به گزارش موسسه مشاوره تولید و مهندسی مدیریت قیمت فولاد در ۱۲ ماه گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرد و در

سه ماهه دوم سال جاری، سیکل قیمت آن به کف خود رسید. بین اوت ۲۰۰۸ و اوت سال‌جاری ارزش معاملات کلاف/ ورق سرد نوع ۳۰۴ در آمریکای شمالی تقریبا ۶۰درصد کاهش یافته است. در اروپا نیز میزان فروش، بیش از ۵۲درصد و در آسیا حدود ۴۷درصد با کاهش روبه‌رو بوده است.

به دلیل کاهش شدید بهای مواد خام، اضافه نرخ آلیاژی در غرب تا ماه مه ۲۰۰۹ روند کاهشی به خود گرفت. برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۰۳ ارزش هر تن نیکل در LME به زیر ۱۰۰۰۰ دلار سقوط کرد. کروم و مولیبدن هم تا ماه آوریل با بیش از ۷۰درصد کاهش روبه‌رو شد که در پی آن اکثر خریداران فولاد از بازار خارج شدند.

با کاهش بهای موجودی‌های کالا، مراکز خدماتی در فروش کالاها تعجیل کردند. تخفیف قیمت‌ها تاثیر کمی بر افزایش حجم خرید داشت. از این رو، بسیاری از کارخانه‌ها در تمام مناطق با کاهش تولید خود سعی کردند تا ثبات در بازار حاصل شود.

تا اواخر سه ماهه دوم امسال، سطح موجودی کالای توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی در حد بی‌نهایت پایینی قرار داشت. این عوامل موجب شد تا کارخانه‌های تمام مناطق میزان فروش خود را طی سه ماه اخیر افزایش دهند. وضعیت برخی از بخش‌هایی که مصرف‌کننده نهایی فولاد بودند (به خصوص صنعت خودرو) اندکی به سمت بهبود پیش می‌رود. با این حال میزان مصرف همچنان پایین می‌باشد.

پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات محصولات تخت فولادی ضدزنگ آستینیتیک به روند صعودی خود در کوتاه‌مدت ادامه دهد. مشتریان انتظار دارند با کاهش موجودی کالایشان سفارش خرید خود را افزایش دهند.

در ماه‌های آتی بالا رفتن بهای مواد خام هم عاملی است که باعث افزایش قیمت فولاد خواهد شد. البته احتمالا در ادامه سال ۲۰۰۹ تعداد مصرف‌کنندگان نهایی همچنان کم باقی خواهد ماند که این مساله می‌تواند افزایش در قیمت فروش را با محدودیت مواجه سازد.

طی سه ماه چهارم سال انتظار می‌رود سطح تولید در تمام مناطق افزایش یابد که این عامل منجر به مازاد عرضه در بازار خواهد شد و در نتیجه در چند ماه پاپانی سال ۲۰۰۹ در تمام بخش‌های دنیا شاهد افت برخی از قیمت‌ها خواهیم بود. کاهش بهای نیکل هم فشار مضاعفی بر کاهش قیمت‌ها در این دوره وارد خواهد کرد.

در ابتدای سال آینده وضعیت اقتصاد جهان مسیر بهبود خود را طی خواهد کرد. وضعیت اعتباردهی نیز احتمالا بهتر خواهد شد؛ چرا که میزان ذخایر بانک‌ها افزایش یافته و بدهی سنگین آنها تسویه خواهد شد. در نهایت با افزایش قدرت خرید خریداران، شاهد افزایش فروش در صنعت فولاد خواهیم بود. بسته‌های حمایتی دولت نیز احتمالا موجب افزایش تقاضا برای فولاد خواهد شد. با افزایش هزینه مصرف‌کنندگان میزان مصرف به خصوص در بخش اسباب و اثاثیه افزایش خواهد یافت که این مساله اطمینان خاطری به توزیع‌کنندگان می‌دهد تا بر موجودی کالای خود بیافزایند. در نهایت، پیش‌بینی می‌شود از اوایل سال ۲۰۱۰ شاهد بهبود قیمت‌ها باشیم؛ مضافا اینکه این افزایش قیمت تا تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: سایت کارگزاری بانک ملی