عده‌ای از تحلیل‌گران اخیرا اعلام کرده‌اند آنچه که باعث شده قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کند، تقاضای بالا نبوده، بلکه علت اصلی ورود سفته‌بازان به این بازار بوده است.

به گفته این افراد، شواهد نشان می‌دهد تقاضای چندانی در کار نیست، علت افزایش بهای آلومینیوم در جهان، سرمایه‌گذاری احتکاری (سفته‌بازی) است.
به گزارش سایت کارگزاری بانک ملی در ماه آگوست میانگین قیمت نقدی آلومینیوم جهان در LME برابر 88 (بالاترین میانگین از اکتبر سال) و قیمت فیوچر سه ماهه آن 89 سنت بوده است. از این رو، اقتصاددانان بازار اظهار می‌دارند از آنجا که احتمالا در بازار جهانی احتکار رخ داده، قیمت معاملات به نقطه اوج خود نزدیک شده است.
یکی از فعالان بازار به روزنامه بازار فلزات آمریکا گفته است؛ اخیرا سرمایه‌گذاری‌های زیادی در LME انجام شده که می‌توان آن را دلیل اصلی افزایش ۲۶ سنتی بهای آلومینیوم در ابتدای سال دانست. گزارشات انجمن آلومینیوم و هیات بین‌المللی آلومینیوم نشان می‌دهد که فرآیند رابطه بین عرضه و تقاضا در ۸ماه گذشته به اندازه سرمایه‌گذاری احتکاری (سفته‌بازی) بر بازار تاثیرگذار نبوده است. به عقیده یکی از فعالان بازار آلومینیوم، تقاضا همچنان نسبتا ضعیف می‌باشد.
سرمایه‌گذاران خواهان این هستند که در پرتفوی آنها کالا هم وجود داشته باشد. در واقع گاهی تمام سبد آنها را فلزات تشکیل می‌دهد و این مساله بیش از آنچه که باید باعث تقویت آلومینیوم می‌شود. فریزر مک دونالد، تحلیل‌گر متال بولتن بیان داشته است: افزایش اخیر بهای آلومینیوم در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاری در فلزاتی بوده که جو روانی بازار آن قوی‌تر به نظر می‌رسیده است. به‌علاوه تا زمانی که تقاضا بر اثر بهبود اقتصاد کشورهای صنعتی بزرگ به آرامی رشد می‌کند، اصول و زیربناهای صنعت، حمایتی از این افزایش قیمت نخواهد کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، اخیرا قیمت‌ها نوسان داشته‌اند، در واقع انجام معاملات در یک محدوده نسبتا بسته موجب ایجاد تردید نسبت به استحکام اقتصاد می‌شود. گزارش آماری جدید انجمن آلومینیوم هم نشان‌دهنده کاهش شدید تقاضا در نیمه اول سال بوده است.
به نقل از آرلینگتون، گروه بازرگانی مستقر در ویرجینیا، تقاضای آلومینیوم در نیمه اول سال در ایالات‌متحده آمریکا و کانادا (با هم) 57/8 بیلیون LB بوده و نسبت به دوره مشابه آن در سال قبل 26درصد کاهش نشان می‌دهد. تقاضا برای کالاهای آلومینیومی semi-fabricated با 23 درصد کاهش به 12/6بیلیون به LB رسیده است. مصرف ظاهری در آمریکای شمالی (محموله‌های کارخانه به‌علاوه واردات منهای صادرات) در میانه سال، 29/7بیلیون LB بود که در مقایسه با دوره مشابه آن در سال 2008 (95/9بیلیون LB)، حدود 27درصد کمتر نشان می‌‌دهد.