مرکز خدمات فولاد ایران- احتمال دارد بائواستیل‌، سیستم قیمت‌گذاری فصلی خود را تغییر داده و در آینده نزدیک‌، آن را به سیستم قیمت‌گذاری ماهانه تبدیل نماید زیرا به نظر می‌رسد که بائواستیل تمایل دارد که طرح قیمت‌گذاری با انعطاف‌پذیری بالاتری را در بازار حساس فعلی پیاده کند‌. بائواستیل‌، افزایش قیمت‌ها را برای محصولات مشابه ولی با‌کیفیت‌های مختلف نیز پیاده کرده است و اخیرا با افزایش قیمت‌های فصل دوم خود به میزان ۱۷ تا ۲۰‌درصد به بالا در پی جبران افزایش قیمت سنگ‌آهن برآمده است‌. این اقدام البته فاصله قیمت‌های فصل اول و قیمت‌های فعلی تحویل کف کارخانه را به هم نزدیک خواهد کرد .

کاهش صادرات ورق گرم سنگین ژاپن به روسیه

مرکز خدمات فولا‌د ایران- احتمالا کارخانه‌های ژاپنی‌، صادرات ورق گرم خود را به روسیه برای فصل دوم کاهش خواهند داد چرا که تقاضای بازار داخلی در ارجحیت قرار دارد‌. کارخانه تولید لوله روسیه در پی خرید ۱۰۰‌هزار تن ورق گرم سنگین در فصل دوم از ژاپن است و مذاکره در این مورد به زودی آغاز خواهد شد‌. تقاضای این محصول در روسیه به واسطه مصرف بالای لوله رو به افزایش است‌. افزایش تقاضای ورق گرم در ژاپن نیز به دلیل توسعه صنعت کشتی و ماشین‌سازی است‌.

تلاش دولت هند برای جبران کمبود فولاد

مرکز خدمات فولاد ایران- با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضای فولاد در هند، وزیر صنایع این کشور از تولیدکنندگان فولاد درخواست نموده است تا نسبت به افزایش تولید این کالا در هند اقدام نمایند. دولت، طرح سرمایه‌گذاری را برای ۲۸۰‌میلیارد روپیه در دست دارد. این سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۱۲ باید به نتیجه برسد. فاصله بین عرضه و تقاضای فولاد در هند باعث شده است تا واردات فولاد این کشور، ۶۷‌درصد افزایش یابد. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش‌های زیربنایی و تولیدی، رشد مصرف فولاد در هند به ۱۲‌درصد سالانه رسیده است. در سال‌های آینده، تقاضا همچنان با رشد ۱۴ تا ۱۶‌درصد ادامه خواهد داشت. این در حالی است که تولید، سالانه ۶/۶‌درصد افزایش یافته است. وزیرصنایع، کارخانه‌های بزرگ و اصلی هند را برای مذاکره در مورد سرمایه‌گذاری دعوت کرده است. از سوی دیگر، فرمانداران ایالت‌های غنی از معادن معدنی مربوط به تولید فولاد نیز به این نشست دعوت شده‌اند.

افزایش قیمت مس در نیویورک و رشد واردات مس چین

بهای مس با افت ذخایر انباری این فلز به بالاترین حد خود از ماه مه ۲۰۰۶ رسید و چین، بزرگترین مصرفکننده جهان، نیز واردات خود را افزایش داد. ذخایر انباری که توسط بورس فلزات لندن ردیابی شده بودند با ۶/۱درصد کاهش به ۱۴۱۳۷۵ تن تنزل کردند. اینک این ذخایر در سال جاری با افتی ۲۸‌درصدی روبه‌رو هستند. به گفته یکی از تحلیل‌گران در بورس فلزات لندن، چین در ماه ژانویه حدود ۱۲۸هزار تن مس پالایش یافته وارد کرد، در حالی که میزان واردات آن در ماه دسامبر ۲۰۰۷ برابر با ۱۱۲هزارتن بود. رشد تقاضا به خاطر افت بهای دلار به پایینترین حد خود در سه سال گذشته در برابر ین و نیز ضعف بی‌سابقه آن در مقابل یورو بوده است.

این تحلیل‌گر گفت: مضیقه‌ای که در بازارهای کنسانتره و قراضه مشاهده می‌شود باعث افزایش واردات مس کاتد در باقیمانده سال جاری خواهد شد. عامل اصلی رونق دهنده فلزات صنعتی، یعنی ضعف مستمر دلار که در هفته گذشته افت‌های جدیدی داشت و احتمال کمی برای بهبود آن است، همچنان حضور خود را به شدت حفظ کرده است.» هر پوند مس سلف برای تحویل در ماه مه در بخش کامکس بورس تجاری نیویورک حدود ۵/۷سنت یا ۲‌درصد افزایش داشت و به ۹۳/۳ دلار رسید، که بالاترین قیمت برای فعالترین قرارداد از ماه مه ۲۰۰۶ به بعد بود. این فلز در سال گذشته ۴۰‌درصد رشد قیمت داشت.

افزایش منابع معدنی مس ساوترن پرو

اکستراتا کاپر (Xtrata Copper)، زیرمجموعه شرکت جهانی معدنکاری متنوع اکستراتا، اعلام کرد که این شرکت برآورد منابع مس خود برای پرو را، با حفاری در معادن لاس بامباس(Las Bambas) و آنتاپاکای(Antapaccay )، تا ۳۱‌درصد افزایش داده است. شرکت مزبور گفت که منابع معدنیاش برای ساوترن پرو (Southern Peru) را به ۶/۱بیلیون تن رسانده، و نخستین منابع معدنی منتشر شده توسط طرح کوروکوهوایکو

(Coroccohuayco)خود، در نزدیکی معدن مس تینتایا (Tintaya)ی شرکت را به حساب آورده است. مدیر عامل شرکت اکستراتا کاپر، چارلی سارتن گفت که برآوردهای منابع معدنی جدید و عیارهای بالای طرحها به این شرکت اجازه خواهد داد که به تدریج با چهار برابر کردن تولید سالانه بخش ساوترن پرو، آن را طی پنج سال آینده به نیم میلیون تن در سال برساند.

رشد قیمت سه ماهه دوم محصولات تخت بائو استیل

ایران سینا - بائو استیل، بزرگ‌ترین فولادساز چین، قیمت محصولات تخت را برای سه ماه دوم اعلام کرد و به طور میانگین آن را ۱۲۵ تا ۱۴۰ دلار / تن افزایش داد. رشد قابل توجه قیمت این کارخانه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، بازار مطلوب داخلی و افزایش چشمگیر قیمت انبارداران است (قیمت انبارداران طی ماه گذشته ۵۵ تا ۷۰ دلار / تن افزایش یافت). دیگر فولادسازان چینی نیز قیمت‌ها را بالا بردند. قیمت محصولات تخت ۵۵ تا ۷۰ دلار / تن افزایش یافته است. در حقیقت این تولیدکننده قیمت محصولات تخت سرد و گالوانیزه گرم را یکسان کرده است. در بخش محصولات طویل، قیمت آرماتور بطور میانگین ۱۵ تا ۲۰ دلار / تن افزایش یافته است. انتظار می‌رود در آینده نزدیک میانگین قیمت محصولات تخت بائو استیل رشد بیشتری پیدا کند که به‌علت اختلاف قیمت این تولید کننده و اغلب تولیدکنندگان دیگر است.

ذخایر ۷/۶۰بیلیون تنی سنگ‌آهن چین

ایران سینا - طبق گفته کارشناسان چین بزرگ‌ترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد جهان، ۷/۶۰بیلیون تن ذخیره تایید شده سنگ آهن دارد. همچنین تخمین زده می‌شود ذخایر سنگ آهن تایید نشده بیش از ۱۰۰بیلیون تن باشد. قابل ذکر است در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ این کشور از ۱۸۷ معدن سنگ آهن تایید شده ۲/۳بیلیون تنی بهره‌برداری نمود و به منظور تامین تقاضای سنگ‌آهن، در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری در کشف ذخایر سنگ آهن را بسرعت افزایش داد. برطبق آمار چین از سال ۲۰۰۴تا ۲۰۰۷ ، ۳۲۲میلیون دلار در این مورد سرمایه‌گذاری کرده است که ۵ برابر بیشتر از ۱۵ سال منتهی به سال ۲۰۰۳ است همچنین چین در سال گذشته ۴۹۰میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۶۶/۱۵درصد بیشتر از سال ۲۰۰۶ است. در حالی که این کشور با ۴/۱۷درصد افزایش ۳۸۳میلیون تن سنگ آهن وارد کرد.