قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند ثابتی برخوردار بوده است. تثبیت قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی و تداوم ضعف تقاضا در بازار محصولات فولادی نهایی، موجب شد که قیمت شمش فولادی در اغلب بازارهای جهانی ثابت باقی بماند.

رقابت بین صادرکنندگان ترک و CIS بالا گرفت
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و همچنین قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، برای سومین هفته متوالی، از ثبات برخوردار بوده است. به علت شرایط باثبات بر بازار آهن قراضه، تولیدکنندگان بیلت ترکیه، قیمت‌های قبلی خود را حفظ کردند.
در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه بطور متوسط در حدود 405-400‌دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد، که در مقایسه با دو هفته گذشته، تغییری نداشته است. در بخش صادرات هم آخرین قیمت صادراتی بیلت معادل 420-410‌دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با دو هفته گذشته ثابت بوده است.
گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که صادرات بیلت ترکیه در مقادیر کوچک و محدودی صورت می‌گیرد که عمدتا به کشورهای شرق دور صادر می‌شود. فعالان بازار بر این عقیده‌اند، با توجه به شرایط رقابتی حاکم بر بازار جهانی بیلت، ضعف تقاضا در بازار محصولات نهایی و درصورت عدم تغییر قیمت آهن قراضه، قیمت صادراتی بیلت ترکیه به روند باثبات خود در آینده ادامه خواهد داد. فعالان بازار اعلام می‌کنند که رقابت شدیدی بین تولید کنندگان بیلت ترکیه و کشورهای CIS برای صادرات بیلت به کشورهای چین و سنگاپور وجود دارد.
پیشنهاد بیلت 380‌دلاری از سوی CIS
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS، ا ۳۹۰-۳۸۰‌دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته، تغییری نداشت است. گزارشات منتشره نشان می‌دهد که تقاضای خرید بیلت توسط کشورهای واردکننده همچنان پایین است. قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS و چین به مقصد ویتنام، ۴۵۵-۴۵۰‌دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است. گفته می‌شود امکان خرید از کشورهای CIS با ۲۰-۱۰‌دلار/تن پایین‌تر وجود دارد.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس، 450-440‌دلار/تن، سی اف آر، اعلام شد که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. فعالان بازار اعلام می‌کنند که با کاهش قیمت بیلت برای تحویل به کشورهای منطقه خلیج فارس، تقاضای خرید تا حدودی تقویت شده است. اما در مجموع حجم خرید بیلت پایین است.
تولید کنندگان بیلت CIS برای جلب مشتری بیشتر قیمت صادراتی خود را به سطح ۳۹۰-۳۸۰‌دلار/تن، فوب کاهش دادند، لکن حجم صادرات آنها با توجه به ضعف حاکم بر بازار محصولات فولادی، چندان افزایشی نداشته است.
تقویت بازار شمش در چین
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید ۲۰mnsi ، ا۳۲۹۳ یوآن/تن (۴۸۲‌دلار/تن)و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵، ا۳۱۹۳ یوآن/تن (۴۶۸‌دلار/تن) است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۰ یوآن/تن افزایش داشته است. در بخش صادرات هم، قیمت‌های پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف از ۵۵۰-۵۴۰‌دلار/تن، فوب در هفته قبل به سطح ۵۷۰-۵۶۰ ‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافته است. تقویت نسبی بازار داخلی فولاد چین عامل اصلی افزایش قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی است، اما قیمت‌های پیشنهادی رقابتی نیست.
میلگرد و باز هم تثبیت نرخ در بازارهای جهانی
قیمت صادراتی میلگرد، در هفته مورد بررسی در بازارهای عمده جهانی، به جز کشورهای CIS، از ثبات برخوردار بوده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت میلگرد صادراتی آن از روند باثباتی برخوردار بوده است. با توجه به تثبیت قیمت آهن قراضه و بیلت، تولیدکنندگان میلگرد ترکیه تصمیم گرفتندکه قیمت تولید ماه نوامبر را ثابت نگه دارند. اما تقاضای میلگرد در بازارهای داخلی و صادراتی همچنان سرد و ضعیف است. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی در حدود 460-450‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه بوده که در مقایسه با هفته قبل، تغییری نداشته است. در بخش صادرات هم قیمت صادراتی ترکیه همانند دو هفته قبل،460-450‌دلار/تن، فوب گزارش شده است.
برخی از گزارش‌ها حاکی است که تعداد معدودی از تولیدکنندگان میلگرد ترکیه قیمت صادراتی خود را به ۴۶۵-۴۶۰‌دلار/تن، فوب افزایش دادند، لکن انجام سفارش خرید در این سطح از قیمت‌ها شنیده نشده است. لازم به ذکر است طی چند ماه گذشته صادرکنندگان میلگرد ترکیه شرایط بسیار سختی را سپری کرده و به‌شدت از ضعف تقاضا رنج می‌برند. درشش ماه اول سال ۲۰۰۹، کشور مصر عمده‌ترین واردکننده میلگرد از ترکیه بوده است.اما از ماه ژوئن به بعد تقاضای خرید مصری‌ها به دلیل موجودی بالای انبارها و افت تقاضا، رو به کاهش گذاشت و حتی تولیدکنندگان داخلی مصر هم به دلیل سردی تقاضا، مجبور شدند تا قیمت‌های خود را کاهش دهند. با توجه به تداوم طولانی مدت ضعف تقاضا و به منظور برقراری توازن در عرضه و تقاضای میلگرد، امکان کاهش بیشتر تولید از سوی تولیدکنندگان میلگرد ترکیه وجود دارد.
بازار داخلی چین
در بازار داخلی چین، به دنبال کاهش سطح موجودی انبارها و بهبود نسبی تقاضا، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی روند صعودی داشته است. بعنوان مثال، متوسط آخرین قیمت میلگرد سایز ۲۰ میلیمتر در مناطق مختلف این کشور، ۳۷۴۰-۳۵۹۰ یوآن/تن (۵۴۸-۵۲۶‌دلار/تن) اعلام گردیده که نسبت به هفته قبل، حدود ۴۰ یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز از ۵۲۰-۴۹۵‌دلار/تن، فوب در هفته گذشته به ۵۲۰-۵۰۰‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید که بیانگر رشد جزئی قیمت صادراتی میلگرد چین می‌باشد که عمدتا ناشی از افزایش قیمت در بازار داخلی این کشور بوده است. لازم به ذکر است مقدار صادرات میلگرد این کشور محدود می‌باشد. قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در سطح ۴۴۵-۴۴۰‌دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته قبل، حدود ۱۰‌دلار/تن، افزایش داشته است. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده است که تقاضا در بازار ضعیف است و قیمت آهن قراضه و بیلت هم ثابت است.
بازار میلگرد خلیج‌فارس همچنان ضعیف
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس،۴۸۰-۴۷۰‌دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است، که نسبت به هفته گذشته، تغییری نداشته است. میزان تقاضای میلگرد کشورهای منطقه پایین است، ولی انجام خریدهای محدود توسط عربستان صورت می‌گیرد. آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، ۱۸۵۰ درهم/تن (۵۰۴‌دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت ۳ تا ۴ ماهه است که نسبت به هفته قبل کاهش جزئی داشته است. قیمت نقدی میلگرد در امارات حدود ۱۸۰۰ درهم/تن اعلام شده است. گفته می‌شود در شرایط جاری، خریداران میلگرد در امارات ترجیح می‌دهند که نیاز خود را از بازار داخل تامین کنند.
منبع:‌کارگزاری سی‌ولکس کالا