کارگزاران جدید در انتظار تصمیم بورس

آزاده حسینی

تغییر و تحولات مربوط به کارگزاران جدید و انتخاب آنها و وضعیت تخفیف در بورس کالا در انتظار تصمیم بورس اوراق‌بهادار است.

سیدعلی حسینی، معاون سازمان بورس و اوراق‌بهادار با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: صحبت‌هایی در جلسات هیات‌مدیره درخصوص تغییرات در مصوبه اخیر شورای بورس مبنی بر ذی‌نفع نبودن کارگزاران بورس کالا در مبادلات فولاد یا تغییرات در تعداد کارگزاران مطرح شد که برای بررسی بیشتر و ارائه نظرهای قطعی در دست معاونت نظارت بر نهادهای مالی بورس اوراق‌بهادار قرار دارد. وی ادامه داد: جلسات هیات‌مدیره در بورس کالا طی این مدت بسیار موفق عمل کرده و توانسته است تا حدودی به اهداف خود برسد.

دکتر حسینی اظهار کرد: بورس کالا هم‌اکنون در مرحله گذار است و شرکت تازه تاسیسی است و ساختار جدیدی را تجربه می‌کند.

وی تصریح کرد: بورس کالا از ادغام دو بورس کالایی تشکیل شده است که به زودی مجمع دوره‌ای ۶ماهه بورس‌فلزات برای بررسی آخرین دوره مالی برگزار می‌شود. وی در پاسخ به پرسش‌های مکرر سهامداران بورس کالا گفت: سهامداران بورس کالا باید تا زمان برگزاری نخستین مجمع شرکت بورس کالا صبر کنند و بعد از آن میزان سود شرکت و نحوه تخصیص آن مشخص خواهد شد.

وی همچنین از بودجه شرکت خبر داد و گفت: اعضای هیات‌مدیره در شرف تصویب بودجه نهایی شرکت هستند.

اعتراض به تخفیفات بورس کالا در حالی مطرح شده است که به تازگی یعنی بعد از ادغام در بورس کالایی و فعالیت آن در قالب یک بورس کالا نرخ‌های کارمزد کارگزاران به طور میانگین ۴۰درصد کاهش پیدا کرده؛ یعنی کارمزد مبادلات مس و آلومینیوم که چهار در هزار بوده به ۸/۱ در هزار کاهش پیدا کرده و مبادلات فولاد هم که کارمزدش ۲در هزار بوده به ۱۰درصد کاهش پیدا کرده و در حالی که بورس اوراق بهادار برای کارمزد مبادلات بورس کالا کفی را معین نکرده است کانون کارگزاران برای مبادلات فولاد کفی را مشخص کرده که آن هم اعمال تخفیف ۵۰درصدی برای مبادلاتی است که کارمزد آن به ده‌میلیون تومان برسد.

اما این که واقعا تخفیفات در کارمزد‌های کارگزاران تغییر می‌کند یا خیر مشخص نیست و منوط به تصمیم بورس است.