تقاضای فلزات افزایش می‌یابد

نوریل روبینی، تحلیل‌گر برجسته و اقتصاددان دانشگاه نیویورک که در سال ۲۰۰۶ بحران مالی را پیش‌بینی کرده بود، گفت: «با کاهش بحران جهانی شاهد رشد قیمت‌ها در سال ۲۰۱۰ خواهیم بود.»

وی در آخرین کنفرانس فروشندگان و حفاران استخراج معدن در کالگورلی، استرالیای غربی اظهار داشت: «با رشد اقتصاد جهانی در بحران مالی کنونی قیمت کالاها (به ویژه در سال آینده) افزایش خواهند یافت. سوسوی نور بهبود را می‌توان از دور دید.»

روبینی، رییس روبینی گلوبال اکونومیکس و پروفسور مدرسه کسب‌وکار استرن دانشگاه نیویورک، با رییس قبلی فدرال رزرو آلن گرین‌اسپن در خصوص ظهور نشانه‌هایی از بهبود اتفاق نظر دارند.به نقل از مارتین مک درمات، مدیر پروژه فلزات گروه SNC-Lavalin، دومین شرکت بزرگ مهندسی و ساختمانی در کانادا در کنفرانس «آنچه که آقای روبینی می‌گوید، نشانه‌های خوبی برای صنعت ما خواهد بود، به نظر می‌رسد بازار کالاهایی نظیر مس، نیکل، طلا و سنگ‌آهن تماما علائمی از بهبود را منعکس می‌کنند و امیدوار هستیم نهایت استفاده را از این موقعیت ببریم.»

گرین‌اسپن قبلا گفته بود که سخت‌ترین بحران اقتصاد دنیا (حداقل در ۵دهه) احتمالا در حال اتمام بوده و رشد با سرعتی بیشتر ازآنچه که اکثر اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند، پیش‌ می‌رود. همچنین قیمت نفت در سال ۲۰۰۹ حدود ۵۶درصد و مس ۸۶درصد رشد خواهد داشت.

روبینی در تاریخ ۲۳ جولای پیش‌بینی کرد(قبل از آنکه به دلیل افزایش بدهی دولت، بالا رفتن قیمت نفت و کاهش رشد اشتغال کم کم بحران دیگری در اواخر ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۱ رخ دهد) که نزدیک ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۹ اقتصاد جهان وارد دوره بهبود می‌شود.رشد اقتصادی کشور چین (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز در دنیا) در سه ماه دوم شتاب گرفت و نسبت به سال قبل ۹/۷درصد افزایش یافت. چین به عنوان کشوری که بیشترین سهم را در رشد جهان دارد، پس از افزایش قیمت سهام و کالاهایش (در پی اعطای بسته حمایتی ۵۸۵بیلیون دلاری دولت) از کشور ژاپن که دومین بازار سهام دنیا (از لحاظ ارزش) را داشت، پیشی گرفت. به نقل از روبینی، کشور چین به هدف خود در رشد ۸درصدی تولید ناخالص داخلی در سال جاری دست خواهد یافت.

با استفاده از کمک حمایتی دولت و سوبسیدهای خریدی که به مصرف‌کنندگان اعطا شد، تولید در کشور چین افزایش یافت و در نتیجه کاهش صادرات را جبران نمود.

به گفته روبینی، افزایش قیمت کالا ممکن است به دلار استرالیا کمک کند. کشورهایی چون استرالیا، نیوزلند و کانادا کشورهایی هستند که بیش از ۵۰درصد از درآمدهای صادراتی آنها را مواد خام تشکیل می‌دهد. همچنین قیمت آلومینیوم، که در ساخت قوطی‌های نوشابه و بخش‌هایی از هواپیما به مصرف می‌رسد، در سال قبل به خاطر کاهش تقاضای ناشی از بحران اقتصادی به یک سوم کاهش پیدا کرد. بهبود تقاضا می‌تواند حجم عظیم مازاد ظرفیت را جبران کند، به علاوه می‌تواند تهدیدی برای قیمت هم به حساب آید. شاخص R.J CBR برای ۱۹ کالای اساسی هم در سال جاری ۱۹درصد رشد داشته است. در واقع این شاخص با ۹/۳درصد افزایش در ماه جولای به ۱۴/۲۵۳ واحد رسید.به نقل از شرکت برزیلی Vale، دومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن دنیا، تقاضا برای فلزات بهتر شده که منجر به افزایش تولید خواهد شد. فابیو باربسا، مدیر اجرایی این شرکت گفته است: «بدترین شرایط را پشت سر گذاشته‌ایم.»

روبینی در مصاحبه اختصاصی با بلومبرگ اظهار داشته‌است به دلیل بازگشت تقاضا (همان‌طور که پیش‌بینی شده) به حالت قبل از بحران احتمالا قیمت نفت بیش از قیمت سایر کالاها با افزایش روبه‌رو خواهد شد. قیمت آن به طور میانگین در سال بعد بین ۷۰ و ۷۵دلار خواهد بود. روبینی در ماه قبل گفته بودند که اقتصاد آمریکا، احتمالا در سال بعد حدود یک درصد رشد خواهد داشت. همچنین ایشان در جولای سال ۲۰۰۶ وقوع بحران اقتصادی را نیز پیش‌بینی کرده بودند.

منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران