بازار جذاب آهن قراضه
آهن قراضه که به دلیل استفاده آن در فولادسازی و شارژ کوره‌‌ها همواره از جذابیت خاصی برخوردار بوده این بار نیز پیش‌قراول رشد قیمت‌های محصولات فولادی است، به‌طوری که با رشد قیمت قراضه محصولات فولادی به خصوص شمش فولاد نیز با افزایش همراه شد.

در گزارش متال بولتن قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر رتردام، پس از تثبیت نسبی در هفته گذشته، مجددا در هفته مورد بررسی روند صعودی به خود گرفت و قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 به سطح 285-280 افزایش یافت، درحالی‌که قیمت هفته گذشته معادل 275-270 دلار/تن، فوب بوده است.
همچنین تازه‌ترین قیمت آهن قراضه HMS۱&۲(۵۰:۵۰)۰ و آهن قراضه Shredded در تاریخ ۲۰/۸/۲۰۰۹، به ترتیب، ۲۵۵-۲۵۰‌دلار/تن و۲۹۰-۲۸۵‌دلار/تن، فوب رتردام گزارش شده است که حاکی از این امر است که قیمت معاملاتی سایر انواع آهن قراضه نیز در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل، از افزایشی در حدود ۱۰ تا ۱۵‌دلار/تن برخوردار بوده است.
بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد که قیمت آهن قراضه در بازار ترکیه همچنان در حال رشد است و تا حال حاضر، انتظار طولانی تولیدکنندگان فولاد در مورد تثبیت و تعدیل قیمت آهن قراضه محقق نشده است. به‌رغم احتیاط خریداران آهن قراضه در ترکیه برای صدور سفارش خرید آهن قراضه، وجود تقاضای خرید قوی در سایر کشورها، به ویژه کشورهای خاور دور، باعث شده است که قیمت پیشنهادی عرضه‌کنندگان آهن قراضه در مناطق مختلف جهان برای صدور به ترکیه هم افزایش یابد. طبق آخرین اطلاعات منتشره در بازار، قیمت فروش آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 آمریکا از 314 دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه در هفته گذشته، به حدود 324-322 دلار/تن،در هفته مورد بررسی افزایش یافته است و قیمت آهن قراضه Shredded به بالاتر از 329-327 دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه رسیده است. تعدادی از فعالان بازار اعلام نمودند که قیمت‌های پیشنهادی جدید برای آهن قراضه HMS1&2(80:20)0آمریکا به سطح330 دلار/تن، سی‌اف‌آر نزدیک شده است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت صادراتی آهن قراضه اروپا، همانند آمریکا، در افزایش است. آخرین قیمت آهن قراضه HMS۱&۲(۷۰:۳۰)، ۳۱۷ دلار/تن، سی‌اف‌آر، ترکیه گزارش شده است، در حالی که قیمت در هفته قبل، حدود ۳۰۹ دلار/تن بوده است. تعدادی از فعالان بازار اعلام کردند که خرید آهن قراضه ترکیه از اروپا در حال کاهش است و چنانچه این روند ادامه یابد، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت آهن قراضه اروپا تحت تاثیر قرار گیرد. تعداد زیادی از فولادسازان ترکیه با توجه به خریدهای اخیر خود و بهبود سطح موجودی انبارها، از دادن سفارشات عمده خرید برای آهن قراضه خودداری می‌کنند و فعلا تمرکز خود را بر روی فروش میلگرد تولیدی خود گذاشته‌اند.
هر چند باید توجه داشت که محدودیت عرضه آهن قراضه در جهان و انتظار برگشت مجدد ترک‌ها به بازار آهن قراضه طی چند هفته آینده، موجب خواهد شد که اگر هم کاهشی در قیمت آهن قراضه اتفاق بیافتد، میزان آن چندان زیاد نباشد. افزایش هزینه حمل نیز عامل موثر دیگر بر قیمت است. نرخ کرایه حمل آهن قراضه از اروپا به ترکیه در هفته مورد بررسی 33-30 دلار/تن اعلام گردید، در حالی که هزینه حمل در هفته گذشته، 28-25 دلار/تن بوده است.
در آمریکا، آخرین قیمت صادراتی آهن قراضه HMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰ و Shredded در تاریخ ۳۰/۸/۲۰۰۹، به ترتیب ۲۹۵-۲۹۰ دلار/تن و ۳۰۰-۲۹۵ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود ۱۵-۱۰ دلار/تن افزایش داشته است. تقاضای خرید مطلوب آهن قراضه در بازار داخلی آمریکا و همچنین در بازارهای جهانی، به ویژه کشورهای شرق دور و نیز محدودیت عرضه آهن قراضه باعث تقویت قیمت آن شده است.
قیمت آهن قراضه صادراتی در کشورهای حوزه دریای سیاه، همانند سایر بازارهای جهانی، در حال افزایش می‌باشد و آخرین قیمت معاملاتی آهن قراضهA3 ا ، 320-317 دلار/تن، سی‌اف‌آر بندر مرمره ترکیه گزارش شده است و نرخ‌های پیشنهادی جدید، بالاتر از 320 دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه اعلام شده است.
در بازار داخلی چین، در هفته مورد بررسی و به دنبال تداوم روند نزولی قیمت محصولات فولادی در بازار این کشور، قیمت آهن قراضه هم در برخی از مناطق چین رو به کاهش گذاشت. آخرین قیمت آهن قراضه در مناطق مختلف چین، ۲۸۰۰-۲۷۰۰ یوآن/تن (۴۱۰-۴۰۳ دلار/تن) اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۵۰ یوآن/تن کاهش نشان می‌دهد. با توجه به تداوم روندکاهشی قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین، فولادسازان این کشور در خرید آهن قراضه و ذخیره‌سازی احتیاط بیشتری به خرج داده و در نتیجه تقاضای آهن قراضه در بازار داخلی چین در حال کاهش است. به‌رغم افت قیمت در بازار داخلی، قیمت آهن قراضه وارداتی در جنوب شرق آسیا در حال افزایش است. قیمت پیشنهادی آهن قراضه (HMS۱&۲(۸۰:۲۰) آمریکا به مقصد چین، ۳۷۰-۳۷۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر و به مقصد کره جنوبی، حدود ۳۶۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر افزایش یافته است. لکن خریدی توسط چین در این سطح از قیمت گزارش نشده است. گفته می‌شود، قیمت آهن قراضه صادراتی ژاپن به چین به سطح ۳۵۰-۳۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر کاهش یافته است.
تازه‌ترین قیمت آهن قراضه H2 در بازار داخلی ژاپن به حدود 20300 ین/تن رسید که در مقایسه با هفته گذشته، حدود 300 ین/تن رشد داشته است. طبق اطلاعات موجود، قیمت آهن قراضه در بازار داخلی ژاپن از ابتدای ماه آگوست 2400-2300 ین/تن رشد داشته است.
منبع: شرکت کارگزاری سی و لکس کالا