بورس نیوز - با افزایش ارزش دلار در مقابل یورو و بالا رفتن سود اوراق قرضه ایالات متحده، قیمت فلزات پایه در معاملات پایان هفته کاهش یافت. رشد ارزش دلار در روزهای اخیر باعث گشته که قیمت فلزاتی همچون مس و سرب برای معامله کنندگان با ارزهایی غیر از دلار، گران تر شود و در عین حال نشانه ای از تقاضای فوری و شدید این گونه فلزات نیز در روزهای اخیر وجود ندارد.

عدم تحرک جدی در میزان تقاضای بازار، هم اکنون نوسانات ارزش دلار را تبدیل به کلیدی ترین فاکتور در قیمت گذاری فلزات کرده است. در معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن، قیمت مس برای تحویل در سه ماه آینده به ۸۵۳۵ دلار در هر تن کاهش یافت. این قیمت در روز پنج شنبه ۰۱۶۸ دلار بود. این در حالی است که قیمت مس در روز پنج شنبه به دنبال افزایش نگرانی پیرامون وقوع اعتصاب کارگری در شیلی، به بالاترین رکورد تاریخی خود رسیده بود.

ذخایر مس هم اکنون نزدیک به ۴۰ درصد کمتر از میزان ابتدای سال است و همین امر نیز در هفته های اخیر به افزایش قیمت این فلز بسیار کمک کرده است. در این حال، پیرامون احتمال افزایش تقاضای مس، تردیدهای زیادی وجود دارد.

با کاهش ساخت و ساز در ایالات متحده، میزان تقاضای مس از جانب این کشور همچنان رو به افول است. همچنین کارشناسان عنوان می کنند که با وجود قیمت بالای این فلز، ممکن است تقاضا از جانب چین نیز به میزان پیش‌بینی شده، نباشد.

در حال حاضر، احتمال اینکه پایان یافتن بحران مالی در ایالات متحده منجر به قدرت گرفتن دوباره دلار شود و این امر نیز به نوبه خود، قیمت فلزات را تحت تاثیر منفی قرار دهد، باعث شده که سرمایه گذاران بازار فلزات در جوی از نگرانی به سر برند.