7 محصول آف گرید دیروز عرضه شد

گروه بورس کالا-کتایون دارابی: محصولات آف گرید بار دیگر روز گذشته در معاملات بورس کالا به‌رغم وعده بورس کالا مبنی بر عرضه این محصولات در روز چهارشنبه، زودهنگام عرضه شد.

با وجود اینکه محمود غفاری،مدیر تالارهای بورس کالا هفته گذشته در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد خبر از عرضه محصولات آف گرید پس از عرضه محموله‌های ON داده بود، اما بار دیگر ۷ محصول آف گرید در روز گذشته عرضه شد.

بسیاری از فعالان اقتصادی و تاجران بازار طی یک ماه گذشته از عرضه این محصولات در بورس کالا پیش از عرضه محصولات ON ابراز نگرانی کرده و این عرضه‌ها را دلیل عمده افزایش نرخ محصولات پتروشیمی دانسته‌اند.

البته روز گذشته محمود غفاری این خبر را تکذیب کرده و این وعده را تنها یک پیشنهاد دانست که در حال بررسی در بورس کالاست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد در این باره گفت: به دلیل اینکه بورس کالا دیگر موظف به قبول نرخ fob-۵ از سوی بازرگانی پتروشیمی نیست، بازرگانی پتروشیمی می‌تواند از این پس محصولات خود را از شنبه تا چهارشنبه در بورس کالا عرضه کند.وی در ادامه افزود: پس از بررسی این پیشنهاد، احتمالا بورس کالا به بازرگانی پتروشیمی پیشنهاد خواهد داد که محصولات پلیمری آف گرید را در روز عرضه محصولات پلیمری ON و محصولات شیمیایی آف گرید را در روز عرضه محصولات شیمیایی OFF عرضه کند.

با این حال روز گذشته در معاملات بورس کالا، پلی‌اتیلن سنگین- OFFدرجه ۱ پتروشیمی جم با نرخ ۸۵۳۰ ریال و حجم ۵۱۷ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۵۲۲ ریال خریداری شد.

پلی اتیلن سنگین۴۷۶۰-OFF درجه ۲ پتروشیمی جم نیز با نرخ ۷۳۷۴ ریال و حجم ۵۰۶ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۷۲۲ ریال خریداری شد. همچنین پلی‌اتیلن سنگینOFF-۴۷۶۰ درجه ۱ پتروشیمی جم با نرخ ۸۴۲۷ ریال و حجم ۹۹ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۹۱۹ ریال خریداری شد.

همچنین در این روز پلی کربنات OFF درجه ۳، پلی استایرن OFF درجه ۳ و پلی اتیلن ترفتالات - OFF۲ عرضه شد، اما کارگزاران تمایلی به خرید آنها نشان ندادند.

اگرچه گریدهای ON و OFF پلی کربنات طی ماه‌های گذشته هر هفته در بورس کالا عرضه می‌شوند، اما این کالا که ماده اولیه ساخت CD است در بازار مشتری ندارد.

این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی محصولات آف گرید درجه ۲ و ۳، کالاهایی ضایعاتی و دست چندم محسوب می‌شوند و عرضه آنها باید به صورت مزایده و با شرط رویت انجام شود به اعتقاد فعالان بازار بورس کالا آنطور که باید توان تصمیم‌گیری در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی و کالاهای ضایعاتی نداشته و شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد تمام عرضه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند، به اعتقاد برخی از فعالان بازار تا زمانی‌که حجم عمده شرکت‌های پتروشیمی از طریق بازرگانی پتروشیمی صورت می‌گیرد و از این طریق کارمزد نصیب بورس کالا می‌شود نمی‌توان از بورس انتظار دیگری داشت.