گروه بورس کالا- اولین معامله طلا در بورس کالا چهارشنبه گذشته در شرایطی صورت گرفت که هنوز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان عرضه‌کننده این کالا هیچ‌گونه برنامه مشخصی در مورد زمان عرضه‌های آینده خود ارائه نکرده است. همچنین از هویت خریداران این کالا اطلاعات مشخصی در دسترس نیست و از همه مهم‌تر اینکه شرکت عرضه‌کننده این کالا اطلاع دقیقی در مورد قابل معامله بودن این نوع طلا را در بازارهای جهانی نداده است.

اولین معامله طلا در بورس کالا با قیمتی بیشتر از بازارهای جهانی صورت گرفت که این موضوع می‌تواند کمک شایانی به کاهش قاچاق این کالا کند. چون مصرف طلا در کشور سالانه ۳۰۰تن است در صورتی‌که تولید آن ۲۳۰کیلوگرم و توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است، بخش اعظم نیاز کشور از طریق واردات غیرقانونی (قاچاق) صورت می‌گیرد.

اگر قیمت این کالا در بورس تهران منطقی و منظم تعیین شود، این موضوع می‌تواند از قاچاق طلا به کشور بکاهد.

اما این پایان کار نیست بلکه شرکت بورس کالای ایران باید اطلاعات شفافی در مورد روز معاملات و نحوه توزیع آن را ارائه کند و از ابهامات بکاهد.

تحلیل‌گران بازار معتقدند که بعد از عرضه و معامله طلا در بورس کالا قیمت این محصول با اینکه بالاتر از قیمت‌های جهانی بود، اما در بازار طلای داخلی تاثیر نداشت. این موضوع نشانگر تاثیرناپذیری معاملات طلا در بازار غیررسمی است.

همچنین، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در حال حاضر هیچ گونه اطلاعی از نحوه عرضه بورس در طلا و چگونگی انجام معاملات نداریم و به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر جنبه‌ نمادین دارد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با «ایسنا»، گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ اطلاعی درباره‌ چگونگی عرضه طلا در بورس نداریم و به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر جنبه‌ نمادین دارد؛ چون در شرایط فعلی بعید است معامله‌ای برای طلا انجام شود.

او گفت: در حال حاضر قیمت‌های جهانی و داخلی از ثبات برخوردار نیستند و ما از دلایل انجام چنین اقدامی اطلاع نداریم و تاکنون هم موفق به تماس با مسوولان شرکت بورس کالا نشده‌ایم.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: با اینکه اعلام خبر عرضه سکه در بانک‌ها جو روانی مثبتی در بازار داشته است، اما نحوه ارائه این سکه‌ها هم مبهم است و معلوم نیست که این سکه‌ها چگونه واگذار می‌شوند.

کشتی‌آرای گفت: در حال حاضر قیمت سکه در بازار کاهش یافته و احتمالا در دو روز آینده به قیمت واقعی خود مطابق با قیمت‌های جهانی نزدیک می‌شود. به گزارش ایسنا، قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید که از سوی بانک مرکزی ۲۲۲هزار تومان اعلام شده بود در حال حاضر در بازار تهران ۲۲۴هزارتومان معامله می‌شود؛ نیم سکه هم که با قیمت مصوب ۱۱۳هزار تومان اعلام شده بود، در حال حاضر ۱۱۵هزار تومان است.

هر ربع سکه بهار‌آزادی هم که طبق اعلام بانک مرکزی باید ۶۰هزار تومان باشد در بازار تهران ۶۵هزار تومان معامله می‌شود و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به ۲۲هزار تومان رسیده است.