بهنود دامغانی

بازار صادرات سنگ‌آهن در ایران داغ‌داغ است. تولیدکنندگان دولتی و خصوصی با هوشیاری کامل از طریق تجار ایرانی تلاش وصف‌ناپذیری را برای صادرات سنگ‌آهن دارند. البته در میان بنگاه‌های صادرکننده سنگ‌آهن، خصوصی‌ها تلاش جدی‌تری را نسبت به دولتی‌ها دارند. چرا که شرکت‌های دولتی بیشتر سنگ‌آهن را به فولادسازان داخلی می‌دهند، اما بخش خصوصی اجباری برای تامین نیاز داخل نداشته و بیشتر تلاش می‌کند سنگ‌آهن را صادر کند. مقصد صادرات سنگ‌آهن ایران بیشتر کشور چین است.

چینی‌ها با تولید ۳۹میلیون تن فولاد در ماه به شدت نیازمند سنگ‌آهن هستند. آنها سنگ‌آهن ایران را برحسب عیار با قیمت‌های متفاوت در بندر شهید رجایی می‌خرند و بعد از تبدیل به فولاد و ایجاد ارزش افزوده به ایران می‌فروشند.

سنگ‌آهن ایران بیشتر از معادن واقع در استان‌های یزد، کرمان، زنجان و هرمزگان صادر می‌شود.

تغییرات عیار سنگ‌آهن بین ۵۵ تا ۶۳درصد متفاوت است و براساس این عیار قیمت این محصول بین ۲۷هزار تومان تا ۳۸هزار تومان در هر تن (در معدن) معامله می‌شود و با صرف هزینه حمل ۲۲ تا ۳۰هزار تومانی در هر تن به بندر شهید رجایی رسیده تا به کشورهای مقصد که اغلب چین است، حمل شود.

صادرکنندگان بزرگ سنگ‌آهن دولتی، شرکت سنگ‌آهن مرکزی و گل‌گهر است و شرکت سنگ‌آهن مرکزی اغلب محصول ریزدانه خود و گل‌گهر، کنسانتره سنگ‌آهن را صادر می‌کند. بیش از ۵۰شرکت خصوصی کوچک ایرانی اغلب سنگ‌آهن دانه‌بندی شده را از ابعاد ۰ تا ۳۰۰میلی‌متر را حمل و به مقصد صادر می‌کنند.

تقاضای شدید سنگ‌آهن در چین باعث شده تا معدنکاران سنگ‌آهن ایران با افزایش حجم سرمایه‌گذاری در معادن خود گام جدی را بر صادرات این محصول بردارند و چینی‌ها با خرید انبوه سنگ‌آهن خام از معادن ایران و بعد از تبدیل آن به فولاد به بازار پرمصرف آهن‌آلات ایران صادر می‌کنند.

چینی‌ها سنگ‌آهن را تنی ۵۰ تا ۶۰دلار در هر تن از بنادر ایران می‌خرند و فولاد را بین ۵۵۰ تا ۵۲۰دلار در هر تن در بنادر به ما می‌فروشند.