رتبه‌بندی 25 کشور فولادساز بزرگ جهان
آزاده حسینی
رشد تولید فولاد خام ۶۷کشور تولیدکننده در یازدهمین ماه سال ۲۰۰۷ به ۷/۷درصد رسید.

بنابراین گزارش چین با تولید 447میلیون و 832هزار تن فولاد خام حدود یک سوم تولید فولاد خام جهان را از آن خود کرد. رشد تولید فولاد خام چین در 11 ماه ابتدای سال‌جاری میلادی معادل 7/16درصد بود.
این کشور همچنین در ماه نوامبر ۳۹میلیون و ۶۹۱هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۳/۴درصدی برخوردار بود.
ژاپن نیز با تولید 109میلیون و 811هزار تن فولاد خام دومین تولیدکننده بزرگ جهان شناخته شد. رشد تولید فولاد خام این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/3درصد بود.
فولاد خام ژاپن در ماه نوامبر ۱۰میلیون و ۱۱۴هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱/۱درصد رشد داشت.
با وجود تولیدکنندگان بزرگی مانند چین و ژاپن در قاره آسیا حجم تولید فولاد خام این قاره به 685میلیون و 973هزار تن رسید که 671میلیون و 610هزار تن آن مربوط به خاور دور و 14میلیون و 363هزار تن مربوط به خاورمیانه بوده است.
ایران با تولید ۹میلیون و ۱۵۹هزار تن فولاد خام و رشد ۲درصدی طی این مدت بزرگ‌ترین تولیدکننده خاورمیانه است.
آمریکا نیز با تولید 89میلیون و 573هزار تن فولاد خام در رتبه سوم تولیدکنندگان فولاد خام جهان قرار گرفت. رشد تولید فولاد خام در 11ماه نخست سال‌جاری آمریکا منفی و معادل 1/2درصد بود، اما در ماه نوامبر با 5/8درصد رشد نسبت به نوامبر سال گذشته 8میلیون و 40هزار تن فولاد خام تولید کرد.
در مجموع در آمریکای شمالی ۱۲۱میلیون و ۶۱۹هزار تن فولاد خام تولید شد که به غیر از آمریکا، مکزیک و کانادا با تولید هر یک ۱۵میلیون و ۸۰۶هزار تن و ۱۴میلیون و ۹۸۸هزار تن از تولیدکنندگان بزرگ آمریکای شمالی بودند.
در آمریکای جنوبی 43میلیون و 897هزار فولاد خام تولید شد که برزیل با تولید 30میلیون و 773هزار تن فولاد خام بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام آمریکای جنوبی بود.
برزیل دهمین تولیدکننده فولاد خام جهان در ۱۱ماه نخست سال‌جاری بود که در ماه نوامبر نیز با رشد ۲/۶درصدی معادل ۲میلیون و ۸۷۲هزار تن فولاد تولید کرد. مجموع کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ۳۵۵میلیون و ۹۶هزار تن فولاد خام تولید کردند.
ایتالیا با تولید 29میلیون و 222هزار تن فولاد خام، دومین تولید کننده اتحادیه اروپا شد و در حیطه جهانی نیز رتبه دهم را کسب کرد.
رشد تولید فولاد خام ایتالیا ۳/۰درصد و تولید ماه نوامبر این کشور معادل ۲میلیون و ۸۱۵هزار تن بود که آلمان با تولید ۴۴میلیون و ۷۹۵هزار تن فولاد خام در صدر تولید کنندگان اتحادیه اروپا قرار گرفت.
رشد تولید فولاد خام این کشور نیز معادل 3/3درصد بود که باعث شد آلمان در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد خام اتحادیه اروپا قرار بگیرد.
فرانسه، اسپانیا، انگلستان، از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بودند که بالای ۱۰میلیون تن فولاد خام تولید کردند.
دیگر کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز در مجموع 27میلیون و 864هزار تن فولاد خام تولید کردند که ترکیه با تولید 23میلیون و 617هزار تن فولاد خام در صدر این تولید کنندگان قرار گرفت.
کشورهای CIS نیز در مجموع ۱۱۳میلیون و ۲۷۲هزار تن فولاد خام تولید کردند که روسیه با تولید ۶۶میلیون و ۸۷هزار تن فولاد خام شاهد رشد ۵/۲درصدی بود.
اوکراین نیز از دیگر کشورهای CIS بود که با تولید 39میلیون و 114هزار تن فولاد خام هشتمین تولید کننده فولاد خام دنیا بود.
در قاره آفریقا نیز در مجموع ۱۶میلیون و ۹۳۲هزار تن فولاد خام تولید شد که آفریقای جنوبی با ۸میلیون و ۴۰۹هزار تن فولاد خام بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد خام این قاره بود. رشد تولید فولاد خام آفریقا مثبت و معادل ۹/۰درصد بود.
در اقیانوسیه نیز در مجموع 8میلیون و 43هزار تن فولاد خام تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9/0درصد رشد یافت.
استرالیا با تولید ۷میلیون و ۲۷۱هزار تن فولاد خام در ۱۱ ماه سال جاری و رشد ۶/۰درصدی طی این مدت بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد خام این قاره بود.
مجموع تولید 67 کشور تولید‌کننده فولاد خام جهان یک میلیارد و 210میلیون و 916هزار تن شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 7/7درصد رشد داشت.
تولید فولاد خام ۶۷ کشور تولید کننده فولاد خام دنیا در ماه نوامبر ۱۰۸میلیون و ۹۶۱هزار تن بود.