شمش ایرانی 50 دلار پایین‌تر از  بورس لندن صادر می‌شود

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: کاهش کیفیت خاک و افزایش قیمت اسید سولفوریک سال گذشته تولیدکنندگان روی کشور را به شدت نگران کرد. از این رو در هفته‌های پایانی سال ۸۶، جلسات متعددی میان نمایندگان شرکت‌های تولیدکننده روی و تامین‌کنندگان مواد اولیه این کالا برگزار شد تا راه حلی برای این موضوع بیندیشند. و در همین زمینه قول‌هایی به تولیدکنندگان داده شد، اما به گفته رییس انجمن سرب و روی کشور با گذشت یک ماه از آغاز سال جدید و تداوم شرایط تولید، هنوز اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته و کارخانه‌های بیشتری در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

اما از سوی دیگر آنچه که از سوی صنعتگران روی کشور بااهمیت‌تر تلقی می‌شود، کاهش توان رقابت تولیدکنندگان روی در بازارهای جهانی و خطر از دست دادن مشتریان است.

یوسف مرادلو، رییس انجمن سرب و روی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت بازار این فلز گفت: در‌حال‌حاضر کیفیت مواد اولیه شمش روی، به خصوص خاک مورد نیاز برای تولید کالا، دچار نوسانات زیادی شده که این مساله انتظاری را که مورد نظر بازارهای جهانی است تامین نمی‌کند. بنابراین توان رقابت تولیدکنندگان ایرانی با رقبای خارجی کاهش یافته است و نگران این هستیم که مشتریان خود را از دست بدهیم.

وی با اشاره به بازار خوبی که شمش روی ایران در بازارهای جهانی برای خود به دست آورده است گفت: علاوه بر این امکان پذیرش کالاهای ایرانی در بورس‌فلزات لندن هم وجود دارد، اما به دلیل اینکه در‌حال‌حاضر کیفیت کالای نهایی کارخانه‌های ایرانی به جهت کاهش کیفیت مواد اولیه قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌توانیم بر اساس استاندارد این بازار پیش برویم.

وی خاطر نشان کرد: البته مراجعاتی در این خصوص شده و بحث‌هایی در مورد پذیرش فلز روی ایرانی در بورس لندن مطرح شد، اما به دلیل همین مشکلی که ایجاد شده، هنوز کالایی از ایران در این بازار موفق به پذیرش نشده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسوولان در‌حال‌حاضر مشکلات صنعت روی را به کاهش قیمت‌های جهانی ربط می‌دهند، در حالی که مشکل اصلی تنها این مساله نیست. صنعت روی در ایران زمانی که قیمت این فلز در بازارهای جهانی تنها یک هزار دلار ارزش داشت، سود‌ده بود، بنابراین انتظار می‌رود در‌حال‌حاضر که هر تن روی بیش از ۲ هزار دلار ارزش دارد، این صنعت بیشتر سودآوری داشته باشد، در حالی که این‌طور نیست. وی قیمت شمش روی صادراتی ایران را ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان در هر کیلو ذکر کرد و گفت: قیمت شمش روی ۵۰ دلار زیر قیمت LME است، در حالی که تا قبل از بروز این مشکلات این مساله دقیقا برعکس بود و ارزش محصولات ایرانی بالاتر بود.

وی با اشاره به بالا بودن قیمت خاک و اسید مورد نیاز برای تولید روی در کشور گفت: اگر قرار است قیمت محصولات اولیه با نرخ‌های جهانی در اختیار ما قرار گیرد، باید از نظر کیفیت هم این محصولات، استاندارد جهانی داشته باشد. اما متاسفانه گران شدن مواد اولیه، قیمت تمام شده کالای نهایی را بالا برده که این مساله به تعطیلی ۸ کارخانه روی انجامید هرچند در‌حال‌حاضر برخی از آنها پس از یک دوره تعطیلی به صورت نیمه فعال به کار خود ادامه می‌دهند، اما این حجم فعالیت به هیچ وجه قابل قبول نیست.