سنگ‌آهنی‌ها در «بورس»

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: سنگ‌آهن مازاد صادراتی کارخانه‌های داخلی امکان عرضه به بورس کالا را دارند.

براساس شواهد موجود به دنبال رشد تولید فولاد در سال آینده، افزایش ۵۰درصدی قیمت سنگ‌آهن نسبت به سال قبل پیش‌بینی می‌شود. بالعکس رشد قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی و زمزمه‌های فروش آن با نرخ آزاد به دلیل خصوصی شدن عمده شرکت‌های تولیدکننده فولاد، چشم‌انداز قیمت محصول نهایی و فولاد در بازارهای داخلی را نیز روبه‌رشد پیش‌بینی می‌کند. هم اکنون بازار صادرات سنگ آهن در ایران داغ است و تولیدکنندگان دولتی و خصوصی به صورت جدی به دنبال صادرات این ماده معدنی هستند.

البته در این میان علی رغم تولیدکنندگان دولتی که به ناچار باید پاسخگوی نیاز فولادسازان داخلی باشند اما بخش‌خصوصی اجباری برای تامین نیاز داخل ندارند و در صدد صادرات سنگ آهن به بازارهای جهانی به ویژه چین هستند.

در حال حاضر صادرکنندگان بزرگ سنگ‌آهن دولتی، شرکت سنگ‌آهن مرکزی و گل گهر است.

به اعتقاد کارشناسان به منظور سازمان یافته‌تر شدن روند صادرات سنگ آهن، بهتر است که این ماده معدنی از طریق بورس کالای ایران به بازارهای جهانی عرضه شود که در این خصوص مدیرعامل بورس کالای ایران از پذیرش سنگ آهن و کک در این بورس خبر داد و افزود: سنگ آهن مورد نیاز کارخانه‌های تولید فولاد در بورس عرضه نخواهد شد.

علی‌اکبر هاشمیان افزود: در صورت عرضه سنگ آهن در بورس کالا، مازاد سنگ آهن صادراتی بیشتر امکان عرضه در بورس را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برای عرضه سنگ آهن، در صدد گفت‌وگو با کارخانه‌های تولیدی آن هستیم، تصریح کرد: این امر هم اکنون در مرحله مقدماتی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گل‌گهر نیز در خصوص عرضه سنگ‌آهن به بورس کالا خاطرنشان کرد: تاکنون این موضوع به صورت رسمی به ما اعلام نشده است.

مسعود سمیعی‌نژاد در خصوص عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا اظهار داشت: هر عاملی که بتواند موجب کاهش رانت شود و رقابت میان تولیدکنندگان را واقعی‌تر کند، مورد قبول خواهد بود.