کاهش مجدد قیمت ورق در بورس کالا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: قیمت ورق گرم در معاملات روزگذشته در بورس کالا ۱۲ تومان کاهش پیدا کرد.

بر اساس این گزارش، در این روز ورق گرم B و ورق گرم C این شرکت با قیمت ۵۵۰ تومان عرضه و معامله شد. ورق سرد B نیز در این روز با نرخ ۶۷۱ تومان عرضه شد در حالی‌که آخرین قیمت ثبت شده برای آن ۶۸۵ تومان بوده است. روند کاهشی قیمت ورق در بازار عامل کاهش قیمت این محصول در بورس مطرح می‌شود. از این‌رو از هفته قبل عرضه‌کننده این خبر این کاهش را به بازار و خریداران خود اعلام کرده بودند تا از تاثیر یکباره این کاهش قیمت کمتر شود. اگرچه با همین هدف فولاد مبارکه سعی کرده تا به جای کاهش یکباره قیمت محصول خود، هر هفته به صورت پلکانی نرخ محصول خود را کاهش دهد اما برخی با این روش مخالف بوده و معتقدند کاهش پلکانی قیمت ورق نه تنها طی این مدت نتوانسته از گسترش نگرانی در میان خریداران بکاهد، بلکه اعتماد آنها را نیز کمتر کرده است.

بر این اساس یکی از کارگزاران به خبرنگار ما گفت: متاسفانه خریدارانی که هفته قبل کالا از بورس دریافت کرده بودند به دلیل اینکه کمتر از یک هفته دوباره مبارکه کاهش نرخ داد امروز از خرید کالا خودداری کردند. به عقیده وی، مبارکه به جای کاهش پلکانی قیمت‌ها در بازار بهتر است یکجا قیمت را کاهش داده و به بیانی دیگر تکلیف خریداران را مشخص کنند.

یکی دیگر از کارگزاران با اشاره به عرضه‌های سال قبل می‌افزاید: سال قبل هم کاهش ممتد قیمت‌ها باعث شد تا به همین ترتیب بازار اطمینان خود را از دست بدهد، اما امسال با توجه به شرایط ویژه بازار محصولات فولادی و با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت ورق در بازار آزاد ارزان‌تر و به صورت نقدی پیشنهاد می‌شود، این روش تاثیر منفی‌تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ورق ۵۵۰ تومانی در تابلوی بورس برای خریداران ۵۸۰ تومان تمام می‌شود، گفت: از آنجا که این کالا سلف بوده و ۲ ماه خواب کالا دارد، قیمت تمام شده آن بالاتر می‌رود از سوی دیگر در حال حاضر قیمت ورق در بازار به صورت نقدی پایین‌تر است، از این‌رو خریداران به این فکر می‌افتند که خرید خود را به تعویق بیندازند چرا که با این اوصاف احتمال می‌دهند هفته بعد دوباره کاهش نرخ وجود داشته باشد. وی کشف نرخ ورق دیروز با ۲۰۰ تن را

به همین مساله و ریزش خریداران مربوط دانست و خاطرنشان کرد: از اینرو به نظر می‌رسد کاهش قیمت ورق هماهنگ با بازار و نه به صورت پله‌ای خریداران بیشتری را وارد بازار کند. اما از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که مبارکه قصد ندارد هفته بعد تغییری در نرخ خود داشته باشد. در همین حال گفته می‌شود در چند هفته اخیر ورق ۲ که در بازار ایران کمبود داشته در چند محموله وارد بنادر شده است و باعث شده تا وزنه عرضه این کالا در بازار سنگین‌تر شود. در معاملات بورس کالا در روز گذشته ورق گرم C به قیمت ۵۵۰ تومان عرضه شد که ۴۰۰ تن معامله شد. ورق گرم B نیز ۵۵۰ تومان ۱۱۰۰ تن فروش رفت. قلع اندود نیز ۲۰۰ تن ۱۰هزار و ۹۴۵ تومان معامله شد. ورق سرد B با قیمت ۶۷۱۰ تومان عرضه شد که ۱۰۰ تن از آن فروش رفت. ورق گرم B و C برای سلف ۳۰/۱۰/۸۸ و ورق سرد B و قلع اندود برای سلف ۳۰/۱۱/۸۸ عرضه شده بود.

ثبات نسبی ورق در هفته گذشته

به گزارش متال بولتن قیمت انواع ورق در هفته گذشته در بازارهای عمده جهانی از روند ثابت یا نزولی برخوردار بوده است. در بازار داخلی ترکیه، قیمت محصولات فولادی تخت این کشور از روند ثابتی برخوردار بوده و بازار ورق ترکیه همچنان ساکت و آرام است. در بازار داخلی این کشور متوسط قیمت کویل گرم، همانند چند هفته گذشته، ۵۵۰-۵۴۰ دلار/تن اعلام شده که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است و قیمت کویل سرد هم تحویل درب کارخانه ( بدون احتساب مالیات ارزش افزوده) ۷۳۰-۷۰۰ دلار/تن اعلام شد که نسبت به هفته گذشته ثابت بوده است.

قیمت صادراتی معامله شده کویل گرم کشورهای CISا،۵۲۰-۴۸۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته، از تغییرات چندانی برخوردار نبوده است ولی قیمت کویل سرد از ۶۳۵-۵۸۰ دلار/تن، فوب به ۶۲۰-۵۸۰ دلار/تن، فوب کاهش یافت. علت این کاهش، نبود تقاضای کافی و رقابت با چین بوده است. برخی از فعالان بازار اعلام کردند که تعدادی از صادرکنندگان کویل سرد روسیه و اوکراین قیمت ۶۰۰-۵۶۵ دلار/تن، فوب را پیشنهاد می‌کنند. قیمت کویل گرم صادراتی شرکت EZDK مصر، ۵۹۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که از روند نزولی برخوردار بوده است. آخرین قیمت HRC و CRC وارداتی کشورهای خلیج‌فارس، به ترتیب ۶۲۰-۵۴۰ دلار/تن و۷۰۰-۶۶۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل، تغییری نداشته است.

در چین، بازارکویل گرم در مناطق مختلف این کشور از نوسان برخوردار بوده است. از طرفی با افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی، موجودی کویل گرم در انبارها در حال کاهش است، ولی از طرف دیگر قیمت کویل گرم تحت فشار افزایش تولید قرار دارد. در بخش صادرات هم قیمت پیشنهادی چینی‌ها برای کویل گرم به دنبال افت قیمت در بازار داخلی، در حال کاهش است. آخرین قیمت صادراتی کویل گرم چین، ۴۸۰-۴۶۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است، در حالی‌که قیمت صادراتی هفته قبل در سطح ۵۰۰-۴۸۰ دلار/تن، فوب بوده است. قیمت صادراتی کویل گرم (ضخامت ۵/۲-۸/۱ میلیمتر) و کویل سرد (ضخامت ۲/۱ میلیمتر) چین به مقصد پاکستان به ترتیب ۵۴۰ دلار/تن و ۶۸۰-۶۲۰ دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است. همچنین قیمت صادراتی کویل گرم چین به هند، ۵۲۵ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است.