بنا به گزارش مشترک مرکز اطلاعات صنعت تولید کالای مصرفی ملی چین (CNLIIC)، انجمن صنعت پردازش پلاستیک چین (CPPIA) و بورس کالای دالیان (DCE) حجم تولید، فروش، واردات/ صادرات و بازده شرکت‌های فعال در صنعت پلاستیک در نیمه اول سال جاری به‌طور پیوسته رو به افزایش بوده است. بنابر شرکت پورتال صنعتی ادسله چین، چنانچه روند پیشرفت مطلوب در نیمه اول سال تداوم یابد، طبق برنامه قرار است در نیمه دوم سال جاری صنعت پلاستیک چین ۱۰درصد رشد کند.

به گزارش سایت کارگزاری بانک ملی در ۵ ماه اول امسال، کل تولید پلاستیک نزدیک به ۶/۳۸۱بیلیون RMB د(۵/۷ درصد بالاتر از سال قبل) گزارش شده است. در بررسی حجم تولید ماهانه، تولید ماه مه تقریبا برابر ۱/۱۶میلیون تن بوده که نسبت به سایر ماه‌ها روند افزایشی کندتری داشته است. به استثنای ماه ژانویه، بازده تمامی ماه‌ها تا ماه مه ۲۰۰۹ در مقایسه با ماه مشابه خود در سال قبل و سال ماقبل‌تر (۲۰۰۷) بالاتر بوده است.

به علاوه حجم فروش پلاستیک‌ها در ماه مه به ۳۷۱بیلیون RMB رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۶درصد افزایش نشان می‌داد؛ فروش این ماه نزدیک به ۱۰درصد از کل حجم فروش صنعت تولید کالای مصرفی چین را نیز به خود اختصاص داد. این نسبت حاکی از این است که بازار در مسیر بهبود و ترقی قرار گرفته است.

طی ۵ ماه اول سال، میانگین نسبت فروش صنعت پلاستیک ۲/۹۷درصد بود. از ماه مارس نسبت فروش ماهانه روند صعودی به خود گرفت و در ماه مه به سقف ۵/۹۷درصد رسید. به استثنای چرم مصنوعی پلاستیکی، چرم ترکیبی مصنوعی و تولید قطعات پلاستیکی، تمام زیرمجموعه‌ها نسبت فروشی (حداقل) برابر ۹۷درصد به ثبت رساندند.

با این حال، روند بهبود واردات و صادرات پلاستیک‌ها نسبتا کندتر بوده است. اطلاعات گمرکی چین نشان می‌دهد که کل حجم واردات و صادرات مواد پلاستیک در چهار ماه نخست سال جاری ۶۱/۱۲بیلیون دلار بوده است. از ماه ژانویه تا آوریل حجم صادرات با ۳۳/۵درصد کاهش به ۷۴/۹بیلیون دلار و حجم واردات با ۲۹/۲۶درصد کاهش به ۸۸/۲بیلیون دلار رسید. در ماه فوریه میزان صادرات به دلیل فرا رسیدن فصل کاهش مبادلات صنعت به کمترین حد خود رسید، اما آمارها نشان می‌دهد که در ماه مارس ورق برگشت و در ماه آوریل شاهد ۲۷/۳درصد رشد نسبت به ماه قبل بودیم. حجم واردات نیز در ماه مارس شدت گرفت و در مقایسه با ماه قبلی ۷۲/۲۲درصد افزایش یافت، در ادامه این روند صعودی در ماه آوریل نیز نسبت به ماه مارس ۲۰۰۹ حجم واردات ۴۵/۱۵درصد رشد کرد.کم شدن تدریجی تقاضا در بازار و مازاد تولید منجر به زیان گسترده بخش‌های تولیدی در صنعت پلاستیک شده است. از ژانویه تا فوریه، سود صنایع قطعات پلاستیکی و فیلم‌های پلاستیکی به ترتیب با ۸۹/۵۵ و ۶۴/۳۸درصد کاهش به ۲۱۵ و ۳۶۰میلیون RMB رسید. بخش‌های تولیدی پلاستیک‌های فوم و چرم‌مصنوعی نیز زیان دادند. البته سود شرکت‌هایی که به تولید ورق‌های پلاستیکی، لوله، پروفایل، طناب و ظرف مشغول هستند در حال افزایش است. سود حاصل از تولید ورق، لوله و پروفایل در دوره مورد نظر بیشتر از سایرین بود، به‌طوری که با ۹۶/۱۵درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۹۰۱میلیون RMB رسید.