به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بازار نتوانست مشخص کند آیا در هفته‌های پیش رو شاهد بهبود در تقاضا خواهیم بود یا خیر، قیمت مس کاتد جهان در بورس فلزات لندن (LME) اندکی کاهش یافت. مس پایه نقدی LME در این هفته نیز به قیمت Ib ا ۷۹/۲ دلار (۶۱۵۱دلار /تن) معامله شد. میانگین قیمت مس LME در ماه اوت Ib ا ۸۰/۲دلار (۶۱۷۳ دلار / تن) بود. البته به دلیل بروز نشانه‌هایی از بهبود اقتصاد آمریکا (دومین مصرف‌کننده بزرگ فلز دنیا) قیمت قراردادهای آتی مس- تحویلی در ماه دسامبر - در این هفته تا ۹۲/۲دلار (۶۴۳۷دلار/ تن) افزایش یافت.

قیمت نقدی مس LME در سال‌جاری بیش از دو برابر رشد کرد که تا حد زیادی متاثر از واردات این فلز به کشور چین در نیمه اول سال بود، اما هنوز قیمت مس ۱۰درصد پایین‌تر از قیمت آن در همین دوره در سال قبل می‌‌باشد؛ چرا که بحران جهان میزان تقاضا برای مواد خام را کاهش داده است. کلا می‌توان گفت قیمت مس در سال ۲۰۰۹ روبه صعود بوده، اما نوسانات قیمت چندان منظم نبوده است.

بنابر اظهارات بن‌برنانکه، رییس بانک مرکزی آمریکا، بحران مالی آمریکا احتمالا سپری شده و به نظر می‌رسد، وضعیت بازارهای کالا نیز در پی آن بهتر شده باشد. همچنین مارک هیهو (تحلیلگر) در مصاحبه تلفنی با بلومبرگ اظهار داشته که در این هفته بازار کالا (به خصوص مس) توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده بوده است.

همچنان تحلیل‌گران در خصوص آن روی دیگر نوسان قیمت مس بحث می‌کنند؛ با کاهش قیمت مس ناشی از پایین‌آمدن حجم واردات چین و احتمال افزایش صادرات بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز صنعتی دنیا، سیاست خرده‌فروشان در ماه اوت به طرز حیرت‌آوری تغییر کرد، به طوری که میزان فروش ۷/۲درصد افزایش یافت. به نقل از بن وستمور، اقتصاددان (کالا) در بانک ملی استرالیا، انتظار می‌رود در دو ماه آینده میزان واردات چین معتدل شود با این فرض که فرآیند افزایش موجودی کالا در یک سطح متعادل قرار

داشته باشد. به گفته دیوید ویلسون، رییس بخش تحقیقات کالاها در بانک سرمایه‌گذاری Societe Generale در پاریس، جریانات ورودی سرمایه در بازار فلزات پایه وجود دارد که بیشتر تحت تاثیر چشم‌انداز مثبت نسبت به بهبود مصرف در سال آینده قرار گرفته است.

ضمنا بانک مک کوئری استرالیا در هفته‌ای که گذشت پیش‌بینی خود از قیمت مس را افزایش داد، در این تغییر قیمت مس در سال ۲۰۰۹ با Ib ا۳۸/۲دلار (۵۲۴۷دلار)، در سال ۲۰۱۰ به ۲۰/۳دلار (۷۰۵۵دلار) خواهد رسید که نشان‌دهنده افزایش میزان خرید چین در سال ۲۰۰۹ و انتظار افزایش تقاضا در سال ۲۰۱۰ است.

منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی