قیر پرطرفدارترین محصول در بورس کالا
گروه بورس کالا - آزاده حسینی: بعد از آزادسازی قیمت فرآورده‌های نفتی و مصوبه هیات دولت مبنی بر ورود فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به بورس کالا، انتظار می‌رفت تمامی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی از طریق رینگ مبادلاتی بورس کالا انجام شود اما ...

در حال حاضر با توجه به آنکه تعداد شرکت‌های نفتی بسیار زیاد است و عمده آنها در شهرهای مختلف پالایشگاه دارند و تنوع محصولات تولید شده نیز بالا است، تاکنون حجم مبادلات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی پایین بوده. البته ناگفته نماند که ورود همین حجم مبادلات به بورس کالا در روزهای نخست اندکی نظم بازار را به هم زد اما پیش‌بینی می‌شود؛ بعد از مذاکراتی که مسوولان بورس کالا با مدیران شرکت‌های نفتی دارند، حجم مبادلات این محصولات در سال آینده بیشتر شود. طی ۱۵روز اخیر یعنی از ابتدای مبادلات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس کالا تنها شاهد عرضه ۳۵هزار و ۸۳۰تن از این محصولات بوده است.در این بین شرکت‌های زیادی بودند که محصولات خود را عرضه کردند اما به دلیل عدم آشنایی مشتریان با سازوکار بورس محصولات عرضه شده آنها خریداری جذب نکرده این موضوع در مورد روغن پایه، دوده صنعتی و اکستراکت صدق می‌کند که تنها در روز افتتاح بورس نفت شاهد مبادله آنها بودیم و تنها محصولی که از ابتدای افتتاح بورس نفت تاکنون از اقبال خوبی در رینگ مبادلاتی بورس کالا برخوردار بوده قیر است که از سوی دو شرکت نفت پاسارگاد و نفت جی عرضه شده است.محصول قیر در انواع مختلف تاکنون در بورس کالا عرضه شده که قیر ۷۰/۶۰ و ۱۰۰/۸۵ از پرفروش‌ترین نوع قیر طی مدت مذکور بوده است که روند قیمت این محصول نیز در ابتدای عرضه با میانگین نرخ یک‌هزار و ۷۶۸ریال قیر ۷۰/۶۰ و یک‌هزار و ۸۵۰ریال، قیر ۱۰۰/۸۵ آغاز شده و طی یک دوره رشد در تاریخ یک اسنفدماه به ۳هزار و ۵۰ریال رسیده و پس از آن در تاریخ ۱۳اسفند به یک قیمت منطقی و هماهنگ با نرخ‌های جهانی رسید که بدین ترتیب میانگین نرخ قیر ۷۰/۶۰ معادل ۲هزار و ۶۱۰ریال شد. اما سایر محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، شرکت کربن ایران، نفت ایرانول و شرکت نفت سپاهان شدند که به ترتیب شامل پلی‌اتیلن، دوده صنعتی، اکستراکت و روغن پایه بودند.
با توجه به محدود بودن تعداد شرکت‌های عرضه‌کننده تعداد کارگزاری‌های فعال نیز تنها 4 کارگزار طی این مدت بوده است که بیشتر از بین کارگزاری‌های جدید این ارتباط برقرار شده است.کارگزاران بورس کالا معتقدند که مبادلات نفتی در سال آینده نظم بیشتری یافته و قیمت‌ها نیز با توجه به سامان‌یافتن عرضه و تقاضا منطقی‌تر خواهد شد.همچنین شرکت‌های نفتی نیز به دلیل ورود یکباره به بورس نفت تعهدات پرداخت قبلی دارند که این موضوع نیز در سال آینده رفع شده و بدین ترتیب در سال آینده حجم بالای تقاضا برطرف خواهد شد. نکته‌ای که در بورس کالا طی 15روز اخیر جالب توجه بود حضور طیف وسیعی از متقاضیان محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است که این موضوع در مورد فلزات صدق نکرده و اکثر مشتری‌های فلزی تمایلی به حضور در بورس کالا ندارند و سیستم فروش سنتی را به بورس توجیح می‌دهند.
بنابراین پیش‌بینی کارشناسان این است که با توجه به حضور خیل عظیم متقاضیان در بورس کالا و استقبال آنها از ورود محصولات پتروشیمی و فرآورد‌ه‌های نفتی به بورس حجم و ارزش مبادلات این محصولات بخش عمده‌ای از حجم و ارزش کل مبادلات شرکت بورس کالا را از آن خود کند.
پیش بینی رشدحجم مبادلات قیر
فرزاد هیبتی، مدیر عامل شرکت کارگزاری باهنر درباره وضعیت مبادلات محصولات پتروشیمی، گفت: با ورود محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی جو بورس کالا اندکی متشنج شده که این مساله طبیعی است و ایجاد آرامش و برقراری نظم زمان می‌برد.
وی ادامه داد: مشتری‌های محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با ورود آن محصولات سردرگم شدند و نگرانند که مبادا نتوانند محصول موردنیاز خود را از بورس خریداری کنند اما با عرضه مداوم شرکت‌ها این نگرانی برطرف شده و قیمت‌ها نیز کم‌کم دارد به روال طبیعی خود بازمی‌گردد.این کارگزار فروشنده محصول قیر، نفت پاسارگاد اظهار داشت: در گذشته هم کمبود بازار وجود داشت که با ورود محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به بورس کالا این کمبود به بازار منتقل شده است. وی تاکید کرد: عدم آشنایی فعالان این صنعت با ساز و کار بورس کالا باعث شد تا در روزهای نخست فعالیت بورس نفت قیمت‌ها با نرخ‌های جهانی هماهنگ شده و رشد داشته باشد اما در‌حال‌حاضر قیمت قیر در بورس منطقی شده است. وی اظهار داشت: عمده مشتری‌های قیر به 4 گروه تقسیم می‌شوند که شامل مظروف‌کاران، آسفالت کاران، عایق‌سازان و تغلیظ‌کاران است. وی وضعیت مبادلات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این کارگزاری تاکنون مبادلات نفت پاسارگاد را انجام داده، اما وضعیت مبادلات خوب است و میزان تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بسیار بالا است و نشان دهنده این است که مشتریان این محصولات به سرعت به کار بورس فعالیت آشنا شده‌اند. وی در خصوص نرخ‌گذاری قیر در بورس کالا گفت: قیمت قیر را بر مبنای نفت کوره تعیین می‌کنند که قیمت‌های داخلی ما نیز بر حسب قیمت نفت کوره و میزان عرضه و تقاضا و سایر هزینه‌ها است. که به همین دلیل فروش در تابستان بیشتر از زمستان است و با اضافه شدن حجم تقاضا از فروردین ماه به بعد پیش‌بینی می‌شود حجم مبادلات قیر افزایش یابد. فرزاد هیبتی اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل عمده شرکت‌های نفتی بابت پرداخت تعهدات گذشته خود نمی‌توانند تمام عرضه‌هایشان را از طریق بورس انجام دهند که مطمئنا این موضوع تا سال آینده برطرف شده و با بالا رفتن حجم تقاضا در تابستان حجم عرضه نیز از سوی شرکت‌ها بالا خواهد رفت.
وی اظهار داشت: قیمت قیر در‌حال‌حاضر ۴۰۰دلار در هر تن است در حالی که نرخ این محصول در بورس در ابتدا حدود کیلویی ۱۶۰تومان بود که تا ۴۰۰تومان نیز پیش رفت، اما قیمت‌ها در‌حال‌حاضر در حدود ۲۵۰تومان در هر کیلو است.
مبادلات پتروشیمی پر رونق است
لیلا مجیدی نماینده شرکت کارگزاری بانک ملی در مورد نحوه مبادلات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی گفت: مبادلات از رونق خوبی برخوردار است. البته در‌حال‌حاضر حجم عرضه نسبت به تقاضا محدود است که امیدواریم با وجود تعدد شرکت‌های نفتی این مشکل نیز برطرف شود. وی افزود: تاکنون تنها سه محصول در گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از سوی شرکت‌های نفتی عرضه می‌شود که این حجم می‌تواند افزایش یابد. وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر حجم تقاضا به دلیل محدودیت حجم عرضه از سوی شرکت‌ها و عدم حضور تمامی شرکت‌های نفتی بالا است. لیلا مجیدی اظهار داشت: کارگزاری بانک ملی همزمان با حضور فرآورده‌های نفتی مجوز فعالیت در بورس کالا را دریافت کرده است، اما تاکنون موفق به مبادله محصولات فلزی نبوده که امیدواریم در آینده سفارش خرید و فروش این محصولات را نیز دریافت کنیم. نماینده شرکت کارگزاری بانک ملی ادامه داد: قبل از ورود محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی مشتریان می‌توانستند بدون محدودیت در هرتناژی خرید داشته باشند، اما با ورود این محصولات به بورس یک حداقل و حداکثری برای تقاضا در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: حداقل و حداکثر تقاضا در بورس کالا باعث شده تا بسیاری از مشتریان از این وضعیت ناراضی باشند، به همین دلیل کارگزاری بانک ملی با بورس مذاکراتی داشته تا حداقل سطح تقاضا از 100تن به 50تن کاهش یابد تا مشتریان بیشتری بتوانند در بورس کالا تقاضای خود را مطرح کنند.
عرضه روزانه قیر در بورس کالا
بهزاد رضایی‌پور، مدیر فروش شرکت نفت پاسارگاد که بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر کشور و یکی از عرضه‌کنندگان محصول قیر در بورس کالا است با مثبت ارزیابی کردن حضور محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا گفت: ورود محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به خصوص قیر مانع از خروج بی‌رویه و قاچاق این محصول می‌شود و بازار قیر را سامان بخشیده و نظم می‌دهد.وی ادامه داد: شرکت نفت پاسارگاد با 6پالایشگاه در آبادان، تبریز، تهران، اراک، بندرعباس، شیراز که جمع تولید آنها در سال گذشته معادل 2میلیون و 481هزار و 940تن بوده در بورس کالا حضور دارد. وی اظهار داشت: البته در‌حال‌حاضر به دلیل داشتن تعهدات قبلی نمی‌توانستیم تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنیم، اما هدف شرکت نفت پاسارگاد این است که در نهایت با پایان یافتن تعهدات گذشته تمام حجم تولید خود را از طریق رینگ مبادلاتی بورس کالا عرضه کنیم.رضایی‌پور با اشاره به فروش و صادرات شرکت در 6ماه نخست سال‌جاری گفت: میزان فروش شرکت در 6ماه نخست سال‌جاری از سوی 6 پالایشگاه نفت پاسارگاد معادل یک‌میلیون و 173هزار و 289تن بود که از این میزان طی بهار و تابستان، 433هزار و 798تن نیز صادر شد.وی همچنین تاکید کرد: شرکت نفت پاسارگاد با 6 پالایشگاه در کل کشور در تمامی روزهای هفته عرضه دارد و متقاضیان می‌توانند هر روز در بورس حضور یافته و از طریق کارگزاری خود قیر را خریداری کنند.