بازار آهن نوسان را تجربه کرد

زهرا مسافر- بازار آهن در تابستان امسال شرایط متفاوتی را تجربه کرد، به گونه‌ای که در تیرماه سال‌جاری این بازار بی‌رونق بوده و قیمت آهن ثابت بود، اما در مبادلات مرداد ماه سال‌جاری بازار آهن شاهد افت‌وخیز زیادی بود؛ به طوری که در این مدت نرخ آهن‌آلات بهبود، تثبیت، رکود و نوسان را تجربه کرد.

در شهریور در پی رشد مداوم قیمت بیلت در بازارهای جهانی امیدواری‌ها به آینده بازار میلگرد افزایش یافت؛ به طوری که به‌رغم انتظار بازار مبنی‌بر بی‌رونقی در ماه مبارک رمضان، اما در هفته دوم شهریوماه جاری آهن‌آلات در بازار رشد قیمت‌ها را تجربه کرد.

کاهش قیمت‌ها در ابتدای شهریورماه

هفته نخست شهریورماه جاری با کاهش قیمت آهن‌آلات در بازار غیر‌رسمی و تهران آغاز شد، به گونه‌ای که در این هفته فولاد‌سازان بخش خصوصی برای واقعی تر شدن قیمت‌ها نسبت به کاهش قیمت تولیدات خود اقدام کردند. طی مبادلات شنبه اول شهریورماه جاری اغلب فولادسازان قیمت میلگرد تولیدی خود را کاهش دادند، اما در این روز شمش فولاد از ثبات نرخ برخوردار بود.

در مدت یاد شده، تیرآهن نوسان قیمت داشت، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با افت نرخ و سبد تیرآهن درشت با رشد قیمت‌ها در بازار تهران عرضه شد.

طی روز یکشنبه دوم ماه مورد بررسی نرخ شمش فولاد همچنان ثابت بود، اما میلگرد برخی از فولاد‌سازان در بازار غیررسمی و تهران کاهش قیمت را تجربه کرد.

در این مدت، تیرآهن از کاهش قیمت برخوردار بود، به گونه‌ای که شاهد افتی بین ۵ تا ۱۰‌هزار ریالی بود.

در مبادلات روز دوشنبه هفته یاد شده، میلگرد در بازار غیر‌رسمی با رشد اندک قیمت روبه‌رو شد؛ اما در بازار تهران ثابت بود و تیرآهن مجددا با نوسان قیمتی مواجه شد.

در مدت یاد شده، شمش فولاد تولید داخل همچنان با ثبات قیمت در بازار داخل مورد مبادله قرار گرفت.

طی دو روز پایانی هفته نخست شهریورماه جاری دوباره میلگرد در بازار غیر‌رسمی روی خط تثبیت قرار گرفت، اما زمزمه رشد قیمت آن دربازار تهران آغاز شد؛ به گونه‌ای که در روز سه‌شنبه در بازار تهران با رشد قیمت روبه‌رو شد. در این مدت، نوسان در بازار تیرآهن تداوم داشت؛ اما شمش فولاد از ثبات قیمت برخوردار بود. طی روز چهارشنبه هفته مورد بررسی قیمت میلگرد در بازار غیر‌رسمی بدون تغییر قیمت عرضه شد، اما تیرآهن کاهش نرخ داشت.

سیگنال‌های ضعیف اما مثبت در هفته دوم

در هفته دوم شهریورماه جاری بازارهای جهانی با رشد ۲۰ دلاری نرخ شمش فولاد روبه‌رو شدند، به گونه‌ای که در هفته یاد شده این امر موجب سیگنال‌های ضعیف، اما مثبت در بازار داخلی آهن شد.

در شنبه هفته یاد شده، فولادسازان بخش خصوصی تغییر قیمت ندادند، اما بازار تهران با کاهش نرخ مواجه شد، به گونه‌ای که در این روز میلگرد و تیرآهن با افت نرخ عرضه شدند.

در مبادلات روز یکشنبه این مدت، فولادسازان به علت تداوم افزایش قیمت بیلت در بازار‌های جهانی نسبت به رشد قیمت تولیدات خود واکنش نشان داده به گونه‌ای که در این روز برخی از فولادسازان میلگرد تولیدی خود را با رشد قیمت به بازار داخلی عرضه کردند.

در مدت یاد شده، محصولات فولادی نیز افزایش قیمت را نسبت به روز ماقبل از آن تجربه کردند.

در این مدت، قیمت آهن در بازار تهران نیز رشد محسوسی داشت به گونه‌ای که در این روز میلگرد و تیرآهن در این بازار با افزایش قیمت عرضه شد.

رشد قیمت آهن‌آلات به روز دوشنبه هفته مورد بررسی کشیده شد، به طوری که در این روز علاوه بر میلگرد تولیدی فولادسازان بخش خصوصی، میلگرد بخش دولتی نیز با رشد قیمت روبه‌رو شد.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز با افزایش قیمت نسبت به روز ماقبل از آن در بازار تهران عرضه شد؛ اما در این روز نرخ شمش فولاد همچنان ثابت بود.

درحالی که در پی بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و رشد قیمت بیلت در بازارهای جهانی فولادسازان عزم خود را برای بالا بردن قیمت‌ها جزم کرده بودند؛ اما در دو روز پایانی دومین هفته شهریور ماه جاری، رشد قیمت‌ها متوقف شد و گویی این افزایش نرخ موقتی بود.

در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه یاد شده، قیمت آهن در بازار غیر‌رسمی ثابت بود، اما در بازار تهران میلگرد کاهش قیمت داشت اما تیرآهن با افزایش قیمت مواجه شد. در روزهای یاد شده، شمش فولاد تولید داخل همچنان از ثبات قیمت برخورداربود.

به اعتقاد فعالان بازار، به‌رغم رشد قیمت بیلت در بازارهای جهانی و بهبود وضعیت اقتصادی در این بازارها، اما در بازار داخلی به علت رکود در بخش ساخت‌وساز و عدم تقاضا برای محصولات فولادی به علت عدم اجرایی شدن طرح‌های عمرانی از سوی دولت، بازار آهن همچنان منتظر رونق است که این امر جز در سایه سیاست‌های حمایتی دولت از طریق تزریق منابع و تسهیلات مورد نیاز محقق نخواهد شد.