گروه بورس کالا- انستیتو بین‌الملل آهن و فولاد معتقد است که پس از ادغام Rio Tinto و BHP شرکت قدرتمندی به‌وجود خواهد آمد که قیمت و هزینه حمل‌و‌نقل آن به آسیا برای سنگ‌آهن استرالیا معادل برزیل خواهد شد. انستیتو بین‌الملل آهن و فولاد که در حال حاضر ۱۸۰فولادساز در جهان عضو آن هستند، از اعضای خود خواست که مانع ادغام Rio Tinto و BHP شوند. انستیتو معتقد است که این ادغام موجب حذف رقابت جهانی برای فولادسازان بزرگ در جهان شده و بدون شک قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

BHP استرالیا در ششم فوریه به طور رسمی اعلام کرد که در نظر دارد با پرداخت ۴/۱۴۷میلیارد دلار Rio را تصاحب کند. مدیرعامل شرکت BHP آقای ماریوس کلوپرز می‌گوید؛ با ادغام این دو شرکت و به‌وجود آمدن شرکت جدید می‌توان سنگ‌آهن بیشتری را با سرعت بالاتر استخراج نمود که به نفع شرکت‌های فولادسازی خواهد بود.

انستیتو می‌گوید تشکیل شرکت جدید Rio - BHP باعث خواهد شد که قیمت و هزینه حمل‌و‌نقل سنگ‌آهن استرالیا به آسیا معادل قیمت و هزینه حمل‌و‌نقل سنگ‌آهن برزیل شود که منتهی به افزایش بیشتر هزینه‌های کرایه با حمل‌و‌نقل خواهد شد.

شرکت BHP سال‌ها است که سعی دارد هزینه حمل‌و‌نقل سنگ‌آهن صادراتی خود را با هزینه حمل‌و‌نقل سنگ‌آهن صادراتی برزیل که هزینه‌های آن بسیار بالاتر است، متعادل کند. انستیتو اضافه می‌کند که اگر پس از ادغام شرکت‌های Rio و BHP تمام صادرات سنگ‌آهن استرالیا کنترل شود، به نوعی شرایط انحصار در صنعت سنگ‌آهن به‌وجود خواهد آمد که به ضرر تمامی مصرف‌کنندگان فولاد در جهان تمام خواهد شد.

این ادغام به نفع عامه نبوده و نباید امکان عملی شدن آن را میسر ساخت. انستیتو حامی تجارتی آزاد و برابر در بازار فولاد است. علاوه‌بر این انستیتو نیز مشوق ادغام در صنعت فولاد است ولی نه در آن حد که رقابت را به خطر اندازد و این موسسه آماده ارائه هر گونه اطلاعات و مساعدت در راه رشد و گسترش یک رقابت سالم است.

انستیتو از اعضا خواسته است که اثرات چنین ادغامی را مورد توجه قرار دهند. شرکتی که از ادغام BHP-Rio به وجود آید حدودا چهل درصد سهم بازار این صنعت را قبضه خواهد کرد.