فولاد آلیاژی ایران نیز یک هزار و ۱۰۰ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۵ را عرضه کرد که با درج تقاضای ۲ هزار و ۶۴۰ تنی بر تابلوی معاملات کل این سبد نیز مورد معامله قرار گرفت. سنگین‌ترین محموله میلگرد به سبد ۱۴ تا ۲۸ شرکت فولاد خراسان اختصاص داشت، به طوری که این فولادساز ۲۲ هزار و ۴۰۰ تن محصول خود را روی تابلو برد که با استقبال ۴۱ هزار و ۴۷۰ تنی خریداران، کل آن به فروش رفت.

محموله‌های فولاد خراسان، فولاد کویر و فولاد آلیاژی ایران هر کدام به دلیل تقاضای بیشتر از عرضه به زمان رقابت کشیده شد و قیمت پایه محصولات این سه فولادساز با رشد قیمت روبه‌رو شد، هر چند که در مقایسه با قیمت‌های ثبت شده در آخرین معامله پایین‌تر بود.