بنا به پیش‌بینی موسسه مشاوره فولاد مپس مستقر در انگلستان، بازارهای فولاد دنیا در سال ۲۰۱۰ مشکلاتی را پیش رو خواهند داشت و با آغاز به کار مجدد کوره‌های فولاد احتمالا قیمت فولاد کاهش خواهد یافت.

آمریکا

به گفته این موسسه ارزش معاملات برخی از محصولات فقط کمی بالاتر از ارزش معاملات یک ماه قبل بوده است. با این حال طرح‌های اخیری که برای بالا بردن قیمت‌ها در نظر گرفته شده به نظر نمی‌رسد تاکنون به اجرا درآمده باشد، اگرچه وجود ظرفیت کافی و در دسترس از جهت تامین سفارشات کارخانجات برای ماه‌های اکتبر و نوامبر خوب بوده است، اما برای ماه دسامبر پر کردن آن بسیار کند صورت می‌گیرد.

این امکان وجود دارد با وجود نبود رقابت واقعی در واردات، فولادسازان تا قبل از پایان سال برای جلب مشتری اقدام به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود کنند. توزیع‌کنندگان گزارش داده‌اند فروش آنها به طرز چشمگیری در ماه اکتبر کاهش نشان داده است که این مساله حاکی از مصرف کم در اکثر صنایعی که مصرف‌کننده نهایی هستند می‌باشد.

کانادا

با اینکه رقم معاملات در کانادا کمی بیشتر از رقم ماه سپتامبر می‌باشد، تلاش‌ها برای افزایش آنها با تقویت ارز داخلی خنثی می‌شود. اعطای مجوز واردات فولاد نیز روند صعودی خود را آغاز کرده است. تولیدکنندگان داخلی معتقدند وضعیت سفارشات رضایت‌بخش بوده و زمان تحویل سفارشات در حال افزایش است.

برنامه زمان‌بندی خودرو افزایش یافته و این مساله همراه با غیبت پیوسته شرکت استیلکو یو اس اس در تولید محصولات فولادی تخت نوردی و توقف فعالیت کوره ذوب‌آهن شرکت آلگوما تماما به کاهش عرضه در بازار کمک می‌کند. با این حال، اکثر مشتریان این ترس را دارند که وضعیت تجاری در آینده‌ای که قابل‌پیش‌بینی می‌باشد نسبتا ضعیف باقی بماند. به‌علاوه توزیع‌کنندگان همچنان به حفظ موجودی کالای خود در سطح حداقل ادامه می‌دهند.

چین

قیمت‌های داخلی چین پس از دو ماه متوالی کاهش، در اواسط ماه اکتبر در مسیر بازگشت به وضعیت خود قرار گرفت. با این وجود، موجودی کالا همچنان در وضعیت مازاد به سر می‌برد، چراکه کارخانه‌ها نتوانسته‌اند تولید را محدود کنند.

در واقع، جو روانی بازار بهتر شده است؛ چراکه بسیاری معتقدند قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند؛ البته این جو تا زمانی ماندگاری دارند که بهبود دوام آورده و ادامه یابد. افزایش تقاضا در جهان به افزایش صادرات چین کمک می‌کند.

ژاپن

در ژاپن، رشد تجارت کشورهای خارجی و بهتر شدن وضعیت فروش بازارهای خودرو به افزایش بازده فولاد (پس از کاهش در تابستان) کمک کرده است. همچنان کل مصرف، به‌ویژه در بخش ساخت، در سطح پایینی قرار دارد. درصد نگهداری موجودی کالا توسط کارخانه‌ها و توزیع‌کنندگان محلی از پایان ماه آگوست نسبت به ماه جولای ۹/۲درصد رشد داشته و اولین افزایش در هفت ماه گذشته محسوب می‌شود.

کره جنوبی

بهتر شدن وضعیت تقاضا در بخش خودرو و تولیدکنندگان لوازم خانگی باعث بروز اندکی بهبود در بخش محصولات تخت در کره جنوبی شده است. با اینکه در بازار تایوان علائمی از تجدید حیات مشاهده شده است اما مازاد عرضه در چین موجب نگرانی شده و شرکت چاینا استیل (CSC) را بر آن داشته تا قیمت‌های داخلی را به طور میانگین حدود ۵/۴درصد کاهش دهد.در واقع واردات ارزان قیمت باعث تخریب ارزش بازار شماری از محصولات شده است.

لهستان

با وجود نبود فعالیت قابل توجه در بازار لهستان، مشتریان افزایش اندک در معاملات را (به این دلیل که محدودیت در تولید موجب شده تامین مواد به سختی صورت گیرد) پذیرفته‌اند. شرکت‌ها از آنجا که انبارهایشان تهی شده در حال تامین مجدد موجودی کالای خود هستند.

چک و اسلواکی

اقتصاد چک و اسلواکی در بی‌نظمی به سر می‌برد. مصرف فولاد نیز علائمی از بهبود را نشان نمی‌دهد. با اینکه عرضه انجام شده برای تامین موجودی کالای شرکت‌هایی که قصد بازپرسازی انبارهای خود را دارند کافی نبوده و این مساله منجر به بالا رفتن قیمت‌ها در ماه جاری شده است، اما فعالان بازار معتقدند افزایش ارقام احتمالا تا پایان سال دوام نخواهد آورد. رقابت شدید میان توزیع‌کنندگان موجب کاهش حاشیه سود آنان و رسیدن به سطحی غیرقابل قبول شده است.

اروپای غربی

تداوم فقدان تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی بر بازار اروپای غربی فشار منفی وارد کرده است. تامین مجدد موجودی کالا توسط مراکز خدماتی منجر به افزایش اندک و موقتی در فروش کارخانجات در سه ماهه سوم شد. این وضعیت در حال حاضر به اتمام رسیده است. به علاوه فعالان اظهار نگرانی کرده‌اند که سطح فعلی مصرف به اندازه کافی زیاد نیست تا شروع مجدد بسیاری از ظرفیت‌هایی که در گذشته بیکار شده‌اند را توجیه کند. ارزش پایه در کشورهای زیادی پایین بوده و خریداران پیش‌بینی می‌کنند بازار در سال ۲۰۱۰ هم با کاهش بیشتر در قیمت‌ها روبه‌رو باشد.

منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران