محصولات پتروشیمی‌ارزان شد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: قیمت محصولات پتروشیمی‌در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا بار دیگر طی دو هفته گذشته با کاهش مواجه شد.

به گفته یکی از فعالان اقتصادی، رکود در بازار داخلی سبب شده است تا نرخ محصولات پتروشیمی‌کاهش یابد و بار دیگر التهاب به بازار پتروشیمی‌ها بازگردد. همچنین عرضه اندک برخی از محصولات پلیمری در معاملات روز سه‌شنبه سبب شد تا ناظر تالار، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ را به دلیل تناژ پایین آن از تابلوی بورس کالا حذف کند. با این وجود محصولات پتروشیمی‌کاهش نرخ را در این روز تجربه کردند.

حذف پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ از تابلوی بورس کالا

در معاملات این روز پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ پتروشیمی‌بندرامام با نرخ ۱۲۲۹۴ ریال و حجم ۲۲ تن عرضه شد که ناظر تالار به دلیل حجم اندک این کالا، آن را از تابلوی بورس کالا حذف کرد.در این روز همچنین برخی از محصولات پتروشیمی‌نظیر گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سنگین بادی و پلی‌استایرن با وجود کاهش نرخ محصولات پتروشیمی‌با رقابت در بورس کالا مواجه شدند.به گفته فعالان اقتصادی کمبود این کالاها در بازار محصولات پتروشیمی‌سبب شده است تا کارگزاران برای خرید این محصولات دست به رقابت بزنند.

البته نماینده بازرگانی پتروشیمی‌علت اصلی عرضه اندک این محصولات را عدم وجود این کالاها در انبار مجتمع‌های پتروشیمی عنوان می‌کند و معتقد است: عدم هماهنگی مجتمع‌های پتروشیمی‌ نیز این موضوع را تشدید کرده‌است، چرا که به عنوان مثال پتروشیمی‌ بندرامام و تبریز قادر به تولید پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ هستند، اما در روزهای اخیر تنها پتروشیمی‌ بندرامام این کالا را تولید کرده است و این موضوع سبب شده تا بازار محصولات پتروشیمی‌با کمبود این کالا مواجه شود.

در معاملات این روز همچنین پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ پتروشیمی‌ جم با نرخ ۱۱۱۳۲ ریال و حجم ۱۰۰۱ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۹۰۰ ریال خریداری شد. پلی‌اتیلن سنگین بادی۰۰۳۵ پتروشیمی‌ بندرامام با نرخ ۱۱۱۳۲ ریال و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۰۰۰ریال خریداری شد.

پلی‌استایرن انبساطی ۴۰۰ پتروشیمی‌ تبریز با نرخ ۱۱۹۱۱ ریال و حجم ۱۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت، ۱۸۵۰۱ ریال خریداری شد. پلی‌استایرن انبساطی ۵۰۰ پتروشیمی ‌تبریز با نرخ ۱۱۹۱۱ ریال و حجم ۸۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۴۶۰۰‌ریال خریداری شد.

پلی‌استایرن معمولی PS۱۵۴۰ پتروشیمی‌تبریز با نرخ ۱۱۶۹۹ ریال و حجم ۱۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۸۳۵‌ریال، ۹۰۰ تن از آن خریداری شد. پلی‌استایرن مقاومS۷۲۴۰ پتروشیمی‌ تبریز با نرخ ۱۲۵۰۱ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۹۲۱ریال خریداری شد. این معاملات در حالی رخ داد که همگی سلف بودند.

عرضه‌های بدون پشتوانه از سوی بازرگانی پتروشیمی

به گفته یکی از فعالان اقتصادی التهاب در بازار محصولات پتروشیمی ‌ و همچنین فشار دولت به بازرگانی پتروشیمی‌ برای متعادل نگهداشتن بازار این محصولات سبب شده است تا عرضه‌هایی بدون پشتوانه توسط بازرگانی پتروشیمی ‌صورت بگیرد.

وی در ادامه می‌گوید: مجتمع‌های پتروشیمی‌در تابستان به دلیل تعطیلی برخی از فازهای تولید و تعمیرات دچار وقفه در تولید محصولات پتروشیمی‌ می‌شوند و این موضوع سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی‌طی دو ماه گذشته عرضه محموله‌های پتروشیمی‌را کاهش دهد و به سلف فروشی روی بیاورد تا بتواند با ایجاد جو روانی بازار را به تعادل نزدیک کند.

PVC وارداتی بدون خریدار ماند

در این روز همچنین بازرگانی پتروشیمی ‌اقدام به عرضه پی‌وی‌سی وارداتی S۶۶ و S۷۱ تیانژین کرد، اما تقاضایی برای خرید این کالا در تابلو ثبت نشد.

پی‌وی‌سی S۶۶ تیانژین با نرخ ۱۳۲۵۸ریال و حجم ۴۱ تن عرضه و معامله نشد، همچنین پی‌وی‌سی S۷۱ تیانژین نیز با نرخ ۱۳۵۵۸ ریال و حجم ۳۰۸ تن عرضه و معامله نشد.

با وجود اینکه پی‌وی‌سی هر بار در بورس کالا با تقاضای بسیار مواجه می‌شد، اما این بار با اینکه نماینده بازرگانی پتروشیمی ‌در بورس کالا اعلام کرد که این کالا اعتباری و بدون کارمزد به فروش می‌رسد، کارگزاران تمایلی به خرید این کالا نشان ندادند.

به گفته فعالان اقتصادی نرخ بالای این کالا سبب شد تا خریداران تمایلی برای خرید پی‌وی‌سی نداشته باشند. با این حال نماینده بازرگانی پتروشیمی‌در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد در این باره گفت: این کالا وارداتی سال گذشته است و بازرگانی پتروشیمی‌ نمی‌تواند نرخ آن را کاهش بدهد.