هشدار وزارت بازرگانی به فولادسازان دولتی

گروه بورس کالا - پس از اینکه فولادسازان دولتی طی هفته‌های اخیر از عرضه محصولاتشان در بورس کالای کشور امتناع کردند، بالاخره هفته گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شد و طی نامه‌ای که ... گروه بورس کالا - پس از اینکه فولادسازان دولتی طی هفته‌های اخیر از عرضه محصولاتشان در بورس کالای کشور امتناع کردند، بالاخره هفته گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شد و طی نامه‌ای که به تازگی در اختیار تحریریه دنیای اقتصاد قرار گرفته است، به سه شرکت فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران هشدار داده است که اگر در روزهای آتی برای تنظیم بازار محصولات فولادی نسبت به عرضه محصولاتشان در بورس کالا اقدام نکنند، این سازمان از اختیارات قانونی خود درخصوص مقابله یا امتناع از عرضه توسط آن شرکت‌ها، استفاده خواهد کرد.

این سازمان دولتی به نمایندگی از وزارت بازرگانی در بخشی دیگر از این نامه آورده است که با عنایت به شرایط ویژه حاکم بر بازار محصولات فولادی و افزایش چشمگیر تقاضا به سبب شروع ساخت‌و‌ساز و انباشت تقاضا به دلیل تعطیلی بورس کالای ایران، براساس بند ۴ مصوب شماره ۵۷۹۵/ت۳۷۴۰۶ مورخ ۵/۴/۸۶ هیات‌محترم وزیران درخصوص الزام آن شرکت به عرضه تمامی محصولات فولاد ساختمانی خود در بورس کالا، فولادسازان بزرگ ترتیبی اتخاذ کنند تا در اولین فرصت نسبت به عرضه محصولات فولادی اقدام کنند.

به نظر می‌رسد نگرانی وزارت بازرگانی بیشتر به خاطر تورم ناگهانی است که در روزهای آینده به بازار تحمیل می‌شود، است.

به همین دلیل برای کنترل بازار و جلوگیری از جو روانی ناشی از عدم‌عرضه‌ها طی نامه‌ای از فولادسازان دولتی خواسته است، هرچه سریع‌تر نسبت به حضور فعال‌تر در بورس کالا اقدام کنند.

با اینکه این نامه حدود یک هفته پیش به فولادسازان ارسال شده است، اما هنوز آنها اقدام جدی برای عرضه محصولاتشان در بورس نکردند به نظر می‌رسد، عدم‌توافق «سه شرکت فولادی» و وزارت صنایع و معادن بر سر قیمت پایه آهن مهم‌ترین دلیل عدم‌عرضه‌ها باشد.

البته روز شنبه هفته جاری مدیرعامل فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان طی دیداری که با وزیر صنایع و معادن داشتند بر سر قیمت‌ پایه توافقی به عمل نیامده و همچنان معاملات آهن در بورس کالا قفل شده است.

اختلاف در وزارتخانه صنایع و بازرگانی بالا گرفت

در حالی که وزارت بازرگانی به منظور تنظیم بازار، شرکت‌های دولتی تولیدکننده فولاد را مجاب به عرضه در بورس کالا همچون روال گذشته کرده، وزارت صنایع و معادن به عنوان متولی عرضه شرکت‌ها از ادامه عرضه شرکت‌های بزرگی تغییر فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی فولاد ایران ممانعت به‌عمل می‌آورد. در واقع ماجرا از این قرار است که با شدت گرفتن قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی و انعکاس آن به بازارهای داخلی فعالان بازار در انتظار شروع مبادلات فولاد هماهنگ با قیمت‌های جهانی بودند، اما از آنجایی که عمده فولادسازان بزرگ کشور دولتی هستند و سنگ‌آهن را با قیمت‌های پایین دریافت می‌کنند، مکلف شدند تا قیمت محصولات خود را در بورس کنترل کرده و با نرخ سال گذشته و در واقع نصف قیمت بفروشند، این در حالی است که از یک سو طبق قانون قیمت‌های بورس باید براساس عرضه و تقاضا کشف شود و از سویی دیگر فشار تقاضا در بازار با شروع فصل ساخت‌وساز رو به افزایش بوده و فروش شرکت‌های دولتی به قیمت سال گذشته موجب بی‌نظمی بازار شده و راه را برای رانت و سودجویی باز می‌کرد، سرانجام با دخالت وزارت صنایع و معادن به عنوان متولی عرضه شرکت‌های دولتی، تولیدکنندگان از عرضه محصولاتشان در بورس کالا منع شده و تاکنون که بیش از دو هفته از آغاز فعالیت بورس کالا در سال جاری گذشته و فشار تقاضا همچنان بیشتر شده، شاهد عرضه‌ای از سوی شرکت‌های بزرگ دولتی نیستم.

شنیده‌های بازار حاکی است جلسه‌ای که روز شنبه وزارت صنایع و معادن با مدیران شرکت‌های فولادی برای عرضه محصولات داشتند نیز به نتیجه نرسید، این در حالی است که وزارت بازرگانی طی نامه‌ای به مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی خواستار عرضه محصولات فولادی در بورس کالا شده و تاکید کرده در صورت عدم‌عرضه شرکت‌های فوق وزارت بازرگانی از اختیارات قانونی خود استفاده خواهد کرد، اما تاکنون که از اختیارات خود برای الزام به عرضه شرکت‌ها استفاده نکرده، شاید برای استفاده از اختیارات قانونی خود باید مراحل عریض و طویل و اداری را طی کند و اما این ماجرا تا کی ادامه خواهد یافت و آیا بهتر نبود شرکت‌های دولتی با قیمت روز محصولات خود را در بورس کالا می‌فروختند و دولت شرکت‌ها را مجاب می‌کرد و سود حاصل از فروش آن را صرف توسعه و افزایش ظرفیت کنند، اما در این شرایط دولت به جای اینکه به بازار برای تسهیل امور کمک کند، صورت اصلی مساله را که همان عرضه و نظارت بر عرضه بوده را پاک کرده، در ابتدا با مجبور کردن شرکت‌ها برای فروش با نرخ‌های پایین به ضرر شرکت‌ها و در نهایت بازار عمل کرد،‌ چراکه در وهله نخست با حمایت از مجموعه تابعه خود از عرضه محصولات دولتی جلوگیری کرده و به بازار و مصرف‌کننده نهایی پشت کرد. در حالی که دولت‌ها در چنین شرایطی با حمایت از شرکت‌های تحت‌تابعه خود اقدام به کاهش تعرفه‌های واردات و اعمال سیاست‌های تشویقی برای واردات مواد اولیه می‌کنند. زیان دیدگان اصلی این ماجرا باز هم مصرف‌کننده است که در انتظار تصمیمات جدید دولت درخصوص زمان عرضه و کاهش تعرفه محصولات فولادی به انتظار نشسته، اما ای کاش حداقل دولت اعلام می‌کرد که تا کی باید منتظر بماند.

ذوب‌آهن اصفهان محصولات را در شرایط عادی وارد بورس کالا می‌کند

در همین زمینه، معاون فروش و صادرات شرکت ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: به زودی محصولات این شرکت با عرضه سنگین به بورس کالا وارد می‌شود.

منصور یزدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: روزهای یکشنبه و چهارشنبه در اختیار ما است تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنیم که در سال‌جاری نیز در فروردین ماه بین۳۰ تا ۴۰‌هزار تن از محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا عرضه شد.

وی با اشاره به این‌که به دلیل شرایط بازار مانند کشش بازار و میزان تقاضا عرضه محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا در روزهای چهارشنبه و یکشنبه انجام نشد،‌ خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای عرضه محصولات شرکت در بورس کالا هستیم و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

یزدی‌زاده با بیان این‌که مشخص نیست چرا برای عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا حساسیت‌های زیادی ایجاد شده است، اضافه کرد: ذوب‌آهن نمی‌تواند محصولات ساختمانی خود را به غیر از بورس کالا در جای دیگر بفروشد.

وی اضافه کرد: قصد داریم محصولات ذوب‌آهن را در شرایط عادی وارد بورس کالا کنیم تا از ایجاد هرگونه التهاب و افزایش کاذب قیمت‌ها، ناشی از افزایش جهانی قیمت محصولات فولادی در بورس کالا جلوگیری کرده و مانع سوءاستفاده عده‌ای در این زمینه شویم.

هراتی‌نیک: با کمک آقای هاشمیان قیمت تیرآهن منطقی می‌شود

دیروز رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص افزایش قیمت محصولات فولادی و نوسان قیمتها در بازار تصریح کرد: تمامی هزینه‌های تولید فولاد افزایش یافته است.اگر بخواهیم همانند سیمان با قیمت‌گذاری بازار محصولات فولادی را کنترل کنیم، اختلاف قیمت و رانت ایجاد شده و نهایتا سود کار نه به مصرف کننده و نه به تولید کننده نخواهد رسید.

هراتی ادامه داد: نیت ما این است که محصولات فولادی متناسب با افزایش هزینه‌های تولید با قیمت منطقی در بازار عرضه شده و از افزایش قیمت جلو گیری کنیم. از هراتی‌نیک درخصوص دستور شفاهی وزارت صنایع‌ومعادن به ذوب آهن اصفهان برای تثبیت قیمت محصولات خود در سال جاری بر اساس قیمتهای سال قبل سوال شد.وی پاسخ داد: چنین دستوری به ذوب آهن داده نشده است. هراتی نیک در عین حال گفت: قیمت محصولات ذوب آهن در بازار تعیین کننده است و به محض این که ذوب آهن وارد بورس شود تعیین قیمت محصولات آن در اختیار بازار قرار می‌گیرد. بنابراین در تلاشیم با هماهنگی آقای هاشمیان مدیرعامل بورس کالایی تیرآهن با قیمتی منطقی در بازار عرضه شود و به نفع تولید کننده و مصرف کننده قیمت را متعادل کنیم.