تعیین نوسان 10درصدی و حذف طرح فوب خلیج فارس

گروه بورس کالا-کتایون دارابی: قیمت محصولات پتروشیمی در معاملات روز گذشته بورس کالا در رقابت رشد داشت.

اگرچه نرخ پایه محصولات پتروشیمی در این روز نسبت به معاملات هفته گذشته ثابت بود، اما کارگزاران ترجیح دادند در رقابت محموله‌های پتروشیمی را گران تر از هفته گذشته خریداری کنند، همچنین در این روز گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین بادی با افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت مواجه شدند.

در معاملات این روز ناظر تالار با عرضه پلی استایرن انبساطی ۴۰۰ و پی وی سی با نرخ پایه مخالفت کرد و از نماینده بازرگانی پتروشیمی خواست تا این محصولات را با نرخ معامله شده هفته گذشته با ۱۰درصد نوسان عرضه کند، اما نماینده بازرگانی پتروشیمی این درخواست را قبول نکرد.

پیش‌تر از این بورس کالا مخالفت خود را با قیمت‌گذاری بازرگانی پتروشیمی براساس fob-۵ اعلام کرده بود، اما بازرگانی پتروشیمی به هیچ وجه حاضر به تغییر قیمت محصولات پتروشیمی نشده بود.اما در معاملات این هفته ناظر تالار اعلام کرد که طی نامه‌ای که هفته گذشته سازمان بورس به بورس کالا ارسال کرده است، از این پس بورس کالا قیمت‌گذاری بازرگانی پتروشیمی را براساس fob-۵ نمی‌پذیرد.

با وجود اینکه نماینده بازرگانی پتروشیمی در مقابل این تغییر نرخ مقاومت کرد، اما ناظر تالار با مسوولیت بورس کالا نرخ پلی استایرن انبساطی ۴۰۰ و پی وی سی را تغییر داد.

به این ترتیب پلی استایرن انبساطی ۴۰۰ پتروشیمی تبریز با نرخ ۱۳۰۰۰ ریال و حجم ۱۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۴۶۰۱ ریال خریداری شد. این کالا هفته گذشته ۱۷۶ تومان ارزان تر از روز گذشته و با نرخ ۱۱۲۴۷ ریال عرضه شد که با قیمت ۱۴۷۰۲ ریال خریداری شد.

در این روز همچنین پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۸۰۰۰ ریال و حجم ۳۰۰۰تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۱۱۱۱ ریال، ۱۵۰۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. این کالا هفته گذشته ۴۸ تومان ارزان تر و با نرخ ۷۵۲۸ ریال عرضه و با قیمت ۱۰۹۹۸ ریال خریداری شده بود.