بازار بی‌تحرک آهن در رینگ فلزی

گروه بورس کالا - پایین بودن تقاضا در بازار و قرار داشتن در روزهای پایانی هفته باعث شد تا معاملات دیروز رینگ فولاد به صورت محدود و با تناژ پایین انجام شود.

در این روز ذوب‌آهن اصفهان تنها یک عرضه داشت. ۲ عرضه دیگر نیز تیرآهن چین و میلگرد گروه ملی بود.

بر این اساس تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ چینی با قیمت ۵۶۰۰ ریال، ۲‌هزار و ۶۴۰ تن عرضه شد که برای آن ۹‌هزار تن تقاضا موجود بود. پس از رقابت کارگزاران نرخ این کالا به ۵۶۴۸ ریال رسید و معامله شد. سبد میلگرد A- ۱، و۱۶ تا ۲۵ ذوب‌آهن در این روز با قیمت ۶۶۵۰ ریال عرضه شد که در نهایت به ۷۷۷۶ ریال رسید و معامله شد. در این روز همچنین میلگرد کلاف A۲ - ۸ وگروه ملی با قیمت

۶۲۰۰ ریال عرضه شد که ۸۲۰ تن کل عرضه فروش رفت.

به‌رغم رقابت خریداران در تالار بورس کالا، فعالان بازار از رکود معاملات دیروز خبر دادند.

به گفته یکی از تجار بازار با توجه به احتمال تعطیلی روز شنبه، خرید در بازار دیروز کمتر شده و خریداران با توجه به اینکه برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال رونق بازار پس از اتمام ماه رمضان خبر داده‌اند، ترجیح می‌دهند تا منتظر هفته آینده مانده و در صورت تحقق این پیش‌بینی خرید کنند.

اگرچه هنوز در بازار ابهاماتی نسبت به اجرای پروژه‌های عمرانی دولت وجود دارد، اما خریداران نسبت به آینده امیدوارند؛ به طوری که این روزها برخی پیش‌بینی می‌کنند قیمت میلگرد در بازار ایران پس از عید فطر به ۵۸۰ تا ۶۰۰ تومان برسد.

یکی از تجار با اشاره به اینکه نه تنها در ایران، بلکه در بازار‌های منطقه نیز همچون ترکیه و آذربایجان و دبی نیز خرید‌ها به

آرامی ‌و به دور از هیجان انجام می‌شود، گفت: اما در ایران قیمت‌ها خیلی پایین‌تر است؛ از این رو پیش‌بینی می‌شود قیمت میلگرد

پس از عید فطر به سطح منطقی‌تری در مقایسه با قیمت بیلت برسد.

وی در خصوص همزمانی پایان ماه رمضان با شروع فصل سرما معتقد است این مساله مانع جدی برای حرکت بازار محسوب نمی‌شود.

این فعال بازار خاطرنشان کرد: اگرچه با شروع فصل سرما انتظار کاهش تقاضا وجود دارد؛ اما در ایران همه ساله با کاهش تقاضا در شهر‌های شمالی با رشد تقاضا در نقاط گرمسیر جنوبی روبه‌رو می‌شویم.

وی در این خصوص توضیح داد: در مناطق گرمسیری با شروع پاییز و زمستان شرایط ساخت و ساز بهتر می‌شود؛ از این رو نمی‌توان گفت در کل کشور فصل بارندگی با کاهش تقاضا همراه است؛ از این رو اگر تقاضای موثری در بازار ایجاد شود بازار قطعا پس از عید بهبود می‌یابد.

فعالان بازار کاهش تقاضا در بازار فولاد را به تنش‌ها و اثرات به جا مانده از بحران‌های مالی سال گذشته ذکر کرده و امیدوارند سطح معاملات در ایران نیز با تزریق بودجه پروژه‌های عمرانی همراه با بازار‌های جهانی بهبود پیدا کند.

در همین راستا، فعالان بازار رقابت‌های بورس را به تلاش معامله‌گران برای بازارسازی دانسته و آنچه را که در این روزها در رینگ صورت می‌گیرد، نشان‌دهنده شرایط واقعی بازار نمی‌دانند.