ایران سینا - در اواسط ژانویه رشد قیمت واردات محصولات طویل و بیلت به امارات متحده عربی تا حدی فروکش کرد.

اما در مقایسه با اواخر دسامبر، قیمت محصولات طویل نهایی حدود ۳۰ دلار و بیلت ۴۰ دلار/تن افزایش یافته است. فولادسازان داخلی نیز به افزایش قیمت آرماتور ادامه می‌دهند، البته قیمت آرماتور هنوز بسیار کمتر از محصولات ترکیه است. در حال حاضر خریداران در امارات متحده عربی سعی می‌کنند تا آنجایی که ممکن است خرید نکنند.
قیمت بزرگ‌ترین تولیدکننده آرماتور امارات، 735 دلار/تن است. الناصر دیگر تولیدکننده امارات قیمت آرماتور تولید ماه فوریه را با 85 دلار افزایش به 750-745 دلار/تن (775-770 دلار/تن - وزن واقعی) و قیمت فروش ماه مارس را به 780-775 دلار/تن (805-800 دلار/تن بر مبنای وزن واقعی) خواهد رساند. قیمت عرضه کنندگان ترکیه مرتبا در حال افزایش است. قیمت پیشنهادی محصولات طویل از ترکیه در مقایسه با اواخر دسامبر با 30 دلار/تن افزایش به 790-780 دلار/تن رسیده است.
اما معاملات از ۷۷۰ دلار/تن سی‌انداف تجاوز نکرده است. قیمت پیشنهادی سیم مفتول ترکیه به امارات ۷۸۵-۷۷۵ دلار/تن سی انداف و سیم مفتول اوکراین ۷۸۰-۷۷۰ دلار/تن سی‌انداف است. قیمت بیلت وارداتی نیز طی این مدت افزایش یافته است. قیمت بیلت ترکیه (گرید st-۳۷د) ۷۳۵ -۷۳۰ دلار/تن سی انداف) و (گرید ۶۰) ۷۴۰ دلار/تن سی انداف است که ۴۰ دلار از اواخر دسامبر بیشتر است. قیمت پیشنهادی بیلت sp/ps و۵ /۳ اوکراین ۷۳۰-۷۲۵دلار/تن سی انداف است که در هر تن ۱۵ دلار بیشتر از قیمت اوایل ماه جاری است. اما معاملات به قیمت ۷۱۰ دلار/تن سی‌انداف انجام شده است. گزارش شده قیمت بیلت ۷ متری هند (طول غیراستاندارد) ۶۸۰-۶۷۰ دلار/تن سی انداف دبی است.

رشد ۸ درصدی تقاضای فولاد
انتظار می‌رود تقاضای فولاد در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال 2008 بین 7 تا 8درصد افزایش یابد. مدیر منطقه‌ای آرسلورمیتال با اعلام مطلب فوق اضافه کرد، در سال 2006 عربستان سعودی با خرید 8/5میلیون تن، بزرگ‌ترین خریدار این منطقه بوده است. امارات هم 7/4میلیون تن سفارش داشته است. بقیه کشورهای عضو شورا 1/2میلیون تن فولاد خریداری کرده‌اند. در حال حاضر، تقاضای ساخت ویلا در منطقه افزایش یافته است در حالی که بیش از 200 برج نیز در دست ساخت است. این شرکت در حال حاضر هیچ کارخانه تولید فولادی در این کشورها ندارد، اما در بازار منطقه، سهم بزرگی را دارا است.
همچنین به علت تقاضای خوب برای صادرات قراضه از اکراین، قیمت قراضه در بازار داخلی این کشور افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت قراضه در این کشور بین ۳۱۶ تا ۳۴۰دلار هر تن است. در حالی که هفته قبل ، قیمت‌ها ۲۰دلار پایین‌تر بود. قیمت قراضه کلاس ۳ نیز هر تن ۴۱۰ تا ۴۱۵دلار می‌باشد.