20میلیون تن محصولات پتروشیمی در راه بورس کالا

عکس: نسیم گلی

زهرا مسافر

شرکت پتروشیمی آمادگی خود را برای عرضه ۲۰میلیون تن محصول صادراتی در بورس کالا اعلام کرد. کل تولید محصولات پتروشیمی کشور در سال ۸۶ معادل ۵ /۲۴میلیون تن بود و پیش‌بینی می‌شود امسال به ۳۵میلیون تن برسد. شرکت بورس کالای ایران از ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد عرضه محصولات جدید در این بازار بود به گونه‌ای که در زمینه محصولات پتروشیمی تاکنون ۷ تا ۸ نوع از این محصولات از جمله پلی اتیلن، اکستراکت ، MEG، روغن پایه وارد این بازار شد. در این میان قیر به عنوان یک فرآورده نفتی پرطرفدارترین محصول در معاملات بورس کالای ایران محسوب می‌شود که حجم زیادی از معاملات این بورس را به خود اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که طی هفته گذشته وزارت راه توافق خود را با دو شرکت نفتی پاسارگاد و جی برای خرید قیر از بورس کالا اعلام کرده است.

طلا و کک نیز از جمله محصولات جدید برای عرضه در سبد کالایی محسوب می‌شود که طی ماه‌های پایانی سال گذشته در ردیف معاملات این بورس قرار گرفت.

سنگ‌آهن هم که قرار بود در زمره محصولات عرضه شده شرکت بورس کالای ایران قرار گیرد، اما متاسفانه با مخالفت سازمان بورس تاکنون عرضه این محصول در بورس کالا مسکوت ماند. اما در این میان مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از عرضه متنوع محصولات پتروشیمی در این بورس خبر داد. علی اکبر هاشمیان با اشاره به جلسه روز شنبه با مهندس نجابت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: قرار است که تیمی متشکل از نمایندگان شرکت پتروشیمی و بورس کالا برای حل مشکلات پیش رو تشکیل شوند تا راهکارهای لازم را ارائه دهند.

وی افزود:‌ همچنین در این جلسه شرکت پتروشیمی آمادگی خود را برای عرضه ۲۰میلیون تن محصول صادراتی در بورس کالا اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، همچنین عرضه محموله ۳۰هزار تنی نفتا برای صادرات در سه‌شنبه هفته جاری در این بورس خبر داد.

وی در خصوص عدم عرضه طلا از ابتدای سال‌جاری در بورس کالا خاطرنشان کرد: بازار طلا هم‌اکنون راکد است.به گفته هاشمیان، قرار بود که هفته گذشته طلا در بورس کالا عرضه شود، اما به علت خرابی بازار عرضه‌کنندگان برای این امر دست نگه داشتند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در خصوص بازدید صادق خلیلیان، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت کشاورزی از بورس کالا طی چهارشنبه هفته گذشته گفت: به دنبال تشدید سیاست‌های کنترلی دولت در بازار محصولات کشاورزی به ویژه نهاده‌های دامی، حجم معاملات محصولات کشاورزی در این بورس با کاهش قابل‌توجهی در شش‌ماه دوم سال ۸۶ مواجه شد.

وی افزود: با توجه به تاکید قانون بر لزوم شکل‌گیری و توسعه هرچه سریع‌تر بورس کالایی کشور و به منظور کنترل و منطقی‌سازی قیمت‌ها در بازار محصولات کشاورزی، کارگروهی ویژه با همکاری مدیران شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و مسوولان در بورس کالا و تعدادی از کارشناسان تشکیل شد.

هاشمیان تصریح کرد: کارگروه ویژه مذکور وظیفه دارد تا مکانیزم هموارسازی توسعه معاملات رینگ محصولات کشاورزی در بورس کالا را بررسی کند.

به گفته وی، این اقدام نویدبخش آغاز حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از بورس است که نتایج مثبتی پیش‌بینی می‌شود.