بحران عرضه جوش شیرین و سودکاستیک در رینگ پتروشیمی

کتایون دارابی

عدم‌عرضه آرگون در معاملات روز چهارشنبه التهاب را به تالار بورس کالا بازگرداند.

به گفته فعالان اقتصادی شیوه نامطلوب عرضه کالاها توسط بازرگانی پتروشیمی سبب ایجاد تنش در بازار پتروشیمی‌ها شده است.

طی یک ماه گذشته بازار شاهد عرضه اندک و نامنظم سه کالای آرگون، سودکاستیک و جوش شیرین بود که سبب شد تا قیمت این محصولات نوسان زیادی را تجربه کند و در نتیجه بازار شیمیایی‌ها به ثبات نرسد.

جوش شیرین چینی در بازار داخلی

در معاملات روز چهارشنبه جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۲۷۰۰ ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۶۸۹۴ ریال خریداری شد، این کالا سلف بود.

بازار در هفته‌های گذشته شاهد عرضه‌های هزارتنی جوش شیرین در بورس کالا بود که تعجب بسیاری از خریداران را برانگیخت؛ چرا که به گفته نماینده بازرگانی پتروشیمی مجتمع‌های پتروشیمی در هفته قادر به تولید ۶۰۰ یا ۷۰۰ تن جوش شیرین هستند و عرضه هزار تنی این کالا این هفته، بازار را دچار التهاب کرد.

با این حال در معاملات روز چهارشنبه بازار شاهد کاهش نرخ جوش شیرین بود که به گفته تجار ورود جوش شیرین چینی به بازار داخلی عامل اصلی آن است.

یکی از تجار در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: جوش شیرین وارداتی دارای کیفیت مطلوبی است و با قیمت ۵۶۰‌تومان در بازار شیمیایی‌ها معامله می‌شود.

به گفته فعالان اقتصادی واردات جوش‌شیرین می‌تواند قیمت این محصول را در بازار به ثبات برساند و مشکل عرضه اندک بازرگانی پتروشیمی را مرتفع کند.

این در حالی است که براساس آخرین آمار گمرک، میزان واردات جوش شیرین در چهار ماهه اول سال ۸۸، ۱۱۹۴۳۳۵ کیلو بوده که نسبت به چهار ماهه نخست سال ۸۷، ۲۹۲۷۴۶۵ کیلو کاهش داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار داخلی نیازمند واردات جوش شیرین است؛ چرا که بحران عرضه این محصول طی یک ماه گذشته در بازار داخلی مشهود بوده و مصرف‌کنندگان بسیاری را نگران ساخته است.

شیوه نامطلوب عرضه آرگون جوش شیرین و سودکاستیک

اگرچه نماینده بازرگانی پتروشیمی علت اصلی عرضه اندک جوش شیرین، سودکاستیک و آرگون را ظرفیت محدود مجتمع‌های پتروشیمی می‌داند، اما نمی توان از کنار شیوه نامطلوب عرضه این سه کالا به راحتی گذر کرد؛ چراکه به گفته تجار نحوه چینش عرضه‌ها در بورس کالا سبب نوسان قیمت‌ها شده و این موضوع به طور مستقیم بازار محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته آگاهان بازار هر هفته در معاملات بورس کالا بازرگانی پتروشیمی میزان عرضه‌ها را تا حد زیادی تغییر می‌دهد، به همین دلیل خریداران زمانی که با تناژ پایین محصولاتی چون سودکاستیک، جوش شیرین و آرگون مواجه می‌شوند، اقدام به خرید کالاها در رقابت می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا بازار هر هفته شاهد رشد نرخ این کالاها باشد.

با این حال بازار هفته‌های گذشته شاهد عرضه سودکاستیک وارداتی بود که با نرخ پایه ۳۵۰‌تومان عرضه و معامله شد و افزایش قیمت نداشت، اما در معاملات روز چهارشنبه سودکاستیک پتروشیمی بندرامام با نرخ ۱۳۶۹ و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۴۰۰۰ ریال خریداری شد، این کالا سلف بود.

عدم‌تمایل بازرگانی پتروشیمی به عرضه محصولات در بورس کالا

برخی از آگاهان بازار علت اصلی افزایش نرخ محصولات پتروشیمی را عدم‌تمایل بازرگانی پتروشیمی برای عرضه محموله‌ها در بورس کالا می‌دانند و معتقدند برخی از مجتمع‌های پتروشیمی از کارمزدهایی که به بورس کالا می‌پردازند، گله دارند و به همین دلیل نمی توانند بپذیرند که محموله‌ها در رینگ پتروشیمی عرضه شود.

با این حال نماینده بازرگانی پتروشیمی مکرر عنوان کرده است که تمایلی به افزایش نرخ محصولات پتروشیمی ندارد و عرضه اندک محصولات در بورس کالا به دلیل محدودیت مجتمع‌های پتروشیمی رخ می‌دهد.

رشد نرخ استایرن منومر

در معاملات روز چهارشنبه علاوه‌بر عرضه با التهاب جوش شیرین و سودکاستیک که سبب رقابت خریداران شد، دو کالای استایرن منومر و الکیل بنزن خطی افزایش نرخ داشتند.

در این روز استایرن منومر پتروشیمی تبریز با نرخ ۱۰۵۳۰‌ریال و حجم ۳۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۴۱۲۳‌ریال خریداری شد.

همچنین الکیل بنزن خطی پتروشیمی بیستون با نرخ ۱۲۲۷۷ و حجم ۳۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۳۱۴‌ریال خریداری شد.