کاهش خرید در بازار پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار پتروشیمی روز گذشته متاثر از رشد بی‌سابقه قیمت دلار، ملتهب تر از گذشته شد. به طوری که اکثر محصولات پلیمری به گفته فعالان بازار به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلو رشد قیمت داشتند.

به عقیده آگاهان بازار با توجه به اینکه نرخ دلار روز گذشته از سوی اتاق معاملات ارزی ۲۶۰۰ تومان اعلام شد و نسبت به روز ماقبل آن ۲۰۰ تومان رشد داشت، بازار هم با التهاب بیشتری به کار خود ادامه داد. در این روز نرخ دلار در بازار داخل به مرز ۳۴۰۰ تومان هم رسید و از این رو بیشتر معامله‌گران در بازار پتروشیمی از مبادلات صرفنظر کردند. این در حالی است که برخی از معامله‌گران از غیرواقعی بودن نرخ‌ها در بازار پتروشیمی خبر می‌دهند و می‌گویند: در حال حاضر نرخ‌های پیشنهادی از سوی بازاریان بسیار متفاوت است و به همین دلیل خریداران کمی حاضر به ریسک می‌شوند و محصولات پتروشیمی را با هر نرخی خریداری می‌کنند.

در عین حال بیشتر فعالان اقتصادی از آینده بازار پتروشیمی ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند: در حال حاضر افزایش قیمت‌ها روزانه و با شدت زیادی دنبال می‌شود، اما ترس از ریزش قیمت‌ها هم در بازار وجود دارد. این گروه می‌گویند: ترس از بازگشت قیمت‌ها هم در بازار وجود دارد و این موضوع اگر انجام شود، بازار با تشنج بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال بیشتر آگاهان بازار از پیش‌بینی آینده خودداری می‌کنند و می‌گویند: نوسان روزانه قیمت‌ها در بازار ارز سبب شده تا اطمینان به آینده کاهش یابد. علاوه بر این بیشتر واحدهای تولیدی متاثر از رشد قیمت مواد اولیه به مرز تعطیلی کشیده شده‌اند و از این رو موج نگرانی در بازار بیش از پیش افزایش یافته است. از سوی دیگر با روند رو به رشد قیمت‌ها برخی از معامله‌گران حاضر هستند، محصولات پلیمری را با هر قیمتی از تاجران خریداری کنند. این گروه همچنان به بازار رو به رشد واکنش نشان داده و حاضر هستند کالاهای پتروشیمی را با هر پیشنهاد قیمتی خریداری کنند.

توقف خط تولید DOP در پتروشیمی فارابی

در همین حال توقف خط تولید DOP در مجتمع پتروشیمی فارابی نیز طی پانزده روز گذشته سبب شد تا نرخ این کالا در بازار داخلی به بیش از ۵۲۰۰ تومان در هر کیلو برسد؛ نرخی که به عقیده برخی فعالان بازار احتمال رشد آن تا مرز ۶ هزار تومان هم وجود دارد.

اسفندیاری، مدیربازرگانی پتروشیمی فارابی در این باره می‌گوید: در حال حاضر کاهش تولید دو اتیل هگزانول (ماده اولیه تولید DOP) در مجتمع شازند و در نتیجه عرضه محدود این کالا در بورس سبب شده تا خط تولید DOP در مجتمع فارابی متوقف شود.

به گفته اسفندیاری، خط تولید مجتمع فارابی به ۱۰۰ تن دو اتیل هگزانول در روز برای تولید DOP نیاز دارد. حال آنکه در ۱۰ روز گذشته این مجتمع توانسته تنها ۲۲ تن دواتیل هگزانول از بورس خریداری کند. این در حالی است که سهمیه ماهانه مصوب مجتمع فارابی در سایت بهین یاب ۱۶۵۰ تن دو اتیل اگزانول است، اما متاسفانه کاهش تولید این ماده اولیه و همچنین عرضه محدود آن سبب شده تا میزان تولید DOP به شدت کاهش یابد.

البته اسفندیاری به ورود واسطه‌ها برای خرید دو اتیل هگزانول به بورس کالا اشاره می‌کند و می‌گوید: مشخص نیست که چه افرادی در حال حاضر اقدام به خرید این کالا می‌کنند. این در حالی است که خریداران این ماده اولیه بسیار خاص هستند و تنها ۱۴ تا ۱۵ شرکت اصلی خریدار این ماده اولیه هستند که میزان مصرف سالانه آنها هم مشخص است، از طریق آمار سایت بهین یاب هم می‌توان خریداران واقعی این کالا را تشخیص داد؛ اما متاسفانه در حال حاضر معامله‌گرانی این کالا را از بورس خریداری می‌کنند که مصرف‌کننده واقعی نیستند و می‌خواهند از تفاوت قیمتی این کالا در بورس و بازار استفاده کنند.

مدیر بازرگانی پتروشیمی فارابی به رشد ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت دواتیل هگزانول در سه هفته اخیر اشاره کرده و می‌گوید: عرضه این ماده اولیه در بورس کالا تا آنجا کاهش یافته که در سه هفته اخیر به ۵۰۵ تا ۵۰۶ تن در هر هفته رسیده است. آخرین نرخ معامله این کالا هم در بورس ۳۴۴۵ تومان در هر کیلو بود. حال آنکه واردات این کالا هم به ایران به صرفه نیست و بیشتر فروشندگان در بازارهای جهانی هم با توجه به اینکه تولیدکننده DOP هستند، حاضر به فروش کالای خود به رقبا نیستند.

اسفندیاری معتقد است: با توجه به اینکه دو اتیلن هگزانول کالایی است که تنها چند شرکت مصرف‌کننده واقعی آن هستند، باید مقدار اندکی از آن در بورس کالا برای کشف قیمت عرضه شود و آن گاه براساس قیمت تعیین شده، این کالا در اختیار شرکت‌های مصرف‌کننده واقعی قرار گیرد. به گفته وی می‌توان این کالا را زیر نظر وزارت صنایع در اختیار شرکت‌های تولیدی واقعی یا انجمن تولیدکنندگان DOP قرار داد.