مرکز خدمات فولاد‌ایران - طی یکی دو هفته اخیر بازار صادرات بیلت سی‌آی اس بسیار آرام بود. خریداران تمایلی به خرید ندارند. اکثرا نیازهای خود را قبلا خریداری کرده‌اند و از بالا رفتن قیمت‌ها راضی نیستند؛ البته اکثر خریداران در خاور میانه و ترکیه در ماه رمضان هستند و بقیه آنها به دلیل افت قیمت‌ها در چین مردد هستند؛ اگرچه وضعیت بازار چین رو به ثبات گذاشته است.

تولیدکنندگان بیلت در CIS سفارش خرید چندانی در اوایل‌این ماه دریافت نکردند. در‌این راستا، نمی‌توان توازنی برای بازار تعیین کرد، از یک طرف تولیدکننده‌ها با پایین آمدن قیمت‌ها مخالفند و از طرف دیگر خریداران با بالا رفتن قیمت‌ها.

قیمت فعلی بیلت اوکراین ۴۳۰‌دلار در تن فوب و بیلت روسیه ۴۳۰ تا ۴۴۰‌دلار در تن فوب دریای سیاه اعلام شده که برابر با ۴۵۰‌دلار در تن سی اف آر ترکیه است. ترکیه در‌این سطح قیمت خرید نمی‌کند؛ ولی با توجه به قیمت بالای قراضه ممکن است مجبور به خرید بیلت در‌این سطح قیمت شود. قیمت فعلی قراضه حدود ۳۲۰‌دلار در تن سی اف آر ترکیه است.

یک تاجر قیمت پیشنهادی فروش بیلت cis را ۴۴۰ تا ۴۵۰‌دلار در تن فوب اعلام کرده و پیشنهاد می‌دهد برای اطمینان از خرید، باید همین قیمت را پذیرفت. او پیش‌بینی می‌کند طی هفته‌ آینده یا بیشتر وضعیت بازار در همین سطح باقی بماند و با بازگشت روسیه برای فروش تولیدات اکتبر، ‌این وضعیت تغییر خواهد کرد.