در هفته گذشته (نوزدهم لغایت بیست و سوم مهر ماه)، در شرکت بورس کالای ایران جمعا ۹۰‌هزار و ۴۲۰ تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، کنسانتره مولیبدن، تفاله چغندر قند، گندم دامی، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۹۴۳‌میلیارد و ۴۹۱‌میلیون و ۸۴۰‌هزار ریال دادوستد شد که نمایانگر رشد ۶۳‌درصدی حجم معاملات و افزایش ۶۱‌درصدی ارزش معاملات هفتگی بورس کالای ایران است. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بورس کالای ایران، تالار این بورس در هفته مورد بررسی شاهد جمعا ۱۵۵‌هزار و ۳۰۵ تن عرضه در مقابل ۱۹۰‌هزار و ۹۹۰ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۱۵۲‌هزار و ۴۲۰ تن عرضه و در مقابل ۱۸۷‌هزار و ۴۴۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۲‌هزار و ۸۸۵ تن عرضه و در مقابل ۳‌هزار و ۵۵۰ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در هفته مورد بررسی ۷۲‌هزار و ۸۲۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۵۶۱‌میلیارد و ۲۹۷‌میلیون و ۹۲۰‌هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۵۴/۸۰ و ۵۰/۵۹‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. ارزش و حجم معاملات هفتگی گروه فولاد نسبت به هفته ماقبل از رشد چشمگیر ۷۲ و ۵۲‌درصدی برخوردار بود.

براساس این گزارش، در هفته‌ای که گذشت، یک‌هزار و ۳۰۰ تن از انواع محصولات آلومینیومی به ارزش ۳۷‌میلیارد و ۷۳۰‌میلیون ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۴/۱ و ۴‌درصد از کل بازار را شامل شد.

ارزش و حجم معاملات هفتگی گروه آلومینیوم نسبت به هفته ماقبل ۳۴ و ۳۷‌درصد کاهش یافت. در گروه محصولات مسی نیز ۱۳‌هزار و ۹۴۰ تن انواع محصولات مس، به ارزش ۲۷۷‌میلیارد و ۸۴۷‌میلیون و ۶۸۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۲/۱۵ و ۴۵/۲۹‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

گروه محصولات مسی در هفته گذشته، شاهد افزایش ۴۴۵ و ۴۶‌درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل بود.

در گروه کنسانتره مولیبدن نیز، ۲۱۰ تن سولفور مولیبدن به ارزش ۵۹‌میلیارد و ۹۲۰‌میلیون و ۱۹۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۳/۰ و ۳۵/۶‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. ارزش و حجم معاملات این گروه نیز نسبت به هفته ماقبل ۱۰۰‌درصد افزایش یافته است. همچنین در این هفته ۲۰ تن شمش روی و ۱۰ تن کنسانتره فلزات گرانبها بر روی تابلوی عرضه رفت که تقاضایی برای آن وجود نداشت.

رینگ محصولات کشاورزی

براساس این گزارش، هفته مورد بررسی در گروه ذرت یک‌هزار و ۲۰ تن ذرت دانه ای به ارزش ۲‌میلیارد و ۸۲۴‌میلیون و ۸۵۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۳/۱ و ۳۰/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. ارزش و حجم معاملات گروه ذرت نسبت به هفته ماقبل ۴۱‌درصد کاهش یافت.

شایان ذکر است در گروه کنجاله نیز ۸۱۵ تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۳‌میلیارد و ۱۳۳ ‌میلیون و ۳۵۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۹۰/۰ و ۳۳/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد.

همچنین در این هفته ۲۹۵ تن گندم دامی به ارزش ۶۹۶‌میلیون و ۸۵۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۳/۰ و ۰۷/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. ارزش و حجم معاملات این گروه نسبت به هفته ماقبل از رشد ۱۰۰‌درصدی برخوردار شد.

در این هفته در گروه تفاله چغندر قند، ۲۰ تن محصول به ارزش ۴۱‌میلیون ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۲/۰ و ۰۰۴/۰‌درصد از کل بازار را در این هفته شامل شده است.

شایان ذکر است، از کل معاملات صورت گرفته در بورس طی هفته گذشته، ۶۶‌هزار و ۷۳۵ تن به ارزش ۵۱۶‌میلیارد و ۲۹۷‌میلیون و ۵۶۰‌هزار ریال به صورت سلف،۴۵ تن به ارزش ۱۹۸‌هزار و ۹۰۰ ریال به صورت نسیه و ۲۳‌هزار و ۶۴۰ تن به ارزش ۴۲۶‌میلیارد و ۹۹۵‌میلیون و ۳۸۰‌هزار ریال به صورت نقدی دادوستد شد.