خبرگزاری فارس - رییس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین تاکید کرد، شرکت‌های اروپایی به شدت نگران پرونده شرکت ریوتینتو در چین و وقوع اتفاقات مشابهی برای شرکت‌های اروپایی هستند.

جورج ووتکه، رییس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین تصریح کرد، دستگیری تعدادی از کارمندان شرکت ریو تینتوی استرالیا به ضرر منافع ملی چین خواهد بود.

البته این مساله تاثیری بر برنامه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در چین نخواهد داشت؛ ولی موجب نگرانی شدید این شرکت‌ها شده است. وی افزود، شرکت‌های اروپایی به دقت تحولات مربوط به پرونده ریو تینتو در چین را مورد بررسی قرار خواهند داد.

تجار و بازرگانان اروپایی به شدت نگران اقدامات مشابه و غیر‌قانونی دولت چین بر ضد شرکت‌های اروپایی هستند.چین باید برای دفاع از منافع ملی خود راهکارهای بهتری را انتخاب و اجرا کند. استرن هو کارشناس ارشد شرکت ریو تینتو به همراه سه کارمند چینی این شرکت ماه گذشته در شهر شانگهای به اتهام جاسوسی اقتصادی و پرداخت رشوه به مقام‌های چینی بازداشت شدند.

چین این افراد را به سرقت اطلاعات محرمانه و امنیتی اقتصادی این کشور متهم کرده است. گری لوک وزیر بازرگانی آمریکا نیز در دیدار ماه جولای خود از پکن، نگرانی عمیق سرمایه‌گذاران آمریکایی را از رفتار دولتمردان چینی اعلام کرد.