تحقق اهداف‌ سند چشم‌انداز در تولید فولاد ممکن نیست

ایرنا- رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: روند توسعه و احداث واحدهای تولیدی صنعت فولاد در کشور کند بوده و برابر با نیازهای کشور نیست. تقی بهرامی با اشاره به تولید سالانه ۱۲میلیون تن فولاد در کشور افزود: صنعت ۴۷ساله فولاد ایران همپای نیازها و حتی همپای کشورهای هم‌ردیف ایران پیش نرفته است.

وی گفت: کشورهایی مانند چین‌، کره‌جنوبی و ترکیه پس از ایران تولید صنعتی فولاد را شروع کرده‌اند، ولی هم‌اکنون کشور چین ۴۰۰میلیون تن، کره‌جنوبی ۶۰میلیون تن و ترکیه ۲۲میلیون تن فولاد تولید می‌کند.

وی اظهارکرد: کشور ما بر‌خلاف کشورهایی مانند چین که سنگ‌آهن مصرفی را از خارج تامین می‌کنند، دارای ذخایر و منابع غنی سنگ‌آهن است و بر اساس اعلام منابع معتبر ۳میلیارد تن ذخیره تثبیت شده سنگ‌آهن در سطح کشور شناسایی شده است.

بهرامی گفت: ذخایر جدیدی نیز به تدریج شناسایی می‌شود، ولی براساس اعلام کارشناسان با این میزان ذخایر سنگ‌آهن می‌توان حدود یک‌میلیارد تن فولاد تولید کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و آغاز اقدام‌های مناسب برای راه‌اندازی واحدهای تولید فولاد توسط بخش‌خصوصی اظهارکرد: در برنامه چهارم توسعه مقرر شده است تولید فولاد کشور به ۲۹میلیون تن برسد.

وی افزود: در پایان برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله نیز تولید ۵۶میلیون تن فولاد در کشور پیش‌بینی شده است. بهرامی در ادامه گفت: بر‌اساس این برنامه ۴۰میلیون تن از این میزان تولید برای مصارف داخلی و ۱۶‌میلیون تن هم برای صادرات پیش‌بینی شده است. وی اضافه کرد: با این حال روند فعلی افزایش میزان تولید فولاد در کشور نشان می‌دهد که این اهداف محقق نخواهد شد، ولی تولید حدود ۴۰میلیون تن دور از انتظار نیست.

بهرامی گفت: در افق برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله که جمعیت کشورمان به مرز یک‌صد میلیون نفر می‌رسد، میانگین مصرف سرانه فولاد در یک‌سال ۴۰۰کیلوگرم تعیین شده که با ۷۴۰کیلوگرم فعلی کشوری مثل مالزی بسیار فاصله دارد.