بورس‌نیوز- پس از گذشت مدت‌ها از زمان ادغام بورس کالای کشاورزی با بورس فلزات در قالب بورس کالا، هنوز معاملات محصولات این بازار بر اساس آیین‌نامه بورس فلزات انجام می‌شود. ناصر مرشد سلوک مدیر عامل شرکت کارگزاری خوشه چین در بورس کالا، اظهار داشت: در حال حاضر معاملات بورس کالا بر اساس آیین‌نامه بورس فلزات انجام می‌گیرد که با ساختار معاملات محصولات کشاورزی متفاوت است. وی تصریح کرد: باید آیین‌نامه بورس کالا شامل تمامی‌محصولات مورد معامله در این بازار همانند سیمان، فلز محصولات کشاورزی و دامی‌ باشد تا در آینده مشکلی از بابت نحوه و نوع معاملات به وجود نیابد. البته آیین‌نامه جدید بورس کالا در حال تدوین است که پس از تصویب اجرا خواهد شد؛ اما هم‌اکنون معاملات به روش گذشته انجام می‌پذیرد.

مرشد سلوک با اشاره به تغییراتی در بورس کالای کشاورزی پس از ادغام آن با بورس فلزات خاطرنشان کرد: اتفاقات مثبتی در بورس کالا خصوصا محصولات کشاورزی در حال شکل‌گیری است؛ چراکه قبلا معاملات ما به چند مورد محدود می‌شد، ولی در حال حاضر با توجه به تلاش و پیگیری‌های آقای‌هاشمی‌ رییس هیات مدیره بورس کالا خصوصا بخش کشاورزی، معاملات این بخش در حال گسترش است؛ به‌طوری که از دستاوردهای تشکیل بورس کالا می‌توان به ورود شکر به این بازار اشاره کرد که حدودا نزدیک به ۳ هفته پیش وارد بورس کالا شد و در چند نوبت در رینگ معاملاتی مورد داد و ستد قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت کارگزاری خوشه چین در پایان عنوان کرد: اتاق پایاپای که پس از تشکیل بورس کالا تاسیس شد، گام موثر و مهمی ‌بود در جهت تسریع معاملات بورس کالایی و از بین بردن برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌های کارگزاران در انجام معاملات؛ چراکه این اتاق به نوعی ضامن انجام معاملات است؛ به طوری که این اتاق در زمان انجام معامله پول را از کارگزار خریدار دریافت می‌کند و پس از مدت زمان مشخص شده و انجام معامله و دریافت محصول از کارگزار فروشنده پول را به آن کارگزار تحویل می‌دهد و این امر سبب می‌شود تا کارگزاران از مشکلات و مسائل احتمالی که ممکن است در زمان تحویل پول یا دریافت محصول به وجود آید، آسودگی خاطر داشته باشند.