افت 18‌درصدی تولید فولاد خام جهان
آزاده حسینی
تولید فولاد خام در هشتمین ماه میلادی سال‌جاری نیز با کاهش مواجه شد. طی ۸ ماه ابتدای سالجاری میلادی تولید فولاد خام جهان با کاهش ۱/۱۸‌درصدی مواجه شد.

آسیا و تولید ۴‌درصدی فولاد
تولید فولاد خام در بازارهای جهانی با وجود حضور قدرتمند چین با کاهش 1/4‌درصدی مواجه شد. در بین کشورهای آسیایی به غیر از چین ،هند و ایران سایر کشورها با کاهش مواجه شدند، از این رو حجم تولید با کاهش روبه‌رو شد، اما تولید فولاد خام چین در 8 ماه ابتدای سال با رشد 2/5‌درصدی معادل 369 میلیون و 651‌هزار تن بود، همچنین تولید فولادخام این کشور در ماه آگوست به 3/52‌میلیون تن رسید که افزایش 22‌درصدی را نسبت به آگوست 2009 نشان داد. این میزان تولید ماهانه فولاد خام در تاریخ صنعت فولادسازی چین بی‌سابقه به شمار می‌رود‌.در همین حال تولید فولاد خام ژاپن به عنوان دومین فولادساز دنیا با کاهش36‌درصدی همراه شده و به رقم 52 میلیون و 661‌هزار تن رسید. این کشور در ماه آگوست با 3/18‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه تولید خود را به 8‌میلیون و 311هزار تن رساند.
این در حالی‌ است که هند جزو بزرگان تولید فولاد به شمار می‌رود، تولید فولاد خود را همپای چین افزایش داده و با رشد ۵/۱‌درصدی به ۳۷میلیون و ۱۵‌هزار تن رساند‌.تولید فولاد خام هند در ماه آگوست با کاهش ۳/۰‌درصدی مواجه شده و به ۴‌میلیون و ۷۳۰‌هزار تن رسید.
ایران و رشد 8/12‌درصدی فولاد خام
تولید فولاد خام ایران نیز در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی حدود هفت‌میلیون و ۳۶۷‌هزار تن اعلام شده که نسبت به هفت‌ماهه اول سال ۲۰۰۸ میلادی ۸/۱۲‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.
رشد تولید فولاد ایران در خاورمیانه باعث افزایش سطح کلی فولاد و در واقع نشان‌دهنده رشد تولید در این منطقه بوده است.
بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، ایران با تولید حدود ۱۰‌میلیون تن فولاد خام در سال گذشته میلادی به رتبه ۱۹ جهانی و ۲ خاورمیانه دست یافته بود.
بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ماه آگوست سال جاری میلادی حدود 850‌هزار تن بوده که 2/15‌درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.
در میان کلیه ۶۶ کشوری که انجمن جهانی فولاد آمار تولید آنها را در ماه آگوست منتشر کرده است، فقط کشورهای یونان، لوکزامبورگ، نروژ، بلاروس، ازبکستان، ال سالوادور، اکوادور، الجزایر، لیبی، ایران، عربستان سعودی و چین توانستند افزایش تولید را تجربه کنند و تولید فولاد خام در سایر کشورها با کاهش مواجه شد.
افت 41‌درصدی از سوی فولادسازان اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا با کاهش ۴۱درصدی پیشگام کاهش تولید فولاد خام بود‌. این کشورها در مدت مشابه سال قبل معادل ۱۴۲ میلیون و ۸۵۱‌هزار تن فولاد تولید کردند، این در حالی است که در سال جاری آمار تولید اتحادیه اروپا معادل ۸۴ میلیون و ۲۲۲‌هزار تن شد‌.
کشورهای مشترک المنافع که تقریبا جزو بزرگترین منابع برای واردات کشورمان محسوب می‌شوند نیز در 8ماه ابتدای سال در مجموع تولید خود را 3/29‌درصد کاهش دادند ،این کشورها در تاریخ ذکر شده موفق به تولید 60‌میلیون و 806‌هزار تن فولاد شدند.
کشورهای CIS در ماه آگوست نیز با کاهش ۱۹‌درصدی مواجه شده و معادل ۸ میلیون و ۳۴۰‌هزار تن فولاد تولید کردند.
کاهش 50‌درصدی تولید فولاد آمریکا
همچنین تولید فولاد خام آمریکا در ماه آگوست ۲۰۰۹ به ۲/۵‌میلیون تن رسید که کاهش ۴۰‌درصدی را نسبت به آگوست ۲۰۰۸ نشان داد.این کشور در ۸ ماه ابتدای سال با کاهش ۴/۴۹‌درصدی موفق به تولید ۳۴میلیون و ۵۰۸‌هزار تن فولاد شد. برزیل نیز با تحمل ۱۵‌درصد کاهش حدود ۶/۲‌میلیون تن فولاد خام در همین ماه تولید کرد.
تداوم روند نزولی تولید فولاد خام جهان در ماه آگوست
تولید فولاد خام در ۶۶ کشور جهان در ماه آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی با ۵.۵‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۵/۱۰۶‌میلیون تن رسید.
البته بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد مجموع تولید فولاد خام 66 کشور جهان در هشت ماهه سال 2009 میلادی با 1/ 18‌درصد افت نسبت به مدت مشابه در سال 2008 به 5/759میلیون تن رسید.
بر این اساس تولید جهانی فولاد خام از آوریل ۲۰۰۹ تاکنون روند به نسبت صعودی را در پیش گرفته و ماه به ماه روند کاهشی تولید جهانی فولاد خام کمتر شده است.
در ماه آگوست سال جاری تقریبا اغلب فولادسازان بزرگ جهان مانند چین، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، آمریکا و برزیل بیشترین تولید ماهانه خود را در سال 2009 میلادی تاکنون تجربه کردند.